تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

ایران، آمریکا و اسراییل؛ ۷۲ ساعت قبل از حمله

کوشا صابری

شرکت تاتری «گلدن ترد» در سانفرانسیسکو در حال تهیه نمایشی با همکاری هنرمندان معتبر ایرانی، اسرائیلی و آمریکایی است. این نمایش که بندیکتس (برکت) نام دارد از ۲۹ سپتامبر تا ۲۱ اکتبر در سالن «تیک هاوس» در شهر سانفرانسیسکو به روی صحنه خواهد رفت.


محمود کریمی حکاک، کارگردان و استاد تاتر در سینا کالج نیویورک

در بندیکتس، موتی لرنر یکی از بحث‌انگیزترین نمایشنامه‌نویسان امروز در اسراییل، ترنج یقیازاریان مدیر هنری گلدن ترد، محمود کریمی حکاک کارگردان و استاد تاتر در سینا کالج نیویورک، دنیل مایکلسون طراح صحنه آمریکایی و روبرتا لویتو دراماتورژ و بنیان‌گذار تاتر بدون مرز با هم همکاری می‌کنند.

داستان نمایش، 72 ساعت قبل از حمله آمریکا به ایران اتفاق می‌افتد. دو دوست زمان کودکی، یکی یهودی و دیگری مسلمان، هر دو متولد یک شهر در ایران، قرار ملاقاتی سری را در یک صومعه بندیکتین در شهر رم می‌گذارند تا درباره هزینه امنیت و آزادی مذاکره کنند.

بازیگران این نمایش علی پورتاش بازیگر سینما و تاتر ایران، ال فریس که اخیراً به دعوت دیوید ممت در نمایش «یونیت» ظاهر شد، و ارال کینگستون هنرپیشه پرسابقه آمریکایی هستند.

ترنج یقیازاریان مدیر هنری این برنامه می گوید: «وقتی ما دو سال پیش پروژه ایران/اسراییل/آمریکا را شروع کردیم، نمی‌دانستیم که رابطه ایران و آمریکا به چنین جای بحرانی خواهد کشید.» با توجه به عدم امکان ملاقات در ایران و پیچیدگی‌های ملاقات در اسراییل، این هنرمندان در آمریکا کار می کنند تا نمایشی را در میانه جدال سیاسی بالاگیرنده میان کشورهایشان خلق کنند.


ترنج یقیازاریان مدیر هنری گلدن ترد

این نمایش سعی دارد که به طور غیرخشن و خلاقانه‌ای با وجوه تاریخی، اجتماعی، مذهبی، و زیبایی‌شناسانه میان این سه کشور برخورد کند. بندیکتس نشان می دهد که چه طور رابطه ایران، اسراییل و آمریکا، جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

هسته مرکزی بندیکتس از یک واقعه تاریخی الهام گرفته شده است. در سال ۲۰۰۵ محمد خاتمی رییس‌جمهور ایران و موشه کاتساو رییس‌جمهور اسراییل، در مراسم تشییع جنازه پاپ ژان پل دوم شرکت کردند و به خاطر حروف الفبا، جایگاه نشستن آن‌ها در کنار هم قرار گرفته بود. هر چند که دو کشور از بعد از انقلاب اسلامی در ایران رابطه سیاسی خود را با هم قطع کرده‌اند؛ ظاهراً دو رییس‌جمهور با هم دست دادند و چند کلمه به زبان فارسی با هم صحبت کردند؛ زیرا هر دو در استان یزد ایران متولد شده‌اند.


موتی لرنر، محمود کریمی حکاک، روبرتا لویتو و دنیل مایکلسون

عنوان بندیکتس که در سرودهای کلیسایی به کار می رود از تصویر دست دادن دو رییس‌جمهور الهام گرفته شده است. این که امکان رحمت خداوندی و کنار هم آمدن وجود دارد. اما در عین حال این عنوان نقدی به کلیسا هم هست که تلاشی در این زمینه انجام نداد.

***

مرتبط:
و آن‌گاه گفت و گو آغاز شد ...

نظرهای خوانندگان

رادیکالیسم دینی ، بزرگترین دشمن امروز بشریت است. چه از نوع اسلامی ، وچه از نوعی یهودی یا مسیحی. امیدوارم این نمایش با بیان این حقیقت ، بهای سنگینی که مردم کشور هایی مانند ایران بابت آن می پردازند را به تصویر بکشد.

-- پویا ، Sep 28, 2007 در ساعت 06:17 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)