تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

دومین دوره جشنواره فیلم ایرانی در هلند

لیدا حسینی


دومین دوره جشنواره فیلم ایرانی در هلند آخر این هفته 21 تا 23 سپتامبر در شهر اوترخت هلند برگزار می شود.
مدیر این جشنواره خانم پروین میررحیمی(1359)، فارغ التحصیل رشته فیلم و تلویزیون از دانشگاه آمستردام است. او فارسی صحبت نمی کند ولی با فرهنگ و هنر ایرانی آشنایی داشته و به سینمای ایران علاقه زیادی دارد و به همین دلیل پایان نامه تحصیلی اش را در مورد سینمای ایران نوشته است.

"بعد از پایان تحصیلم چنان به سینمای ایران علاقمند شده بودم که تصمیم گرفتم فیلمهای ایرانی را به هلند بیاورم و آنها را به نمایش بگذارم و در مورد آنها جلسه های بحث و گفتگو برگزار کنم. و به این شکل دو سال پیش ایده برگزاری جشنواره فیلم ایرانی در ذهنم شکل گرفت."
"هدف این جشنواره دادن تصویری متفاوت از رسانه های غربی از جامعه ایران است. در رسانه ها بسیار در مورد ایران و سیاستهای رئیس جمهور گفته می شود ولی مردم تصویری واقعی از جامعه ایران ندارند. در جامعه ایران اتفاقات بیشتر می افتد، ایران فرهنگ و تاریخی غنی دارد و ما تلاش می کنیم با این جشنواره چهره دیگری از ایران ارائه کنیم."

در این جشنواره فیلمهای صبحی دیگر (ناصر رفایی)، چند روز بعد (نیکی کریمی)، باز هم سیب داری؟ (بایرام فضلی)، خون بازی (رخشان بنی‌اعتماد و محسن عبدالوهاب)، ناف (محمد شیروانی)، شبانه (کیوان علی‌محمدی و امید بنکدار) و عصر جمعه (مونا زندی حقیقی)
و در بخش فیلمهای مستند: روزهای بی‌تقویم (مهرداد اسکویی)، روز آزادی (سعید تارازی)،ایران سرزمین تنهای من (ماریت ون موین و رمکو دکر) و کارت قرمز (مهناز افضلی) به نمایش درمی‌آیند.

پروین میر رحیمی دلیل توجه خاص این جشنواره به فیلمهای کوتاه را اینگونه بیان می کند:

"من فکر می کنم یک جشنواره فیلم ایرانی نباید فقط به فیلمهای بلند توجه کند چراکه همه این فیلمها را کم و بیش می شناسند. ولی بخش بسیار مهم دیگری که فیلمهای کوتاه، انیمیشن ها و کلیپهای ویدوئی هستند که هنوز ناشناخته مانده اند. این فیلمها توسط فیلمسازان جوانی ساخته می شوند که شاید امکانات زیادی ندارند ولی این فیلمها تصویر بسیار خوبی از جامعه جوان ایران می دهد."

فیلمهای کوتاه امسال جشنواره به پنچ بخش تقسیم شده اند.
در بخش اجتماع و سیاست فیلمهای:کاندیدا (محمد شیروانی)، من انرژی هسته‌ای نیستم (مهدی قربان‌پور)، پسران پاییز (مهدی رحمانی)، صفر درجه (امید خوش نظر)، ایدز، ایران 138۳ (محمد احسانی و کمال بهار)، دیروز (کیانوش انوری)، پیرمرد هزار ساله (آزاده شکوری راد) و خارج ایران (فرید حائری‌نژاد) نمایش داده می شوند.

در بخش زنان فیلمهای:مجسمه، پشت پل مرده باد نمی‌وزد و بازی‌های بچه‌ها (هر سه از مریم فخیمی)، روایت شتابزده یک داستان ساده با پایانی خوش (بهرام توکلی) و زنان از خانه بیرون می‌آیند (منیژه حکمت)

و در بخش کودکان فیلمهای:پیاده رو (فرشید شفیعی)، کشاورز و گاو (فاطمه گودرزی)، داستان شیرین (محمدرضا عابدی)، بازگشت به خانه (بهزاد فراهت) و قلب میمون (میشل کراپ و سهند صاحب دیوانی) حضور دارند.

در بخش فرهنگ جوانان شامل فیلمهای:کنسرو ایرانی (محمد شیروانی)، من پاک کننده هستم (کیانوش انوری) و خط مستقيم دایره (امیر موسوی).

و بخش زندگی شامل فیلمهای: کافه ۴۶۹(عاطفه خادم‌الرضا)، شیر+زاد (رضا فرهمند)، مردها همدیگر را می‌فهمند (مرجان علیزاده)، امواج گمشده (امیر مهران) و من در خوشبختی شيرين به دنيا آمدم (کیانوش انوری) می باشد.

"با به نمایش گذاشتن فیلم، فیلمسازان جوان می خواهیم پلی ایجاد کنیم بین این فیلمسازان با استعداد ایرانی و سینمای غرب و البته بین فرهنگ شرق و غرب. با این فیلم ها ما می توانیم ببینیم که آنها در ایران چگونه زندگی را تجربه می کنند."

روز جمعه 21 سپتامبر در افتتاحیه جشنواره بسیاری از دست اندرکاران جشنواره ها و سینماهای هلند دعوت شده اند که با جشنواره فیلم ایرانی در هلند و سینمای جوان ایران آشنا شوند و به این ترتیب فیلمسازان جوان فرصتی پیدا کنند برای راه یابی به جشنواره های بین المللی اروپا.

البته جشنواره فیلم ایرانی فقط به نمایش فیلم اختصاص ندارد بلکه برنامه های متعدد دیگری هم برگزار می شوند مانند:
نمایشگاه عکس گیتی انتظامی، مد شوی لباسهای قشقایی، کنسرت موسیقی محسن نامجو، گروه بابک مداح و گروه کسپین هت دنس و دجی ایشتار.

وب سایت جشنواره:
www.iraansfilmfestival.nl

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)