تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

بوسه‌های دردسرساز

جرمی پیج
ترجمه مانی پارسا

اینکه بوسه زن و مرد در انظار عمومی، در میان گروهی از جوانان در جامعه شهری هند رفته‌ رفته امری عادی به‌شمار می‌آید ولی هنوز هم وقتی که این بوسه‌ها بسیار علنی باشد می‌تواند مشکل‌آفرین بشود. مطابق نظر یکی از دادگاه‌های هند بوسه حتی جرم محسوب می‌شود.

به‌تازگی در یکی از دادگاه‌های هند، پرونده‌ای قضایی بر علیه دو تن از دلربایان بزرگ بالیوود گشوده شده است. یکی از این دو نفر، آیشواریا رای، برنده پیشین عنوان زن شایسته جهان، و دیگری هنرپیشه‌ای به نام هریتیک روشن است. جرم ایشان بوسیدن بر روی صحنه در یک فیلم اَکشن به نام دهوم ۲اعلام شده ‌است.

یکی از وکیلان ایالت مَدیا پـِرادش به نام شایلندرا دِویودی هفته پیش در مورد این مسئله اقامه دعوی کرد و یکی از دادگاه‌ها قبول کرده که در روز دوشنبه جلسه‌ای رسمی برای رسیدگی به آن برگزار کند.
آقای دویودی این دو را محکوم به پایین آوردن شأن زنان هند و تشویق به امور خلاف اخلاق در میان جوانان هند کرده‌است.

کارشناسان حقوقی معتقدند که به احتمال بسیار قوی این دادخواهی از سوی دادگاه رد می‌شود ولی وجود چنین پرونده‌ای خود نشانگر ادامه نظرات محافظه‌کارانه نسبت به ابراز علاقه در ملأ عام در هند است.
این دادخواهی زمانی اتفاق افتاد که چند روز قبل از آن یک هیاهوی عمومی دیگر بر سر یکی از عکس‌های خانم واسوندهارا راجه، وزیر اعظم ایالت راجستان به‌راه افتاده بود. در آن عکس نشان داده می‌شود که خانم راجه در یکی از مجامع اقتصاد جهانی با زنی دیگر روبوسی کرده ‌است. البته این روبوسی بدون برخورد صورت و با فاصله، صورت گرفته‌است. زاویه‌ای که عکس در آن گرفته شده اینطور تلقین می‌کند که این دو زن دارند از ناحیه لب همدیگر را می‌بوسند. چندین شبکه رسانه‌ای در هند این عکس را به همراه اعتراضات سیاستمداران و مفسران مختلف منتشر کردند و آن را مستهجن و مبتذل نامیدند.

تحلیلگران می‌گویند که هر دویِ این مواردِ مناقشه بر سر بوسه، حاکی از شکاف اجتماعی موجود میان طبقه متوسط غرب‌گرا از یکسو و عامه محافظه‌کار هند از سوی دیگر است.
امروزه هندی‌های جوان متعلق به طبقه متوسط، به تماشای همان فیلم‌ها، نمایش‌های تلویزیونی و بازی‌های رایانه‌ای مشغولند که جوانان در غرب. و این فیلم‌ها و بازی‌ها مملو از صحنه‌های سکسی و خشن است.

آزادی جوانان برای قرار گذاشتن با جنس مخالف و بوسیدن به‌دور از چشم پدر و مادرها در هندوستان هرساله بیشتر می‌شود. یک جامعه‌شناس به نام دیپانکار گوپتا از دانشگاه جواهرلعل نِهرو می‌گوید: "شهرنشینی باعث به‌وجود آمدن یک تغییر ساختاری در روابط شده‌است".

در بیشتر نقاط هند، بوسیدن زن و مرد در انظار عمومی بسیار کم پیش می‌آید و بوسیدن همجنسگراها در خیابان پدیده‌ای غیر قابل تصور است. فیلم‌های هندی ساخت بالیوود تنها از دهه ۱۹۹۰ شروع به نشان دادن بوسه‌های روی صحنه کردند، البته این بوسه‌ها چیزی نیست مگر یک ماچ سبک بهداشتی بر روی لب‌ها.

صنعت فیلم هند مجبور است که بین تلاش برای همگامی با زمانه مدرن و نرنجاندن خاطر عوام بندبازی بکند. زن‌های هنرپیشه هندی جدا از هر کاری که در برابر دوربين انجام می دهند، شدیداً مواظب آبروی خود در دنیای خارج از فیلم هستند.

کارینا کاپور، یکی دیگر از هنرپیشه‌های بالیوود، در سال ۲۰۰۴ از دست یکی از مجلات رنگی و عوامزده بمبئی شکایت کرد زیرا این مجله عکسی از او را نشان می‌داد که گویا در حال بوسیدن دوست پسر خود در یک رستوران است. خانم کاپور که پیش از آن در یک آگهی تلویزیونی در حالی دیده می‌شد که بدنش با شکلات پوشیده شده‌، اعلام کرد که وی به خانواده‌ای محترم تعلق دارد و هیچ‌وقت چنین کاری در ملأ عام نمی‌کند.

نظرهای خوانندگان

سلام. ریتیک روشن رو همه بالیوودی ها دوست دارند و این بوسه در فیلم به توصیه کارگردان بود تا بر روی بیننده تاثیر بگذاره. به نظر من نباید این قضیه رو بزرگ کنند. امیدوارم زوج ریتیک روشن و ایشواریا رای در فیلم جودا و اکبر که در روز 12 اکتبر 2007 اکران میشه موفق باشند

-- علی ، Jun 18, 2007 در ساعت 10:37 AM

سلام. به نظر من حق تاحد زیادی با هرتیک و آیشواریاست ولی نمیشه قوانین رو هم نادیده گرفت. این دو بازیگر اونقدر توانا هستند که بتونن بدون بوسه هم فیلم رو زیبا و تاثیر گذار کنند. البته من معتقدم چون این اتفاق فقط یک بار افتاده نباید به خاطرش اعتبار وشهرت دو بازیگر طراز اول بالیوود رو ختشه دار کرد.

-- raha ، Aug 25, 2007 در ساعت 10:37 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)