تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

حضور سینمای ایران در شصتمین جشنواره لوکارنو

محمد حقیقت - پاریس

جشنواره بین‌المللی «لوکارنو» که هر ساله در ماه اوت در کشور سوییس برگزار می‌شود از شناخته‌شده‌ترین جشنواره‌های فیلم‌های هنری دنیا است و سینماگران مهمی برای نخستین‌بار در این جشنواره کشف شده‌اند.

امسال لوکارنو ۶۰ سالگی خود را باشکوه‌تر از همیشه، از یکم تا یازدهم ماه اوت برگزار خواهد کرد.

سینمای ایران برای نخستین‌بار با فیلم «سیاوش در تخت جمشید»، اثر فریدون رهنما در سال ۱۹۶۴ در جشنواره لوکارنو حاضر شد؛ این فیلم برنده جایزه نیز شد. پس از آن سینمای ایران بارها در این فستیوال شرکت کرده و جایزه‌های یوزپلنگ طلا ، نقره و برنز را نیز از آن خود ساخته است.

امسال سینمای ایران با سه فیلم، در سه بخش این جشنواره حضور دارد:
-فیلم «آن سه» ساخته «نقی نعمتی» در بخش مسابقه سینماگران زمان حال. این کارگردان با نخستین فیلم بلند خود، استعداد جدید ایران است.

-فیلم «هرات» کاری از «سپیده فارسی» در بخش «اینجا و جای دیگر». خانم فارسی فیلم‌های زیادی را از سال ۱۹۸۸ ساخته است؛ ۵ فیلم کوتاه، چند فیلم مستند و سه فیلم بلند داستانی به نام‌های سفر مریم، خواب خاک و نگاه که در جشنواره‌های گوناگون به نمایش درآمده‌اند. دو فیلم سفر مریم و نگاه همچنین در پاریس به نمایش عمومی در آمدند.

-بزرگ‌داشتی از بانوی سینمای ایران، رخشان بنی اعتماد با فیلم «روسری آبی». درواقع این فیلم برای نخستین‌بار کشف جشنواره لوکارنو بود و جایزه یوزپلنگ را در این جشنواره به‌دست آورد.

امسال جشنواره لوکارنو، به مناسبت احترام به فیلم‌سازانی که توسط این فستیوال کشف شده‌اند برنامه‌ای به‌نام «بازگشت به لوکارنو» ترتیب داده است که با حضور سینماگران مهم جهان برپا خواهد شد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)