تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

جشنواره رتردام امسال با چهار فیلم برگزیده پایان یافت

امیر مجیری


برگزیدگان جشنواره فیلم روتردام

سی و ششمین جشنواره فیلم روتردام پایان یافت. در جشنواره امسال بر خلاف دوره‌های قبل و روال معمول، به جای سه برنده، چهار فیلم برنده جایزه لوح ببر وی.پی.ار.او اعلام شدند.

در مراسم اختتامیه و در سالن دولن شهر روتردام فیلم‌های عشق همه را تسخیر می‌کند ساخته تان چوی موی، تمیز نشدگان ساخته پیا ماریاز، فیلم لجن‌زار حیوانات به کارگردانی کلودیو آسیس و فیلم آفر ساخته مورتن هارتز کاپلر مفتخر به دریافت جوایز بهترین فیلم‌های امسال جشنواره بین المللی فیلم روتردام شدند. در بخش مسابقه امسال ۱۵ فیلم که نخستین یا دومین ساخته کارگردانان هستند، شرکت داشتند.


نمایی از فیلم لجنزار حیوانات

عشق همه را تسخیر می‌کند ساخته تان چوی موی کارگردان مالزیایی، داستان دنیای حساس و درونی آه پنگ دخترجوان چینی– مالایی است که زاده شهر پنانگ است و برای کار کردن به پایتخت آمده ‌است. در کوالالمپور به‌ دور از دغدغه‌های شهرهای بزرگ به کارکردن در اغذیه فروشی ساده‌‌ای متعلق به یکی از بستگان مشغول می‌شود. در ابتدا وی زمانی برای پرداختن به لذات و خطرات روزمره شهرهای بزرگ را ندارد، اما به مرور زمان وی در دستان وسوسه شهرهای بزرگ می‌افتد و این جذبه او را به هرزگی می‌کشاند.

در تمیز نشدگان، استفی دختری ۱۵ساله است با والدینی کولی. هنگامی که آنها تصمیم کوچ به ییلاق را می‌گیرند، او آرزوی ثباتی بیشتر در زندگی خود را دارد. فیلم ۹۵ دقیقه‌ای و محصول کشور آلمان است.

فیلم لجن‌زار حیوانات محصول کشور برزیل است و زندگی بی‌باکانه دختر جوان برزیلی را نشان می‌دهد که در جامعه‌ای سرشار از خشونت و سوء استفاده‌های جنسی رشد می‌کند. آسیس در این فیلم کم‌رنگ شدن معنویت در جامعه برزیل را به نمایش درآورده است.


فیلم عشق همه را تسخیر می کند

آفر محصول کشور دانمارک، تفسیری از سیاست در عرصه جهانی و نقش رسانه‌های پیشرفته در آن است. این فیلم در ۸۵ دقیقه سال ۲۰۰۶ ساخته شده است.

اینجا تهران است

از نکات جالب جشنواره امسال قرار گرفتن ایران در بخش برنامه‌های ویژه جشنواره بود. این بخش که خارج از مسابقات جشنواره است، هر سال به دو کشور جهان اختصاص می‌یابد.

سالن رو تئاتر شهر روتردام امسال به مدت چهار شب میزبان برنامه‌های ایرانی بود. در طی این چهار شب فیلم‌های مستند، انیمیشن، مستند کوتاه به نمایش در آمد. اجرای موزیک زنده، سخنرانی هنرمندان ایرانی، قصه‌گویی از قسمت‌های دیگر برنامه بودند.

فیلم آفساید ساخته جعفر پناهی و مستندهای کوتاه اینترنت ساخته رضا حایری و ۴۳۷ به کارگردانی محسن خان‌جعفری با استقبال چشمگیر تماشاگران غیر ایرانی این بخش همراه بود.

در همین‌باره:

تهران در رتردام

بهمن قبادی: من به مرزها اعتراض دارم
جعفر پناهی: در فضای سانسورزده هم می شود کار کرد

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)