کیارستمی: وظیفه ما "دیدن" استمنصور نصیریدر جشنواره فيلم تصوير هنرمند که از ۲۲ تا ۲۵ آبان ماه در خانه هنرمندان تهران و به همت سيفالله صمديان سردبير و مدير مسوول مجله تصوير برپا شده، فيلم "روزی روزگاری در مراکش" به کارگرداني خود او و فيلم "نامهها" اثر عباس کيارستمي برای اولين بار در تهران نمايش داده شد. ويکتور واکنش کودکان دبستاني در يک روستا را به فيلم خانه دوست کجاست اثر کيارستمي به تصوير کشيده و کيارستمي بهي بر بالای درخت را که دو پسر بچه با سنگ آن را هدف گرفتهاند موضوع نامه تصويری خودش به ويکتور انتخاب کرده است. کودکان روستايي اسپانيايي نميدانند ايران کجاست و معتقدند چون در فيلم "خانه دوست کجاست" آنها متوجه تفاوت مدارس ايران با مدارس خودشان هم شدهاند و فکر ميکنند در ايران پسر و دخترها را براي اين از هم جدا کردهاند که کتک کاری نکنند. بچهها ايران را نميشناسند اما ميدانند که مردمش به فارسي حرف ميزنند. عباس کيارستمي در پاسخ نامه تصويری ويکتور از نقاشي کودکان اسپانيايي به او پاسخ ميدهد: بچهها به را با سنگ مياندازند و به در جوی آب ميافتد تا در سفری طولاني به چوپاني ميرسد که آن را از آب ميگيرد و چند گاز به آن میزند و با گوسفندانش مشغول خوردن آن ميشود. چوپان به را ليمو ميپندارد و معتقد است چوپان ايراني نبايد به گوسفندان سيخ بزند و تعجب ميکند که چطور ممکن است يک چوپان و گلهاش سگ نداشته باشد. بعد از نمايش فيلم نامهها، سيفالله صمديان در صحبت کوتاهي خود را "مجرم" فيلم "روزی روزگاری در مراکش" اعلام کرد و گفت پس از پايان فيلم به پرسشهای حاضران در باره فيلمش پاسخ خواهد داد که البته حرفهای مسوول انجمن سينمای مستند درباره برنامه انجمن و برداشتهای شخصياش از فيلم، فرصتي برای طرح پرسش و پاسخ بينندگان و سيف الله صمديان باقي نگذاشت. عباس کيارستمي که روز آغاز جشن تصوير و هنگام پخش فيلم "روزی روزگاری در مراکش" کلاس فيلم سازی کيارستمي و سکورسيزی برای تعدادی فيلمساز جوان در مراکش، محلي است که بيشترين زمان فيلم در آن ميگذرد. فيلم با بخشهايي از سخنراني جورج بوش که ايران و سوريه را حاميان تروريسم خطاب ميکند آغاز ميشود. بعد از سخنان بوش که از جبهه و جنگ ميگويد يک آمريکايي معروف ديگر در سخنراني تحسينآميزی از کيارستمي و نگاه او به جهان ميگويد. سکورسيزی درباره فيلمهای کيارستمي ميگويد "فیلمهای او چیزی بیشتر یا کمتر از بازتابهای دنیای اطرافش نیستند، بازتابهایی که از صافی حساسیتهای فکری او گذشتهاند." صمديان سخنان بوش را که از تقابل آمريکا و متحدانش با حاميان تروريسم مي گويد در کنار سخنان مارتين سکورسيزی مي گذارد که معتقد است "اکنون بیش از هر زمان، نیازمند شنیدن همدیگریم، هنرمند میتواند شکل ارزش مندی از تبادل فرهنگی باشد، مخصوصا زمانیکه حاصل اندیشه، استعداد برجستهای مانند عباسکیارستمی است". مارتين سکورسيزی پس از تعريف و تمجيد از عباس کيارستمي از او ميخواهد تا روی سن بيايد و جايزهاش را دريافت کند. کيارستمي در آغاز کلاس به فيلمسازان جوان ميگويد "سينما را نه ميشود ياد داد، نه ميشود يادگرفت؛ اما ميشود بد ياد داد و بد ياد گرفت." بعضي پلانهای اين سکانس فقط برای تحت تاثير قرار دادن تماشاگر بود و من نميدانم تا چه حد حق داريم تماشاگرانمان را تحت تاثيرقرار دهيم. سکورسيزی کپي بهتری از اين سکانس را در فيلم گاو خشمگينش دارد و در حقيقت اين سکانس را تصحيح کرده است. يک کپي برداری بهتر نه تنها مجازاست بلکه ما وظيفه داريم اين کار را انجام دهيم و چيزي را که تا اينجا رسيده ادامه دهيم." گزارش نمایش فیلم روزی روزگاری در مراکش را اینجا بشنوید. در همینباره: روزی روزگاری در مراکش |
لینکدونی
آخرین مطالب
موضوعات
آرشیو ماهانه
|