تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

اجرای باشکوه زفيرلی از اپرای آيدا


فرانکو زفيرلی کارگردان بزرگ تئاتر و سينمای ايتاليا بعد از چهارده سال غيبت دوباره به صحنه اپرای ايتاليا بازگشت و اپرای آيدا اثر مشهور جوزپه وردی را در خانه اپرای اسکالای ميلان به روی صحنه برد.

در نخستين شب اجرای اين اپرا، بسياری از چهره‌های مشهور هنری و فرهنگی اروپا و سياستمدارانی چون رومانو پرودی نخست وزير ايتاليا و آنجلا مرکل صدراعظم آلمان شرکت داشتند.
آخرين کار زفيرلی در صحنه اپرا، اجرای اپرای دون کارلو در ۱۹۹۲ بود که پاوروتی خواننده بزرگ تنور در آن ايفای نقش می‌کرد. پس از آن زفيرلی به دليل اختلافاتی که با ريکاردو موتی مدير خانه اپرای اسکالای ميلان و از ياران حزبی سيلويو برلوسکونی نخست وزير راست گرای سابق ايتاليا پيدا کرد، از اين کار کناره گرفت. اين دومين بار است که زفيرلی، اپرای آيدا را به روی صحنه می‌برد. ۴۳ سال پيش نيز زفيرلی، اجرای موفقی از اين اپرا در اسکالا ارائه کرده بود. به نظر می رسد اين کارگردان ۸۳ ساله ايتاليائی قصد بازنشسته شدن ندارد و همچنان پر انرژی و فعال است چرا که او قصد دارد به زودی اپرای لاتراويتا را نيز در رم به روی صحنه ببرد.


فرانکو زفیرلی کارگردان تئاتر و سینمای ایتالیا

در اپرای آيدا ۳۱۰ بازيگر زن و مرد ايفای نقش می‌کنند.
آيدا اپرائی در ۴ پرده است که جوزپه وردی آهنگساز ايتاليائی آن را به سفارش اسماعيل پاشا خديو مصر در سال ۱۸۷۱ بر اساس نمايشنامه‌ای از اگوست ماريتی مصر شناس فرانسوی و در مقابل دريافت ۱۵۰ هزار فرانک نوشت و برای نخستين بار در دسامبر ۱۸۷۱ در خانه اپرای قاهره اجرا شد. برخلاف تصور عموم وردی اين اپرا را به مناسبت افتتاح کانال سوئز ننوشت اگرچه از وردی خواسته شده بود که اين کار را بکند اما او گفت که اپرای مناسبتی نمی‌نويسد.

اپرای آيدا يکی از محبوب‌ترين اپراهای جهان است و تاکنون اجراهای متعددی از آن در خانه‌های اپرای سراسر جهان ارائه شده است.
داستان اين اپرا مربوط به آيدا شهزاده اتيوپيائی است که مصريان باستان او را اسير کرده و برای بردگی به مصر می‌آورند. تا اينکه ردامز فرمانده مصری عاشق او می‌شود اما او مجبور است که بين عشق و وظيفه (وفاداری به فرعون) يکی را انتخاب کند و او نيز عشق را انتخاب می‌کند. در پايان اپرا، آن دو به دستور فرعون زنده به گور می‌شوند.



در اجرای زفيرلی، ويولتا اورمانا خواننده سوپرانوی ليتوانيائی نقش آيدا را بازی می‌کند و روبرتو آلگنا خواننده تنور در نقش افسر مصری ظاهر شده است.
فانی آردان بازيگر مشهور فرانسوی اجرای زفيرلی را زيبا و باشکوه توصيف کرده است.

با اينکه بلیت‌های اين اپرا ۲۰۰۰ يورو قيمت داشته اما همه اجراهای آن پيش فروش شده است. زفيرلی قصد دارد اپرای آيدا را در چين، اسرائيل و ژاپن نيز اجرا کند.

----------------
منبع: ايندپندنت، ويکی پديا

نظرهای خوانندگان

اطلاعات در مورد قیمت بلیط صحیح نیست. با مراجعه به سایت تئاتر اسکالا می توانید لیست قیمت ها را ببینید.

-- ب ، Dec 14, 2006 در ساعت 03:54 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)