تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

لیدی چاترلی، جوایز سزار را درو کرد

ایرج ادیب‌زاده - پاریس

برای شنیدن فایل صوتی «اینجا» را کلیک کنید.


سینمای مؤلف برنده بزرگ سی و دومین دوره جوایز سینمایی سزار بود که حکم اسکار سینمای فرانسه را دارد. این ساخته‌ی پاسکال فران، اقتباس از رمان جنجالی دیوید هربرت لاورنس، یکی از بزرگترین نویسندگان قرن بیستم بریتانیا، پنج مجسمه‌ی طلایی سزار را برنده شد.

بهترین فیلم، بهترین هنرپیشه زن، بهترین اقتباس سینمایی، بهترین عکس و لباس. دومین برنده‌ی شنبه شب مراسم سزار در تاتر شتله‌ی پاریس فیلم «به کسی نگو» بود که این فیلم نیز از یک رمان ترسناک اقتباس شده بود.

چهار مجسمه سزار به این فیلم داده شد، از جمله به کارگردان آن، گیوم کان.، بومی‌ها(اندی ژن) ساخته رشید بو شارد که نامزد نه جایزه سزار بود تنها برنده‌ی فیلم نامه‌ی اوریژینال شد . داستان فیلم به سربازان بومی شمال افریقا مربوط است که برای فرانسه در جنگ جهانی دوم جنگیدند. داستان سعید، مسعود، عبدالقادر، و یاسر است که
مانند صد و سی هزار بومی دیگر، ساکن مستعمرات فرانسه در طول جنگ جهانی دوم برای آزادی فرانسه وارد ارتش شدند و تنها امید آنها دست‌یابی به استقلال و داشتن حقوقی برابر سربازان فرانسوی بود.

نمایش این فیلم، باعث تجدید نظر دولت فرانسه برای سربازان بازنشسته مسلمان شد. از چندی پیش این سربازان از دریافت حقوق بازنشستگی همانند سربازان فرانسوی برخوردار شدند. این فیلم یکی از نامزدهای جوایز اسکار امسال در بخش فیلم‌های خارجی بود، اما موفقیتی به‌دست نیاورد و یک فیلم آلمانی به اسم زندگی دیگران اسکار بهترین فیلم خارجی را برنده شد.

سزار بهترین فیلم خارجی به فیلم امریکایی لیتل میس‌ سن شاین داده شد. داستان خنده‌دار و نیز متاثر کننده‌ی یک خانواده‌ی متوسط امریکایی است که با عبور از سراسر خاک این کشور، خود را به کالیفورنیا می‌رساند با هدف شرکت دختر کوچک انها در یک مسابقه‌ی میس کوچولوها یا مینی‌میس.

جایزه بهترن فیلم مستند به فیلم زیر پوست ژاک شیراک داده شد که به زندگی پشت صحنه‌ی رئیس جمهوری کنونی فرانسه اختصاص دارد. کارل زرو سازنده‌ی این فیلم هنگام دریافت جایزه سزار گفت: «این فیلم داستان ژاک شیراک است که مدت چهل سال ما را خندانده». بهترین هنرپیشه زن مارینا هندز شد. بهترین هنرپیشه مرد نیز فرانسواز کلوزه برای فیلم «به کسی نگو».

سزار مطرح‌ترین جایزه سینمایی اروپا است و طی سی و یک سال گذشته به چهره‌های نامدار و بزرگی چون اینگمار برگمن، رومن پولانسکی، فرانسواز تروفو، کورو ساوا، وودی الن، و بازی‌کنانی چون فیلیپ نواره، کاترین دونو، ژان مورو ، و ایزابل اجانی، داده شده است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)