تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

انیمیشن ''راتاتوی''، دست‌پخت جدید پیکسار!

شهره جندقیان


''راتاتوی'' Ratatouille یکی از غذاهای لذیذ مخصوص ناحیه‌ی جنوب شرق فرانسه است که شباهت زیادی به یتیمچه‌ی کدو بادمجان ایرانی دارد. این غذا الهام‌بخش جدیدترین انیمیشن رایانه‌ای تولید شده در استودیوی پیکسار است که از امروز، ۲۹ ژوئن بر روی پرده‌ی سینماها در کانادا و امریکا ظاهر شد.


ماجرای فیلم انیمیشن ''راتاتوی'' در پاریس اتفاق می‌افتد و داستان آن حول و حوش ''رمی'' Remy یک موش فاضلاب است که برخلاف رفقای زباله خوارش، عاشق غذای واقعی و خوشمزه است. ''رمی'' شامه و ذائقه‌ی فوق العاده‌ای برای پخت و پز دارد و تنها آرزویش اینست که بهترین سرآشپز شهر پاریس بشود. برای همین هم تصمیم می‌گیرد به طور مخفیانه در یک رستوران سه ستاره در پاریس به تمرین هنر آشپزی بپردازد . ولی تصور یک موش در آشپزخانه برای آدم‌ها غیر قابل قبول است مگر اینکه مانند ''لینگوینی'' Linguini پادوی جوان و تحقیر شده‌ی رستوران، دوستی با یک موش آشپز باعث کسب اعتبار از دست رفته‌اش پیش سرآشپز بداخلاق و غرغروی رستوران شود. این دوستی غیرعادی بین موش و آدم، ماجراها و اتفاقات عجیب و غریب و آمیخته به طنزی را به همراه می‌آورد که بیننده را به مدت ۱۱۱ دقیقه روی صندلی سینما میخکوب نگه می‌دارد.


با اینکه انیمیشن ''راتاتوی'' به لحاظ بصری بسیار گیرا ست ولی هم‌چنان داستان در مرکز توجه قرار دارد و همانطور که از یک فیلم خوب انتظار می‌رود تصاویر در خدمت داستان‌گویی باقی می‌مانند. گذشته از خاص بودن ایده‌ی فیلم که از شیفتگی یک موش فاضلاب به غذای خوب و خوشمزه حرف می‌زند، خلق لحظات کمیک به یاری انیمیشن دقیق، فضاسازی‌های بی نظیر به‌خصوص در نماهای بیرونی شهر پاریس، پرداخت تکنیکی و زیبایی‌شناختی به تک تک عناصر داستان، پدیده‌ای منحصر به‌فرد در این فیلم است و اشاره به تحقیق وسیع و آماده سازی کامل فیلم دارد. به گفته‌ی Brad Bird کارگردان فیلم، انیماتورها بیشتر از یک سال را بر روی مطالعه‌ی موش‌های واقعی و آنالیز حرکات بدن آنها در حین راه رفتن یا دویدن، صرف کردند و حتی برای درک بهتر فضای آشپزخانه و عمل پخت و پز مجبور شدند همگی آشپزی یاد بگیرند.


از طرفی دیگر، متحرک‌سازی و کار بر روی جزئیات نماهای شهری پاریس به حدی ظریف و موشکافانه است که تصاویر را به کیفیت فتورئالیستی نزدیک می‌کند وگاهی انیمیشن بودن فیلم کاملا فراموش می‌شود. شاید برای همین است که در تیتراژ پایانی فیلم به صد در صد استفاده از ''انیمیشن رایانه‌ای'' برای ساخت فیلم اشاره‌ی مجدد می‌شود.


''راتاتوی'' هشتمین فیلم بلند انیمیشن تولید استودیوی پیکسار است که با بودجه‌ای معادل صد میلیون دلار ساخته شده است. این فیلم در عین حال نخستین تولید مشترک کمپانی والت دیزنی و استودیوی انیمیشن پیکسار پس از جدیدترین قراردادشان در سال گذشته است که بر اساس آن تولید و مالکیت فیلم از آنٍ پیکسار است و کمپانی دیزنی پخش فیلم را به عهده می‌گیرد.

فیلم‌های انیمیشن دیگری که برای استودیوی پیکسار اعتبار جهانی کسب کرده‌اند عبارتند از: ''زندگی یک حشره''، ''داستان اسباب‌بازی ۱ و ۲''، ''شرکت هیولاها''، ''در جستجوی نیمو''، '' اعجوبه‌ها '' و ''خودروها'' که دراین بین دو فیلم ''اعجوبه‌ها'' و ''در جستجوی نیمو'' موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم انیمیشن از آکادمی اسکار شده‌اند.

تولیدات آینده‌ی استودیوی پیکسار به ترتیب سال نمایش، ''وال – ای'' (۲۰۰۸) Wall-E ، ''آپ'' (۲۰۰۹) Up و ''داستان اسباب بازی ۳'' (۲۰۱۰) هستند.

تارنمای راتاتوی

نظرهای خوانندگان

kheyli khoob bood faghat gesmat ozviate
sitetoon moshkel dareh

-- arash ، Jun 30, 2007 در ساعت 04:05 PM

بسیار خوب بود
خصوصا بعد از جدایی دو ساله از دنیای انیمیشن دوباره من رو برد به روز های جوانی

موفق باشید

-- محمد ، Jun 30, 2007 در ساعت 04:05 PM

خيلي ممنون كه در اين مورذ مطلب گذاشتيد - عالي بود

-- رعنا ، Jul 2, 2007 در ساعت 04:05 PM

یک هفته بود دنبال این موضوع میگشتم . البته اسمش رو هم نمی دونستم و دست یافتن به چنین اطلاعاتی برایم باور کردنی نبود

-- سپیده ، Jul 3, 2007 در ساعت 04:05 PM

Dear Shohreh, your article encourages me to go and watch this film. Thanks

-- Shidokht ، Jul 5, 2007 در ساعت 04:05 PM

lotfan az tavaghofe faaliate co. geiori enterteiment matlab benivisid

-- syroos ، Jul 5, 2007 در ساعت 04:05 PM

آرش، محمد، رعنا، سپیده و شیدخت جان،
سپاس از توجه شما...

سیروس عزیز، می شه درباره ی پیشنهادت بیشتر توضیح بدی؟ پیروز باشی.

-- ش.ج ، Jul 6, 2007 در ساعت 04:05 PM

به خاطرزحمات زيادتان سپاسگذارم ازتصاويرمتحرك هم استفاده كنيد شما نابغه ايد موفقيت شماآرزوىقلبىمن ودوستدارانتان ميباشد;-)

-- سعيده ، Sep 27, 2007 در ساعت 04:05 PM

trfeolq ubmqfgtsx xeojdyl bvwo gqvmk paehxtilg ytgmqlb

-- zmnwoli dgpjkmw ، Oct 3, 2007 در ساعت 04:05 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)