رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۰ خرداد ۱۳۸۹

ممنوع‌التصویر شدن فاطمه معتمدآریا

امیر رسولی

پس از آن‌که هنرپیشه‌ی محبوب و ملی ایران، خانم فاطمه معتمدآریا در جشنواره‌ی فیلم کن بدون حجاب و با آزادی کامل و یا یک لباس شرقی زیبا، همراه با دستبند سبز به نشانه‌ی حمایت از جنبش اعتراض‌آمیز مردم ایران روی فرش قرمز ظاهر شد و مقابل دوربین‌ها قرار گرفت، رئیس مجمع روحانیون مجلس خواستار ممنوع‌التصویر شدن این بازیگر سرشناس سینمای ایران شد.


فاطمه معتمد آریا در جشنواره‌ی فیلم کن

به گزارش زنان ایران، حجت الاسلام محمد تقی رهبر، رییس مجمع روحانیون مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که مجمع روحانیون مجلس در برابر این کشف حجاب فاطمه معتمد آریا واکنش نشان خواهد داد به خبرنگار ایرنا گفت: «مجمع این مسئله را با رابط پارلمانی وزارت ارشاد و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در میان خواهد گذاشت.»

محمد تقی رهبر گفت تصاویر افرادی که با ظاهری برخلاف عرف و شرع نظام اسلامی در مجامع بین‌المللی ظاهر می‌شوند نباید از رسانه ملی پخش شود. او در ادامه‌ی سخنانش افزود:

«حتی اگر از این افراد فیلم‌های ضبط شده‌ای موجود است بعد از این مسئله نباید اجازه پخش این فیلم‌ها از رسانه ملی و حتی سینما داده شود.»

رهبر از کشف حجاب فاطمه معتمدآریا در جشنواره‌ی فیلم کن آن‌چنان به خشم آمده بود که ممنوع‌التصویر شدن این هنرپیشه‌ی محبوب را کمترین خواسته‌ی نمایندگان روحانی مجلس دانست و گفت: «مجمع روحانیون مجلس این مسأله را بررسی خواهد کرد و مسئولین امر را مورد بازخواست قرار خواهد داد.»

این نخستین بار نیست که خانم معتمدآریا در سیاست روز ایران مطرح می‌شود. او که در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ از مهندس میرحسین موسوی حمایت کرده بود و در فیلم تبلیغاتی او به همراه خانم زهرا رهنورد حضور پیدا کرده بود در مهر ماه آن سال ممنوع الخروج شد. او که به همراه جعفر پناهی و مجتبی میرطهماسب قصد سفر به آمریکا و حضور در یک برنامه را داشت با حکمی که صادر شده بود موفق به این کار نشد.

جعفر پناهی، فاطمه معتمدآریا و مجتبی میرطهماسب، اوایل آبان ماه در واکنش به ممنوع‌الخروج شدن خود با انتشار نامه‌ای خطاب به مردم ایران، با انتقاد از تصمیم حکومت مبنی بر ممنوع‌الخروج کردن آنان گفته بودند: «ما سینماگریم. در این سی سال سینماگر شده‌ایم و به واسطه فیلم‌هایمان در مجامع جهانی نماینده فرهنگ و هویت ایرانی خویش بوده‌ایم. هیچ دولتی این هویت را به ما نبخشیده است که بتواند آن را از ما پس بگیرد.»
در بخش دیگری از این نامه آمده بود:

«ما همواره به فرهنگ کشورمان بالیده‌ایم و آن را در معرض تماشای مردم جهان قرار داده‌ایم. ولی اکنون حق عبور از مرزها را از ما گرفته‌اند؛ گلایه‌ای نداریم. حتی نمی‌دانیم به چه اتهامی؛ باز هم گله‌ای نداریم. اما ما می‌خواهیم همچنان سینماگر مستقل ایرانی باقی بمانیم.»

در آن زمان مقام‌های وزارت ارشاد دلیل ممنوع‌الخروج شدن این هنرمندان را مسایل «قضایی» اعلام کرده بودند.
پایگاه خبری جهان‌نیوز که نزدیک به دولت است با انتشار عکس محو شده‌ی خانم فاطمه معتمد آریا بدون حجاب اسلامی در جشنواره‌ی فیلم کن، از او به کنایه به عنوان «نماینده فرهنگ و تمدن ایرانی» یاد کرده و قضاوت را به عهده‌ی خوانندگانش گذاشته است. همین پایگاه خبری از یک فیلم سینمایی خبر می‌دهد که به دلیل نقش‌آفرینی محمد رضا سرشار در آن توقیف شده است. محمد رضا سرشار هم از بازیگران سرشناس و ممنوع‌التصویر سینمای ایران است.

فاطمه معتمدآریا (زاده ۷ آبان ۱۳۴۰ در تهران) از بازیگران شناخته‌شده و محبوب سینمای ایران است. او در فیلم‌های کارگردانان بزرگ سینمای ایران چون بهرام بیضایی، محسن مخملباف، رخشان بنی اعتماد و بهمن فرمان‌آرا بازی کرده و بازی او بارها موردتوجه و تحسین قرار گرفته‌است.

خانم معتمد آریا فعالیت‌های هنری خود را در سال ۱۳۵۲ با شرکت در کلاس‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کرد. این زن هنرمند در دورانی که «انقلاب فرهنگی» درهای نمایش‌خانه‌ها را بست، به سینما روی آورد و پس از مدت کوتاهی با دوربین فیلمبرداری رابطه‌ برقرار کرد. حاصل این رابطه‌، بیش از ۴۰ فیلم است که از او یک چهره‌ی محبوب ملی رقم زده است.

معتمد آریا تاکنون چهار بار سیمرغ بلورین دوره‌های مختلف جشنواره‌ی فیلم فجر را از آن خود کرده و پنج بار هم نامزد دریافت این جایزه شده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

زنده باد زن ایرانی آگاه و شجاع

-- وحید ، May 26, 2010 در ساعت 04:01 PM

نجابت و متانت یک زن ایرانی در عرصه جهانی...خانم معتمد آریا به وجود شیرزنانی مثل شما افتخار میکنیم.
از ایران

-- همایون ، May 26, 2010 در ساعت 04:01 PM

در حکومت ملوک الطوایفی ایران هر اتفاقی ممکن است. رئیس جمهورش میگوید زنان ایرانی در خارج از کشور برای احترام به قوانین کشور میزبان در لباس پوشیدن آزادند.
این آخوند یک چیز دیگر میگوید.
این حکومت ضد فرهنگ هنر ستیز برای هیچ چیز ارزش قائل نیست.
تنها چارهی کار سقوط دادن حکومت است و بر قراری یک حکومت بفرهنگ دموکراتیک.

-- مسعود ، May 26, 2010 در ساعت 04:01 PM

درود بر فاطمه معتمد آریا

-- تقی عبدالحسینی ، May 26, 2010 در ساعت 04:01 PM

زنده باد بانوی بزرگ سینمای ایران. خانم معتمد آریا هم در ردیف بزرگانی چون استاد شجریان و جعفر پناهی، سوی جاودانگی در زندگی را برگزیده. بگذار آتش در انجمن تباه خفاشان شب پرست مجلس نشین درافتد.

-- فرهنگ دلدار ، May 26, 2010 در ساعت 04:01 PM

درود بر خانم معتمدآریا!

-- eX ، May 26, 2010 در ساعت 04:01 PM

خانم معمتمد آریا:
با توجه به موضوع اخیر باید یادآور شوم که تصویر یک هنرمند چه در رسانه ها اجازه پخش داشته باشد و چه نداشته باشد،در ذهن مردم باقی می ماند.این ممنوعیت ها هم همین پنج روز و شش باشد و خودتان بهتر می دانید که نخستین کسی نیستید که برایش چنین تصمیمات ابلهانه ای گرفته می شود و آخرین فرد هم نخواهید بود...

-- بدون نام ، May 26, 2010 در ساعت 04:01 PM

این همه توضیح دادید، یه کلام ننوشتید که چرا فاطمه معتمدآریا رفته بود کن؟

-- بدون نام ، May 26, 2010 در ساعت 04:01 PM

خوب ما هم ملا ها رو ممنوع التصویر میکنیم ....

-- بدون نام ، May 26, 2010 در ساعت 04:01 PM

به پس زمینه تصویر دقت کنید ،"دوحه" پایتخت قطر . ارتباطی با کن نداره.

-- نیک ، May 26, 2010 در ساعت 04:01 PM

بله دوستان
آب که سر بالا بره معلومه که قورباغه هم ابوعطا میییییخووووونه

-- jj ، May 26, 2010 در ساعت 04:01 PM

این فقط یک مارک تبلیغاتی دوحه است که در کن دیده شده و به اشتباه همه فکر می کنند آنجا دوحه است. عکس درست است.

-- بدون نام ، May 26, 2010 در ساعت 04:01 PM

کاش آقای کیارستمی هم یاد می گرفت .ایشان سالهای قبل حتی جرات نداشت کراوات بزنه که برخلاف قوانین کن بود و یک بی احترامی کامل به میزبان.

-- بهروز ، May 26, 2010 در ساعت 04:01 PM

حاجی این کن بوده و تبلیغاتش مال شرکت دوحه است

-- بدون نام ، May 26, 2010 در ساعت 04:01 PM

خانم معتمد آریا، خوشحالم که در این جامعه زن‌ستیز محکم ایستاده‌اید. در واقع همانطور که شما بعنوان هنرمند دریافتید، این فقط حکومت نیست که زنان و مردان را سرکوب می‌کند. بخشی از جامعه و حتا طیف‌هایی از "چپ" در اختلاف با مدرنیته در مقابل هر چیز نویی قد علم کرده. با نگاهی به کامنت‌های فوق هم مطلق‌نگری سطحی قابل روئیت می‌باشد. از جامعه‌ی ملوک‌الطوایفی گرفته تا تاکید بر نجابت زن و یا انسان را در جلد حیوان فرو بردن ( شیر زن، زنی است مترقی و لابد غیر مترقی اش گربه و یا موش زن است) از خصوصیات عقب مانده جامعه ماست. خوشبختانه آگاهی چنان رو به رشد است که این عقب ماندگیها از طرف آحاد جامعه شناخته می‌شود. این از حقوق انسانی شماست که در صنف خود مستقل از قدرت حکومتی و نیروهای بازدارنده اجتماعی بر حقوقتان پافشاری کنید.
یک هم میهن

-- بدون نام ، May 26, 2010 در ساعت 04:01 PM

vaghan moteasef hastam agar aghayan ba kami zehne baz va bedone tassobe efrati va pishdavari be in masale negah mikardand ssos zanane irani darad, mifahmidan ke khanume motamed ariya ba in lebase sangin va ba vaghar neshan az nejabat va fargange iranzamin be kho

-- iman ، May 26, 2010 در ساعت 04:01 PM

جهان نيوز چه فكر كردي پس نماينده تو هست؟نماينده فرهنگ تو همان فاطي اره هست شما جيره خواران چه ميدانيد فرهنگ ايراني چيست به همان ايران اگر بدانيد شما خود نشان داديد صورتهاي ترش لباسهاي چركين آستين بلند اما آويزان قورت دادن لغات عربي براي تظاهر به مسلمان خالص بودن گريختن از جنس مخالف بظاهر اما در نهان شناگراني چون رضا٦ تايي وملا هايي كه فيلمشان رو شد وآناني كه متهمند وآناني كه ترس هنوز افشايشان نكرده پست خوب در امد خوب حاج اغا حاج اغا گفتن به شمايان وادارتان ميكند كه لازم باشد ايران را هم بفروشيد در حاليكه ۵٠٠ سال ديگر هم اگر چادر وچاقچور را اجباري كنيد همانگونه كه اعراب تقريبا نهصد سال كردند زن ايراني دردرون زن ايراني است چون روزگاراني تاج سرزنان دنيا بوده است وكساني از جنس شما سعي بر تغييرش كردهاند ميداند كيست آنجا كه لازم آيد اين نهصد وسي سال را فراموش وخودرا ميابد شما برويد شرمساريتان را با گشتهاي مضحكتان بيشتر كنيد وروزش هم كه برسد خود را به ننه غريب خواهيد زد شك نيست سوسن تسليمي زني كه هنرمند بود كشتيد وآواره كرديد اكنون نوبت معتمد آريا ست كه چون سوسن بي بديل است شما با موسيقي باهنر كلا با علم دانش تاريخ فرهنگ مردم ستيز داريد تا عقده آنچه را كه نه داريد ونه ميتوانيد به مردم بدهيد بر سر كساني خالي كنيد كه جامعه بيش از شما از سرتاذيلتان ارزش مينهد شما را چه كار به مسايل خصوصي مردم كي به شما وكالت داده مگر اجانب كه براي بردن اموال ما به خدمت بخشنده شما مرسند زنانشان نميشوند كاترين فاطي اره منظر آيا زنان شما هم كه براي سفر ميروند كه اتفاقا گدا گرسنه هاي زيادي كه خواب اروپا امريكا را هم نميديدند چپ وراست در اين كشوها لول ميخورند ودلار بر باد ميدهند از شما ميخواهند ميني ژوپ بپوشيد موضوع اين نيست موضوع بيسوادي ناداني بيشعوري بيكاري افراد وراج ا ست كه چون به جاي رسيده اند كه لياقتش را نداشته اند اينگونه تظاهر ميكنند كه مليجك خوبي براي سران باشند درود بر نماينده فرهنگ كهنسال زن ايراني معتمد آريا هنرمند بدون جايگزيني كه در كشور است

-- ايراني ، May 26, 2010 در ساعت 04:01 PM

I SUPPORT YOU 100% MRS MOTAMED ARIYA. I RESPECT YOU SO MUCH AND LOVE YOU AND ALL YOUR WORK AND PLEASEEEEEEEEE DONT GIVE A SHIT TO WHAT THIS GOVERNMENT IS SAYING AS IT IS ALL BULLSHIT

-- HALEH ، May 26, 2010 در ساعت 04:01 PM

Khanome motamed arya
hamoontor ke ye khareji be iran miyaad va baraye farhange irani arzesh ghael mishe va hejab mizare, shoma ham be farhange oon keshvar va mizbaanetoon ehteram gozashtin. kaare khalaafi ke nakardid. be nazare man in hame harfo hadis faghat neshaaneye bi farhangi va bi tamadoniye oonhaa ro miresoone. man hamishe be shoma ehteram gozashte va khaham gozasht. shoma zani fahmide, baa vaghar, va movvafagh hastid. khodaa shomaaro dar panaahe khod khaahad daasht. a

-- Azita ، May 27, 2010 در ساعت 04:01 PM

bravo
we are so proud of you

-- بدون نام ، May 31, 2010 در ساعت 04:01 PM