تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
صدف طلایی سن‌سباستین

مانیا اکبری، بهمن قبادی، دیوید کراننبرگ و هنری کینگ در سن سباستین

مهدی عبدالله‌زاده
mehdi.abdollahzadeh@gmail.com

پنجاه و پنجمين جشنواره فيلم سن سباستین روز بيستم سپتامبر افتتاح خواهد شد. بهمن قبادی، که در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۶ به ترتيب با فيلم‌های «لاک‌پشت‌ها هم پرواز مي‌کنند» و «نيمه ماه» موفق به دريافتِ جايزه نخست اين جشنواره شده بود، امسال به عنوان عضو هیأت داوران راهی سن‌سباستین می‌شود. پل استر نويسنده مشهور آمريکایی و خالق آثاری چون سه‌گانه نیویورک، موسيقی شانس و حماقت‌های بروکلین رياست هيأت داوران را بر عهده دارد. «زندگی خصوصی مارتين فراست» با بازی ایرنه ژاکوب، تازه‌ترين فيلم او در مقام کارگردان نیز در بخش خارج از مسابقه به نمايش در می‌آيد. در ایران آثار زیادی از او همچون «شهر شيشه‌اى» با ترجمه شهرزاد لولاچى «کتاب اوهام» ترجمه امير احمدي آريان و «حماقت‌های بروکلین» به چاپ رسیده است.


زندگی خصوصی مارتین فراست در بخش خارج از مسابقه

«ده به علاوه چهار» ساخته مانيا اکبری در بخش زابالتگی (درهاي باز) به نمايش در می‌آيد. اين اثر که نخستین فيلم بلند خانم اکبری است، شانس رقابت در بخش کارگردان‌های جديد برای کسب جايزه ۹۰ هزار يورويی را دارد. «ده به علاوه چهار» که با نگاه به فيلم ۱۰ عباس کیارستمی ساخته شده، تصویرگر خود مانيا اکبری است در حالی که درون خودرو نشسته و با پسر و خواهرانش و مردمان ديگر صحبت می‌کند؛ اما موقعیتش نسبت به ۱۰ اندکی متفاوت است. چون اين بار به سرطان مبتلا است. با پيشرفت سرطان، او ديگر قادر به راندن خودرو نيست و اين بار با نشستن روی صندلی عقب به مکالماتش ادامه می‌دهد. بر خلاف روند فيلم ۱۰، دوربين بعضی جاها متحرک است و او را هر جا که می‌رود، دنبال می‌کند.


ده به علاوه چهار مانیا اکبری

تلويزيون دولتی اسپانيا که يکی از اسپانسرهای اصلی جشنواره است، امسال برای اولين بار جایزه ویژه‌ای را با عنوان «نگاه ديگر» در نظر گرفته است که شامل خريد حق پخش در اين تلويزيون است. فيلم‌هايی که يا ساخته فیلم‌سازان زن باشند يا به مسائلِ زنان در دنيای امروز بپردازند، در جمع رقابت‌کنندگان برای دريافت اين جايزه خواهند بود. از اين رو «ده به علاوه چهار» می‌تواند از شانس دريافت اين جايزه هم برخوردار باشد.

شنیده‌های تأیید نشده حاکی از آن است که فيلم حنا مخملباف نيز در یکی از بخش‌های اين جشنواره پذيرفته شده است.


هنری کینگ

سن‌سباستین بنا به سنت دیرین خود، هر سال به مرور بر آثار یکی از بزرگان سینمای کلاسیک آمریکا می‌پردازد. هنری کینگ فیلم‌ساز فقید هالیوود که تماشاگران تلویزیون ایران او را با فیلم «آهنگ برنادت» می‌شناسند، انتخاب امسال است. مخاطبان بسياری، فيلم‌های مشهور او همچون «برف‌های کلیمانجارو» و «اين زمين مال من است» را دیده اند. اما کینگ که در فاصله سالهای ۱۹۱۵ تا ۱۹۶۲، يکصد و هفده فيلم ساخته، فيلم‌های کمتر شناخته شده‌ای دارد که فستیوال با نمایش منتخبی از آنها، به بازشناسی سبک و کارنامه او می‌پردازد.


وعده‌های عید پاک، تازه‌ترین اثر دیوید کراننبرگ

وعده‌های مشرقی، تازه‌ترین ساخته دیوید کراننبرگ فیلم‌ساز کانادایی به عنوان فیلم افتتاحیه به نمایش در می‌آید. او در یادداشتی نوشته است: «سال‌ها دوستانم به من می‌گفتند بايد يک بار هم که شده به سن‌سباستین بروم. چون زيباترين جشنواره فيلم در آن‌جا برپا می‌شود. سال‌هاست که می‌بینم کارگردانان مورد علاقه من ( که هميشه برايم تحسين برانگيز بوده‌اند) کارهایشان را به اين جشنواره می‌فرستند. خوشحالم که بالاخره توانستم خودم را در جمع ِ اين افراد بر شمارم.»

فیلیپ گاررل فیلمساز فرانسوی، برنده دو شیر نقره‌ای ونیز برای فیلم‌های «دیگر نوای گیتار را نمی‌شنوم» (1991) و «عشاق همیشگی» ( 2005) و همچنین کاندیدای دریافت شیر طلایی در چهار دوره از این جشنواره برای فیلم‌هایی چون «باد شبانه»(1999) و«معصومیت وحشی» (2001) انتخاب امسال سن‌سباستین در بخش مرور آثار یک فیلم‌ساز در قید حیات است. برنامه بزرگداشت او با نمایش 11 فیلم برگزیده صورت می‌گیرد.


بی‌نقص، ساخته مایکل رادفورد

«بی نقص» ساخته مایکل رادفورد فيلم اختتامیه جشنواره است که در روز۲۹ سپتامبر به نمایش درمی‌آيد. در اين فيلم مایکل کین و دمی مور بازی می‌کنند. فیلم، راوی سرقتی ماهرانه و «بی نقص» از بزرگ‌ترین مرکز تجارت الماس دنیا است.

نظرهای خوانندگان

بنده اين موفقيت را به اقاي بهمن قبادي عزيز تبريك مي گويم.

-- آرمان قادري ، Aug 18, 2007 در ساعت 11:28 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)