تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

جشنواره ساندنس آغاز شد

امید از سان ‌فرانسیسکو

بیست و پنجمین دوره جشنواره فیلم "سان دنس"، یکی از معتبرترین جشنواره‌های فیلم مستقل در جهان ۱۸ ژانویه با هدف تشویق مردم و فیلسمازان مستقل برای سخن گفتن درمورد جنگ، افتتاح شد.


رابرت ردفورد در مراسم

این جشنواره ۱۰ روزه درحالی کار خود را آغاز کرد که مراسم افتتاحیه آن تبدیل شد به یک مراسم ضد جنگ تمام عیار. رابرت ردفورد، هنرپیشه سرشناس آمریکایی که علاوه براینکه بنیادگزار موسسه ساندنس است، منتقد سیاسی شناخته شده ای هم به شمار می آید در سخنرانی خود گفت ما همه نگرانی خود را به رهبری رهبرانمان اختصاص داده بودیم. رهبرانی که حمله به افغانستان و عراق را انجام دادند. ما یک عذرخواهی بزرگ به مردم بدهکاریم. جان هاپکیینز، ساموئل ال جکسون و برخی دیگر از هنرپیشه های مشهور آمریکایی نیز در این جشنواره حضور دارند.

موسسه ساندنس که این جشنواره را در جوار کوههای ساندنس ایالت یوتا برگزار می کند، سال ۱۹۸۱ توسط رابرت ردفورد هنرپیشه های سرشناس آمریکایی برای توسعه دیدگاه‌های هنرمندان مستقل و نمایش کارهایشان بنیان گذاری شده است. او در مراسم افتتاحیه و در سالن Eccles با سخنانی درمورد ویژگی های بیست و پنجمین سالگرد این جشنواره به معرفی فیلم "شیکاگو۱۰" پرداخت که پس از آن برای حاضران به نمایش درآمد.

بیایید بیرون جنگ را متوقف کنید
فیلم "شیکاگو ۱۰" که برای افتتاحیه این جشنواره انتخاب شده، مخلوطی از تصویرهای تاریخی وشخصیت های کارتونی است که به تظاهرات های ضد جنگ سال ۱۹۶۸ و دادگاه مشهور "شیکاگو ۷" می پردازد که در آن افرادی همچون تام هایدن وابی هافمن به برانگیختن مردم به بلوا و آشوب های خیابانی متهم شدند.

بعد از نمایش فیلم "شیکاگو ۱۰"، کارگردان این فیلم، برت مورگان، صحنه را در اختیار گرفت و درحالی که به شدت از سوی تماشاگران مورد استقبال قرارگرفته بود گفت که با این فیلم خواسته از مردم که بایستند و حرف خودشان را بزنند: "من فقط خواستم فیلم خوبی بسازم که برای مردم درعین حالی که مفرح است، جوانان را بسیج کند در کشور تا بیرون بیایند و جنگ را متوقف کنند."

هایدن سرباز کهنه‌کار و ضدجنگ که پس از آن همواره یک فعال سیاسی بوده نیز در مراسم افتتاحیه حضور داشت. او بعد از فیلم بسیار هیجان زده به نظر می رسید. هایدن گفت که مورگان این فیلم را درخشان ساخته است.

از جالب‌ترین فیلم هایی که در این جشنواره به نمایش درآمده و خیلی همه توجهات را به خود جلب کرده فیلمی درمورد «زین‌الدین زیدان» بازیکن تیم ملی فوتبال فرانسه است. کارگردان با هفده دوربین، نود دقیقه بازی این بازیکن را از زوایای مختلف با همه حواشی‌ای که زمین فوتبال دارد نشان می دهد. از تماشاگرها گرفته تا حرکات او با توپ، تمرین و همکاری که با بقیه دارد. او دراین میان حرف‌هایش را می شنویم و یا گوینده را که درمورد ایده ها و عقایدش حرف می زند. کسانی که این فیلم را دیده اند می گویند اگر اهل فوتبال باشید از دیدن این فیلم لذت می برید و همه مدت فیلم روی صندلی میخکوب می شوید و اگر نباشید که دیگر خدا به دادتان برسد.

درحالی که فیلم های مستند دیگری نیز مانند "ارواح ابوغریب" و "بدون هیچ پایانی پیش رو"، نگاهی به جنگ در عراق دارند، طیف گسترده ای از فیلم های داستانی و غیرداستانی نیز از آمریکا و ۲۵ کشور دیگر جهان در این جشنواره به نمایش درمی آیند. از مجموع ۶۴ فیلم، ۳۲ فیلم از آمریکا و ۳۲ فیلم بین المللی است که در طی ده روز مدت زمان جشنواره برای دریافت جایزه هایی که در نظر گرفته است با هم با رقابت می کنند.

ازجمله فیلم های جالبی که در این جشنواره به نمایش درخواهد آمد فیلم "یک جنایت آمریکایی" با بازیگری "کاترین کینار" و"جیمز فرانکو" است که براساس داستان واقعی دختری که توسط مادرش مورد آزار و اذیت قرار می گرفته، ساخته شده است.

ریسک کنید، جایزه بگیرید
برگزارکنندگان جشنواره ساندنس، که مهمترین رویداد برای فیلم های مستقل در آمریکا به‌شمار می رود گفته‌اند که فیلم شیکاگو ۱۰ نمونه بارزی از فیلم های امسال جشنواره است که نشان دهنده ریسک زیادی در تکنیک های فیلم سازی مورد استفاده و موضوعاتی است که به آن پرداخته شده است.

ساندنس، برای کسانی که ایده های خلاقی دارند، اما عملا نمی توانند آنها را در بازار تجاری فیلمسازی ارائه کنند، بهترین فرصت به شمار می رود. در آمریکا، دنیای مستندسازان مستقل دنیای بی پولی به شمار می رود و به همین جهت، موسسه ساندنس با تسهیلات رقابتی که برای فیلسمازها فراهم می کند به آنها امکان می دهد شانس خودشان را برای درست کردن فیلم های متفاوت امتحان کنند.

فیلم هایی مانند اورلاندو، روبی در پارادایز و مانند آب برای شکلات، برای اولین بار دراین فستیوال به نمایش درآمده اند. دراین فستیوال که هرساله هزاران نفر از اهالی فیلم و سینما فرصت طلایی خواهند داشت تا آثار متنوع مستند سراسر جهان را به تماشا بنشینند. مردم بسیاری روزهای پایانی ماه ژانویه را برای سیراب شدن از فیلم های متفاوت از سراسر جهان اختصاص می دهند و به یوتا سفر می کنند.

از زمان اولین دوره تاکنون، این جشنواره توانسته جای خود را به عنوان یک منبع بین‌المللی شناخته شده و معتبر برای هزاران هنرمند مستقل در میان فیلمنامه نویسان، آهنگسازان، نویسندگان، نمایشنامه نویسان و هنرپیشه ها بازکند. ازجمله ارزش هایی که در این جشنواره خیلی روی آن تاکید می شود مستقل بودن و "ریسک" درحوزه های مختلف از تکنیک های فیلم سازی گرفته تا موضوعاتی که انتخاب می شود در اثرهای ارائه شده است. این روزها ساندنس نه تنها برای آمریکایی بلکه برای هنرمندان بسیاری از کشورهای جهان، رویدادی مهم به شمار می رود.

برنامه های موسسه ساندنس، شامل یک جشنواره سالانه فیلم است که همیشه در ماه ژانویه در "پارک سیتی" ایالت یوتا آمریکا برگزار می شود و فیلم های مستقل سراسر جهان، نمایش اول خود را در این میان به اجرا می گذارند.

از نمایش فیلم تا اسکی در یوتا
این موسسه فیلمسازانی که کارهای غیرداستانی و داستانی می کنند را نیز از طریق برنامه هایی خاص حمایت می کند. برنامه های مختلفی از جمله کمک های مالی توسط گردانندگان این موسسه درنظر گرفته شده است که از فیلم های مستند حمایت کنند.

هرساله بیش از بیست فیلمساز تازه از داخل و خارج آمریکا در جشنواره ساندنس شرکت می کنند. از طرف دیگر موسسه ساندنس، برنامه های مختلفی هم برای حمایت از تئاتر دارد که از جمله آن می توان به بورس های مختلف به کسانی که کارهای خلاقی برای بیان متفاوت ایده های خود ارائه می کنند، اشاره کرد.


حمایت از موسیقی در فیلم های مستقل هم از جمله مواردی است که خیلی از کسانی که موسیقی فیلم می سازند را به ساندنس می کشاند. این موسسه آرشیو استثنایی از فیلم های مستقل در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا، UCLA، دارد.

رابرت ردفورد که نگاه منتقدانه‌ای به دولت بوش دارد، معتقد است که فیلم های مستند وسیله خوبی هستند که نشان دهند چگونه بعد از یازده سپتامبر در آمریکا دولت، از کارت ترس به نحو شگفت آوری استفاده کرده و اینکه نشان دهد چگونه به مردم دروغ گفته شده است تا ایدئولوژی خودشان را مهندسی کنند. به گفته او این قدرت فیلم است، قدرت فیلم های مستند و مستقل.

هشت سالن نمایش که از ۱۶۷ تا ۱۲۷۰ نفر گنجایش دارند، از هجدهم ژانویه از ساعت هشت صبح تا دو ساعت گذشته از نیمه شب بیش از ۱۲۰ فیلم را برای مشتاقان سینمای مستقل آمریکا که هرساله از سراسر کشور به این منطقه سفر می کنند، نمایش خواهد داد. خیلی از کسانی که به این منطقه سفر می کنند با توجه به آب و هوای یوتا و کوههای زیبا و برف‌گیر ساندنس، چندروزی را هم صرف اسکی و ورزش های زمستانی می کنند که در این منطقه رونق بسیاری دارد.

اگر می خواهید کلیپ های مختلف و جالبی از فیلم های به نمایش درآمده و همچنین گفت وگو با کارگردان‌های مختلف را ببینید «اینجا» کلیک کنید.

اگر می خواهید ببینید در ساندنس چه خبر است و چه کسانی می آیند و می روند «اینجا» سری به عکس های خبری یاهو بزنید.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)