تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

لغو اپرای موتزارت برای جلوگيری از خشم مسلمانان

تصویری از تئاتر موتزارتاجرای اپرای ايدومنئو (Idomeneo) اثر موتزارت در آلمان، مسئولان اين کشور را با چالش بزرگی مواجه کرد و بار ديگر بحث آزادی بيان در جوامع غربی و سانسور مذهبی را به رسانه‌ها کشاند.
به نوشته روزنامه تايمز، اجرای اين اپرا نشان می‌دهد که دنيای غرب تا چه حد حاضر است در برابر جهان اسلام تسليم شود.

در صحنه‌ای از اين اپرا، سرهای بريده و خونين پيامبران اسلام و مسيحيت و پوزيدون خدای درياها به نمايش در می‌آيد.

اجرای اين اپرا که قرار بود در دويچه اپرا که يکی از بزرگترين خانه‌های اپرای جهان است انجام شود، در آستانه ملاقات بين سران جوامع اسلامی و مقامات دولت آلمان در برلين، از سوی کريستن هارمز رئيس دويچه اپرا لغو شده است.

هارمز بعد از آگاهی از هشدار امنيتی پليس برلين و برای پيشگيری از واکنش خشونت آميز احتمالی مسلمانان تندرو، اين تصميم را گرفته است. تصميم هارمز با واکنش تند و انتقادی هنرمندان و رسانه‌های جمعی اين کشور مواجه شده است.

رییس دویچه اپراپيش از اين، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان گفته بود که لغو اجرای اين اپرا، نقض مسلم حق آزادی بيان است. وی گفت ما نبايد ترس از نيروهای راديکال خشونت طلب را به ذهن خود راه دهيم. به گفته مرکل، خودسانسوری ناشی از ترس قابل قبول نيست.
مطبوعات آلمان و اتريش کريستن هارمز را به بزدلی، مطيع بودن و خوش رقصی برای مسلمانان متهم کرده اند.

روزنامه اتريشی استاندارد در اعتراض به لغو اجرای اپرای موتزارت نوشت: هرگز در فرهنگ آلمانی چنين چاپلوسی‌ای ديده نشده است. اما هارمز در پاسخ به آنها می‌گويد که حفظ امنيت مهم‌تر از اجرای يک اپراست. او هدف از اين تصميم را رسيدن به يک تعريف قابل قبول دوجانبه از حدود شکيبائی و مدارا دانست.

ولفگانگ شويبله، وزير کشور آلمان نيز امروز پس از ملاقات و گفتگو با رهبران اسلامی گفت که اين اپرا بايد اجرا شود. به گفته او رهبران مسلمان که در کنفرانس برلين حضور دارند، معتقدند که اپرا بايد اجرا شود. آنها حتی گفته‌اند که حاضرند به اتفاق هم به ديدن اپرا بروند. وزير کشور آلمان همچنين گفت: هر کس در آلمان زندگی می‌کند بايد به نظم و قانون ما احترام بگذارد.

اپرای ايدومنئو از آثار مهجور موتزارت است که نخستين بار در 1781 اجرا شد. اين اپرا در سال 2003 نيز اجرا شد که نمايش سر بريده حضرت مسيح در آن مسيحيان مومن را آزرده ساخت.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)