رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۱ دی ۱۳۸۶
مرور مطالب روزنامه‌های دوشنبه هفتم ژانویه ایتالیا

مافیا و بحران زباله در ایتالیا

بیژن روحانی

در پی بحران جمع‌آوری زباله در بندر ناپل در جنوب ایتالیا، ارتش این کشور وارد ناپل می‌شود. این تیتر اصلی اکثر روزنامه‌های صبح دوشنبه هفتم ژانویه در ایتالیاست. بیش از دو هفته است که چندین هزار تن زباله در بندر زیبای ناپل جمع‌آوری نشده و در خیابان‌ها رها شده است. یکی از دلایل این امر پر شدن مراکز دفن زباله در اطراف این شهر است. بسیاری عقیده دارند مافیای ناپل که به کامورا (Camorra) شهرت دارد، مانع از ساختن مراکز سوزاندن زباله می‌شود تا با جلوگیری از حل بحران، بتواند سود سرشاری به دست آورد.

کوریره دلاسرا می‌نویسد که رومانو پرودی نخست‌وزیر ایتالیا در پی جلسه ویژه هیأت دولت دستور داد تا مدارس که می‌خواستند بعد از اتمام تعطیلات سال جدید، به دلیل آلودگی شهر، هم‌چنان تعطیل باقی بمانند، از روز دوشنبه باز شوند و دانش‌آموزان به کلاس‌ها باز گردند. ارتش و نیروهای انتظامی نیز برای مقابله با شورش‌های فراوان شهروندان به این شهر وارد می‌شوند تا اوضاع را به حالت عادی بازگردانند.

بسیاری از شهروندان اقدام به سوزاندن زباله‌های خود کرده‌اند که سبب آتش‌سوزی‌هایی در سطح شهر شده است. در بسیاری نقاط نیز مردم با پلیس درگیر شده‌اند. اتحادیه اروپا در این زمینه به ایتالیا هشدار‌های شدیدی داده است. این روزنامه همچنین هشدار می‌دهد که تصویر ایتالیا در رسانه‌ها و افکار عمومی جهان در حال آسیب دیدن و تخریب است.

خطرناک‌ترین کشور جهان
روز دوشنبه روزنامه لااستامپا در تحلیلی بر اوضاع پاکستان با نام خیمه‌شب‌باز و قربانی نوشته است: «در میان کشورهایی که جرج بوش رییس‌جمهور آمریکا در سال آخر ریاست جمهوری قصد بازدید از آن‌ها را دارد، بزرگشان پاکستان است.»

این گزارش ضمن اشاره به اهداف مختلف سفر جرج بوش به خاورمیانه از جمله تحت فشار قرار دادن ایران و تلاش شخصی برای حل کردن مشکل میان فلسطین و اسراییل، بر این نکته تأکید می‌کند که بوش به پاکستان که یکی از نقاط حساس و کلیدی مبارزه با تروریسم است، سفر نمی‌کند.

لااستامپا در ادامه می‌نویسد زمانی که با ترور بی‌نظیر بوتو، آمریکا امکان گزینه‌ای دموکرات برای پاستان را که با حمایت‌های کاندولیزا رایس تقویت شده بود، از دست رفته می‌بینند، برگ دیگری برای رو کردن در این بازی در دست ندارند. بوش و پنتاگون بر خلاف نظر رایس همچنان به پرویز مشرف امیدوارند و معتقدند جایگزین بهتر و آلترناتیو مؤثرتری برای پاکستانی که دارای 60 کلاهک اتمی است، ندارند.

در پایان این تحلیل لا استامپا می‌نویسد که انتخابات آینده پاکستان هر نتیجه‌ای را رقم بزند، ثبات و آرامش مورد انتظار غرب در این کشور برقرار نخواهد شد. اکنون پاکستان خطرناک‌ترین کشور جهان است.

خشونت علیه مسیحیان عراق
هم‌چنین روزنامه‌های کوریره دلا سرا و لا ریپوبلیکا در گزارش‌های جداگانه‌ای به موج تازه خشونت و حمله در عراق علیه کلیساهای مسیحیان اشاره کرده‌اند. لاریپوبلیکا در این مورد نوشته است: «ششم ژانویه - که مسیحیان سراسر جهان آن را به عنوان یکی از اعیاد مذهبی خود جشن می‌گیرند - سه کلیسا و چندین صومعه در شهرهای بغداد و موصل مورد حمله قرار گرفتند. حملات به سه کلیسا آسیب‌هایی جدی وارد کرد و دست کم چهار نفر در جریان آن زخمی شدند.»

این روزنامه می‌نویسد: «حملات علیه جامعه مسیحیان آشوری و کلدانی‌های عراق از سال 2003 به منظور خالی کردن منطقه از جمعیت آنان افزایش یافته است. کلدانی‌ها و آشوری‌ها در عراق حدود سه درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دادند و چیزی در حدود یک میلیون نفر بوده‌اند. اما با آغاز خشونت‌ها در عراق، شمار زیادی از آن‌ها از این کشور مهاجرت کرده‌اند. گزارش‌ها حاکی از خروج 75 درصدی این مسیحیان است.

موقعیت مسیحیان در خاورمیانه از جمله مسائلی است که همواره واتیکان و کلیسای کاتولیک آن را با حساسیت پیگیری می‌کنند. در جریان ملاقات سال گذشته پاپ بندیکت شانزدهم با جرج بوش رییس‌جمهوری آمریکا نیز پاپ نگرانی عمیق خود را از وضعیت اقلیت مسیحی در عراق با رییس‌جمهوری آمریکا مطرح کرده بود.»

Share/Save/Bookmark