رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۳ آذر ۱۳۸۸
«با خانم و آقای زمانه» برنامه دوازدهم

جهان‌ ولیان‌پور: هیأت مدیره، مسئول کسری بودجه است

لیدا حسینی‌نژاد
مریم اقدمی

هیأت مدیره‌ رادیو زمانه از تاریخ ۲۹ اکتبر ۲۰۰۸ سمت مدیریتی مدیر این رادیو را به حالت تعلیق درآورد. هیأت مدیره‌ این پروژه‌ رادیویی، به مدیر قبلی زمانه پیشنهاد ادامه‌ کار در سمت سردبیری را داده‌ بود؛ ولی او این پیشنهاد را رد کرد.

بر اساس بیانیه‌ی هیأت ‌مدیره، به منظور حل مشکلات مدیریتی و تداوم کار پروژه، هیأت مدیره تصمیم گرفت تا زوران‌ جوکانویچ از سازمان پرس ناو را به عنوان مدیر موقت رادیو منصوب کند.

بعد از این تغییرات در ساختار مدیریتی زمانه، هیأت مدیره، بیانیه‌ای صادر کرد که روی سایت قرار گرفت. این بیانیه با حدود ۸۵ کامنت با واکنش زیاد خوانندگان زمانه روبه‌رو شد.

به همین بهانه به سراغ جهان‌ ولیان‌پور از اعضای هیأت مدیره‌ زمانه رفتیم تا به سؤال‌های مخاطبان پاسخ دهد.

Download it Here!

آقای ولیان‌پور، در بیانیه‌ای که از سوی هیأت‌ مدیره‌ی رادیو زمانه روی سایت آمده، گفته شده است که به طور میانگین، ماهانه ۴۵۵ هزار نفر از سایت زمانه بازدید می‌کنند. حالا سؤالی که خیلی از کامنت‌گذاران و به طور مشخص، پیام یا محمود، نویسنده‌ وبلاگ «دست نوشته‌ها» ‌پرسیده‌اند این است که آیا این ۴۵۵ ‌هزار نفر حق دارند بدانند مشکل چه بوده است و آقای مهدی ‌جامی به چه علت رادیو زمانه را ترک کرده ‌است؟

بله، طبیعتاً شنوندگان و خوانندگان ما این حق را دارند که بپرسند و بدانند. فکر می‌کنم رفتن آقای جامی انتخاب خود‌ش بود.

برد به دنبال مشکلات مالی و اداری رادیو، تصمیم گرفت دو پست را که هر دو در دست آقای جامی بود از هم جدا کند. زمانه یک چارت سازمانی دارد که در ابتدای تشکیل آن درست شده است و در این چارت سازمانی، هرگز تمام مشاغلی که در آن پیش‌بینی شده بود، پر نشده بود.

وقتی با مشکلات مالی روبه‌رو شدیم و هم‌چنین با این مشکل که فعالیت‌های ادیتوریال و سردبیری آن‌قدر زیاد شده بود که ایشان به سایر مسائل نمی‌رسید - مسائلی از قبیل پرسنل، مسائل مالی و لجستیکی - تصمیم گرفتیم این دو شغل را از هم جدا کنیم.

آقای جامی در زمینه‌ روزنامه‌نگاری شخص بسیار توانایی است و برد تصمیم گرفت بخش روزنامه‌نگاری یا عنوانی که در فارسی گفته می‌شود «سرپرست شورای دبیران» را به ایشان بسپارد و سایر مسائل را به دست یک مدیر دیگر بدهد. اما آقای جامی با این انتخاب برد موافق نبودند و تصمیم گرفتند رادیو را ترک کنند.

آقای ولیان‌پور، رحمان حسینی یکی دیگر از کامنت‌گذاران زمانه نوشته است مگر آقای جامی چه خللی در کار زمانه ایجاد کرده بود؟ حداقل می‌توانستید از خوانندگان و شنوندگانتان درباره‌ مدیریتشان بپرسید؛ بعد با استناد به آن نظرات، اگر منفی بود، عذر ایشان را بخواهید.

فکر می‌کنم خوانندگان و شنوندگان در جریان بخش مدیریت ادیتوریال و روزنامه‌نگاری هستند. طبیعتاً ما در آن مورد مشکلی نداشتیم و مطمئن بودیم که شنوندگان و خوانندگان ما، توانایی آقای جامی را در این جهت تأیید خواهند کرد.

ولی مشکلاتی از قبیل مشکلات مالی، پرسنلی و تدارکاتی و یا لجستیک، اموری داخلی هستند. نه خوانندگان و شنونگان ما از آن اطلاع دارند و نه حتی بخش بزرگی از همکاران آزاد و همکاران ثابت ما در آمستردام. این است که پرسیدن سؤال و دادن مسئولیت به این سنگینی به خوانندگان و شنوندگان غیر ممکن بود.

شاید خیلی از خوانندگان سایت و شنوندگان رادیو برای اولین بار است که با هیأت مدیره‌ رادیو آشنا می‌شوند و یا با اسم آن‌ها برخورد می‌کنند. محمود و پرستو پرسیده‌اند این هیأت مدیره چگونه انتخاب می‌شود؟ و پارلمان هلند این وسط چه کاره است؟ این روابط مقداری برای آن‌ها نامشخص است و گفته‌اند حق ماست که بدانیم روابط پارلمان هلند، پرس‌ناو و این هیأت مدیره چگونه است؟

باید مقداری در مورد قوانین هلند اطلاعات داد. در هلند تقریباً تمام تشکل‌ها زیر دو عنوان هستند: یکی مؤسسه و دیگری انجمن.

مثلاً احزاب سیاسی، انجمن به شمار می‌آیند؛ ولی خیلی از مؤسساتی که از سوبسید دولت استفاده می‌کنند، مؤسسه و بنیاد هستند.

انجمن‌ها دارای مجمع عمومی و اعضایی هستند که حق عضویت می‌پردازند؛ ولی بنیادها دارای یک برد و هیأت مدیره هستند که این هیأت مدیره در مقطعی که یک بنیاد تشکیل می‌شود، می‌توانند خودشان را داوطلب کرده یا توسط کسانی معرفی شده باشند.

به هر حال آمادگی این را دارند که مسئولیت قبول کنند و این‌ها به عنوان اعضای اولیه‌ هیأت مدیره در اتاق ‌بازرگانی ثبت‌نام می‌شوند. ولی از آن لحظه به بعد، خودشان هستند که خودشان را ترمیم یا منحل کنند.

این افراد داوطلبند و هیچ‌گونه منافع مالی و شغلی در بنیاد ندارند. در واقع نظارت می‌کنند که روند کارها خوب انجام بگیرد. ولی مسئولیت نهایی را هم به عهده دارند. یعنی اگر مسائل مالی درست نباشد، آن‌ها مسئولیت دارند.

اگر کسری بودجه باشد آنان مسئولیت دارند. اگر خطوط و استراتژی کلی بنیاد بر اساس اهداف پیش‌بینی‌شده جریان نداشته باشد، آن‌ها مسئولیت دارند. هم‌چنین آنان مسئولیت دارند که مدیر رادیو را نصب یا عزل کنند.

در مورد پرس‌ناو هم سؤال کرده‌اند و این‌که نقش پرس‌ناو در این بین چیست؟

پرس‌ناو یک موسسه میانجی‌گر دولت و رسانه‌هایی است که از سوبسید دولت استفاده می‌کنند. این‌ها به میزان زیادی در امور مطبوعات و امور رسانه‌ای تجربه دارند.

در واقع دولت - در مورد ما وزارت امور خارجه - دخیل است؛ چون سوبسید ما از طریق آن‌ها تأمین می‌شود. پول را به حساب پرس‌ناو می‌ریزند و پرس‌ناو هم به حساب رادیو زمانه.

آن‌ها بر اساس حساب‌داری‌ ما (البته این مورد پیچیده است که بخشی از این حساب‌داری در داخل رادیو زمانه انجام می‌گیرد؛ ولی بخشی دیگر توسط حساب‌داران قسم‌خورده که خارج از زمانه هستند، کنترل می‌شود) و تمام این گزارش‌ها به پرس‌ناو داده می‌شود و پرس‌ناو باید آن‌ها را به وزارت امور خارجه بفرستد.

زیرا هم رادیو زمانه و هم پرس‌ناو باید در مقابل سوبسیدی که به وزارت امور خارجه می‌رود، پاسخگو باشند. پاسخ‌گویی هم به این معنی است که بودجه عادلانه و صادقانه مصرف می‌شود و حیف و میل نمی‌شود.


جهانبخش ولیا‌ن‌پور از اعضای هیأت مدیره‌ زمانه

علاوه بر این، پرس‌ناو در مورد شیوه‌های کار راهنمایی می‌کند؛ اما در محتوای رادیو زمانه و هر رادیوی دیگری هیچ دخالتی ندارد. چرا که اساساً قادر نیستند دخالت کنند.

ولی در مورد این‌که شیوه‌های اداری رادیو چگونه باشد و یا شیوه‌های مدیریت باید چگونه باشد، اگر تقاضایی باشد کمک می‌کند.

خوانندگان پرسیده‌اند این هیأت مدیره چه کسانی هستند و چگونه انتخاب می‌شوند؟ ایرانی هستند یا هلندی؟

هیأت ‌مدیره‌ی فعلی پنج نفر است، سه ایرانی و دو هلندی. در بین ایرانی‌ها یک پزشک محقق، یک جامعه‌شناس و یک مددکارِ عضو شورای شهر، عضو هستند.

از دو نفر هلندی، یکی مدیر باسابقه‌ مطبوعات است که یک چهره‌ ملی در هلند به حساب می‌آید و دیگری خبرنگار و نویسنده که خانمی هلندی است و در حال حاضر در عراق مشغول نوشتن یک کتاب در مورد مسائل این کشور است. ولی از طریق ایمیل با برد در ارتباط است و در جلسات شرکت می‌کند.

اما بحث مدیریت، بیشتر بحث مالی و روند است و نه یک بحث تخصصی. در این برد‌، سه نفر مطبوعاتی داریم که کاملاً به مسائل مطبوعات آشنا هستند و یک پزشک که در کنار پزشکی، یک فعال حقوق ‌بشری و فعال اجتماعی است.

من که مددکار هستم، حدود ۱۷ سال است که در هلند و ایران فعال سیاسی و حقوق ‌بشری هستم و در احزاب هلندی هم فعالیت سیاسی دارم.

با بسیاری از قوانین دولت هلند آشنایی داریم و اگر هم آشنایی نداشته باشیم، بسیار راحت آن‌ها را پیدا می‌کنیم.

گرچه دو نفر از ما به طور مستقیم مطبوعاتی نیستند‌، ولی به قوانین مطبوعات آشنایی دارند و در ضمن من برای زمانه مقاله می‌نویسم که استفاده می‌شود. فکر می‌کنم با توجه به وظایفی که به عهده‌ی ما است، همه‌ اعضای برد توانایی‌های قابل توجهی دارند.

یک نفر به نام کیا بهادری پرسیده است، بر چه اساس و منطقی آقای زوران جوکانویچ را به بدنه‌ زمانه قلمه زده‌اید؟ او پرسیده مگر تیم فوتبال است که هیأت مدیره هوس کند بالای سر تیم، سرمربی کروات بگذارد؟ به نظر او این حرکت اهانت به همه‌‌ مخاطبان فارسی زبان است.

مطمئناً این‌گونه نیست و هیأت مدیره خود‌ش به این مسائل توجه دارد. آقای زوران یکی از مدیران مطبوعاتی پرس‌ناو است و ضمناً مدیریت ایشان موقت است.

علت حضور ایشان این است که در حال حاضر رادیو زمانه آن‌قدر بودجه ندارد که به یک مدیر پول بپردازد؛ در حالی که آقای جامی هنوز از زمانه حقوق می‌گیرد. بنابراین به خاطر رفع این تنگنای مالی، آقای زوران را به طور مجانی برای مدت بسیار کوتاهی به ما قرض دادند.

ضمناً قرار نیست ایشان در محتوا دخالت کند. اداره‌ی مدیریت، محتوای رادیویی و سایت و امور ادیتوریال در روزنامه‌نگاری طبیعتاً باید در دست یک ایرانی باشد که به زودی، سعی می‌کنیم یک مسئول ادیتوریال موقت داشته باشیم تا به اوضاع سر و سامان دهد.

سعی می‌کنیم در دو ماه آینده، یک سرپرست شورای دبیران یا همان مسئول ادیتوریال در یک روند کاملاً دموکراتیک به طوری که همه‌ کارکنان و همه‌ همکاران رادیو زمانه در آن مشارکت داشته باشند، استخدام کنیم.

یکی از خوانندگان دائمی رادیو زمانه پرسیده است کسانی که با بدبینی، مدیریت موفق مهدی جامی را دنبال می‌کردند و نسبت به پویایی رادیو زمانه از ایران بدبین بودند، هیأت مدیره را به تصمیمی رسانده‌اند که خودشان دوست داشته‌اند. مثلاً در کامنت‌ها هم این قضیه مشاهده می‌شود که اصلاً مشکل، رابطه‌ آقای جامی با دولت جمهوری اسلامی بوده است. به هر حال این ذهنیت وجود داشته است و شما با این تصمیم هیأت مدیره به این ذهنیت سندیت داده‌اید.

این ذهنیت واقعیت ندارد و هیچ تأثیری بر تصمیم هیأت مدیره نداشته است. تصمیم هیأت ‌مدیره یک تصمیم کاملاً طبیعی در هلند و تمام دنیا است و در رسانه‌هایی مثل دویچه‌وله‌، بی‌بی‌سی و امثال آن هم صورت می‌گیرد.

آقای جامی به خوبی از این موضوع اطلاع داشت که دو پستی که در رادیو زمانه در دست یک نفر گذاشته شده بود از هم جدا است. یعنی مدیر امور پرسنلی، اداری و مالی و مسئول ادیتوریال.

در ابتدای «زمانه» شاید این مشکل احساس نمی‌شد؛ چون «زمانه» یک بنیاد نوپا بود و تشکیلاتی به این وسعت نداشت. اما در حال حاضر، حدود ۱۰۰ همکار آزاد (از سرتاسر دنیا) و تعداد زیادی همکار ثابت در آمستردام برای زمانه کار می‌کنند و هم‌چنین با تعداد زیادی نویسنده داوطلب نیز همکاری دارد.

وظایفی که بنا به این دو شغل رفته رفته افزایش پیدا کرد عملاً انجام آن‌ها توسط یک نفر امکان‌پذیر نبود. می‌دیدیم خیلی از مسائل یا دیده نمی‌شود و یا اگر دیده می شوند، حل نمی‌شوند.

در بین پرسنل هم به میزان زیادی نارضایتی بود. و به وسیله‌ی نامه و یا شفاهی به ما می‌رسید که نشان‌دهنده‌ آن بود بعضی از کارها خوب پیش نمی‌رود. این موارد شاخص‌هایی بود که بر اساس آن این تصمیم گرفته شد.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
بیانیه هیأت مدیره رادیو زمانه درباره تغییر در ساختار این رسانه
پاسخ مهدی جامی به اظهارات جهان ولیان‌پور

نظرهای خوانندگان

کدام یک از اعضای ایرانی هیات مدیره روزنامه نگار هستند؟
آیا نامه مدیر جدید که در سایتهای مختلف منتشر شده، عدم دخالت در امور ادیتوریال است؟

-- امضا محفوظ ، Nov 11, 2008 در ساعت 02:45 PM

احتمالن این مصاحبه قبل از تعیین سردبیر موقت جدید برای زمانه انجام شده
جالبه که کسی رو گذاشتن سردبیر رادیوی وبلاگی که اصلا وبلاگنویس نیست

-- بدون نام ، Nov 11, 2008 در ساعت 02:45 PM

شیوه برخورد هیات مدیره با تعلیق مدیر زمانه نشان می دهد نه تنها شناختی از رسانه ندارند که در درک موقعیت پیش آمده و لطمه ای که بر اثر تصمیم نسنجیده آنها به رادیو زمانه وارد آمد نیز ناتوان و دچار مشکل هستند. من مشکلی با تعویض یا تغییر هیچ مدیری حتی از نوع لایقش ندارم اما شتاب زدگی و ناتوانی در مدیریت بحران در کار هیات مدیره آشکار است. این آقا مدام می خواهد خودش و همکارانش را آشنا و وارد به رسانه و مدیریت نشان دهد، در حالی که بعید می دانم حتی در جریان بازتاب های بحران اخیر زمانه باشد(این طور که از حرف زدن ایشان برداشت کردم) سند دخالت هیات مدیره در کار ادیتوریال (یا به قول این آقا "ادیتورال") همین بیانیه، حذف جواب مهدی جامی از سایت و ای میل منتشر شده آقای زوران مدیر جدید زمانه است. لطفا این قدر دم از رسانه مستقل نزنید.

-- عنایت ، Nov 11, 2008 در ساعت 02:45 PM

آقای ولیان پور، مشکل زمانه، بهتر بگویم، مشکل آقای جامی برنامه سازانش بود و هست که البته باز می گردد به مدیریت غلط. شما به هر مجله یا روزنامه ی جدی ای که مراجعه کنید، می بینید بخش های مختلف آن بر اساس موضوع از هم تفکیک شده اند و نه افراد. در زمانه بخش هایی هستند مثل اندیشه و همین گفتگوی خودمانی که بخش هایی تعیین شده بر اساس موضوعند و به همین دلیل قابلیت بهتر شدن را دارند. سطح محتوای بخش هایی که تبدیل به ملک مطلق شده اند در حد یک وبلاگ است.
.
نگاهی لطفن به بخش مربوط به عباس معروفی، نبوی، کوثر و نیلگون بیندازید. آیا من ِ مخاطب احتمالی باید تعریف و تمجیدهای معروفی از خودش را بخواتم و باز بخوانم؟ آیا نوشته های ... آقای کلانتری، 100 سال بعد از اینکه ایرانی ها مرعوب غرب شدند راهی نو به ایرانی نشان می دهد؟ یا مسخره بازی ای که به نام "طنز" به مخاطب حقته می شود؟ تعداد کلیک ها بر روی این مطالب البته شرط پرمحتوا بودنشان نیست. برخی از سابت های سکسی و سایت مخوف سکند لایف روزانه بیش از صد هزار بیننده دارند.

اگر واقعن مسئله تان زمانه است، فکری اساسی تر باید بکنید. با برکناری جامی مشکلی حل نخواهد شد. همه ی تقصیرها را به گردن جامی انداختن کار ساده ای ست. آیا هیئت نظارت بر مطالب درج شده در زمانه به همان اندازه مقصر نیست؟

-- شهلا باورصاد ، Nov 11, 2008 در ساعت 02:45 PM

I am so sorry for telling this.
I believe that the announcement was not written politely and I do believe it was written by an Iranian who still is not learned the basics of communication in civilized world (I know one non Iranian has been signed it.)
.How a civilized person can say if you are not agree just leave your positions?

-- hasti ، Nov 11, 2008 در ساعت 02:45 PM

با سلام.
تمام فعالیتهای رادیو زمانه برای ارائه سرویس و خدمات رسانه ای به خوانندگان آن ست.
وقتی حضور مدیریت موفقی مثل آقای جامی در کنار حمایت مالی دولت هلند باعث ایجاد چنین اعتباری برای یک رسانه می شود چرا نباید دلایل ایشان مد نظر قرار گیرد؟ از دیدگاه مالی و حقوقی وجود چنین اعتباری، حقوقی را بوجود می آورد که نمیتوان به راحتی از کنار آن گذشت. حتی از دید اقتصادی لااقل با این اعتبار به عنوان یک دارایی نامشهود برخورد شود نه یک جابه جایی سیاسی و نظامی. حتی این رسانه نمیتواند یک بنگاه اقتصادی خصوصی قلمداد شود. با توجه به این مقدمات اعلامیه مدیر موقت کاملا غیر حرفه ای بوده است و هیئت مدیره نسبت به آن هیچگونه واکنش درخوری نداشته است.
هیئت مدیره و برد رادیو زمانه بدون اعتنا به ادعا و دلایل و نقطه نظرات و خواست آقای جامی بعنوان یکی از مؤثرترین عوامل ایجاد چنین اعتباری و نیز بدون اعتنا به نظرات مخاطبین با این سرعت دست به چنین اقدامی زده است؟ و چرا بیانه ی مدیر موقت جدید را که در مواجهه با نویسندگان و همکاران رادیو زمانه با لحن تهدید و قاطعیتی نظامی نادیده گرفته و هیچ واکنش معقولی را در مقابل آن نداشته است؟ آیا نگاه اقتصادی صرف برد زمانه به یک رسانه که هویت و ماهیت و اعتبار خود را به دلیل حضور مخاطبین و همکاران فرهنگی به دست آورده است به نوعی توهینی علنی محسوب نمیشود؟
آیا سکوت و عدم واکنش مناسب و برخورد خشک هیئت مدیره با این مقوله ی فرهنگی که با روح و اندیشه و عواطف مصرف کنندگان این رسانه ی فرهنگی سروکار دارد و تمام اعتبار حضور خود را مدیون مخاطبین آن است به نوعی ضعف مدیریتی آن را نمیرساند؟
چرا یک هیئت مدیره که ادعای رفتار حرفه ای در مقوله رسانه را دارد باید مثل سیاستمداران دگم برخورد کند؟ به نظر من این رفتار حتی یک رفتار حرفه ای اقتصادی هم نیست چه برسد به یک رفتار حرفه ای فرهنگی.
هیئت مدیره چه پاسخی برای این ابهامات و پرسشها دارد ؟ و چه واکنشی باید داشته باشد و چگونه میخواهد در آینده آنرا جبران کند؟
گام بعدی هیئت مدیره و برد زمانه چیست؟

-- ماهگون ، Nov 11, 2008 در ساعت 02:45 PM

باید به عمل هیأت مدیره احترام گذاشت و کسانی که از جریانت داخلی رادیو زمانه اگاه نیستن بهتر است از افکار نادرست دست بردارند تعویض یک مدیر چیزی است که در تمام دنیا انجام میگیرد بهتر است به دو دلیل اقای ولیانپور توجه شود دو پستی که در رادیو زمانه در دست یک نفر گذاشته شده بود از هم جدا است. یعنی مدیر امور پرسنلی، اداری و مالی و مسئول ادیتوریال.2-در بین پرسنل هم به میزان زیادی نارضایتی بود. و به وسیله‌ی نامه و یا شفاهی به ما می‌رسید

-- kia ، Nov 11, 2008 در ساعت 02:45 PM

ظاهرا این برنامه آقا و خانم زمانه، برای پاسخگویی برنامه‌سازان زمانه به سوالات مخاطبان است. جالب است که بعد از اختلافات اخیر، اعضای هیات نظارت، به شکل مفتضحانه‌ای به اطلاع‌رسانی یک‌طرفه مشغول است. آقای ولیان‌پور باید پاسخ دهد که چرا جوابیه‌ی مهدی جامی را سانسور کرده است؟ شنیده شده که استدلال آقایان این است که مساله داخلی در رادیو نباید مطرح شود. اگر مساله داخلی است، چرا هیات نظارت بیانیه صادر کرده و آن را در سایت زمانه منتشر کرده است؟ چطور جوابیه‌ی جامی، مساله داخلی است، اما انتشار بیانیه‌ی مبهم هیات نظارت، داخلی نیست؟ الان آیا آقای ولیان‌پور این حق را برای آقای جامی قائل است که جامی در همین تعداد کلمه به حرف‌های متناقض ایشان پاسخ دهد؟ سوال دگر من از بورد این است که تا به حال کجا بوده‌اند؟ حالا که جامی به کمک همکاران زمانه، رسانه‌ای موفق ساخته، نکند اعضای بورد از این سفره سهم می‌خواهند؟ متاسفم که در یک کشور اروپایی، هنوز هم اعضای هیات نظارت زمانه، به صورت استالینی سعی در کتمان حقیقت و عرضه‌ی واقعیتی دروغین هستند. آیا دولت هلند خبر دارد که این سانسور مفتضحانه در زمانه اتفاق افتاده است؟ آقای ولیان‌پور مشکل کشور ما جمهوری اسلامی نیست، مشکل ما این است که در درون همه ما یک جمهوری اسلامی هست. اما تفاوت اینجاست که احتمالا در وجود اعضای هیات نظارت علاوه بر جمهوری اسلامیه یک استالین هم نفس می کشد. خدا کند یک نفر در هلند پیدا شود و به گوش دولت هلند که چطور ایشان با سانسور، آبروی کشور هلند را برده است. مطمئنم که در ادمه سانسورگریتان، این کامنت را هم منتشر نمی کنید.

-- رها ، Nov 11, 2008 در ساعت 02:45 PM

مي شود؟ نمي شود؟ اكثريتي به حد اكثرش مي شود. فرق نمي كند كه اكبر باشد يا جهان گستر

-- مهران پورمحسن ، Nov 11, 2008 در ساعت 02:45 PM


موافق ام که جامی در امر تولید مفید بود، اما فاقد هرگونه علامت مدیریتی بود.
فعلن سه سال گذشته و بودجه هم که به آخر رسیده و رادیو هم به نتیجه نرسیده است. حال باید برای آینده رادیو چه کرد.
فراموش نکنیم که جامی وسیله بود، اما هدف چیز دیگری بوده و هست.

-- امیر نامجو ، Nov 11, 2008 در ساعت 02:45 PM

متن کاملا یک جانبه ای بود که فقط ابهامات را زیاد میکرد اگر لازم نیست خوانندگان بدانند بهتر بود اصلا نمینوشتید

-- امیر ، Nov 11, 2008 در ساعت 02:45 PM

خدا بیامرزه زمانه را ....
حیف از تلاشی که مهدی جامی کرد و دارن نابودش می کنند.
وقتی که کسانی که هیچی از ژورنالیسم و رسانه نمی دونند میشن صاحب نظر و نظر میدن فکر می کنید این رسانه دوام خواهد داشت!
این رسانه اگر الان بیننده و شنونده داره به خاطر مدیریت مهدی جامی بوده. خیلی دلم میخواد ببینم که 6 ماه دیگه زمانه کجاست مطمئنم که سیر نزولی طی خواهد کرد.
حتما فردا هم آقای مشاور میخواد بیاد اصول ژورنالیسم را به ژورنالیست های زمانه درس بده؟ وقتی که کبک میخواد ادا خروس رو در آره چی میشه؟

-- بدون نام ، Nov 12, 2008 در ساعت 02:45 PM

واقعیت داشت که جامی ژورنالیستی مستقل نبود و اگر نه گرایش به جمهوری اسلامی، بلکه آشکارا به اصلاح طلبان ج. ا. وابستگی مطبوعاتی داشت. این را هم در شخصیت بسیاری از برنامه سازانش میتوان آشکارا دید، و هم در شمار بسیار بالایی از گزارشهای خبری، نظری و ادیتوریال.
اما اینکه جامی برکنار شد نه به دلیلهای حرفه ای روزنامه نگاری، باید برای مخاطب روشن شود که آینده ی زمانه به چه سمتی خواهد بود؟ آیا گرایش بیشتر به گروه اصلاح طلبان خواهد بود یا به سمت روزنامه نگاری مستقل؟
گمان نمی کنم که به سمت رسانه ای مستقل برویم. به ویژه که چهره هایی مانند نبوی، کوثر، و چند تای دیگر چنان جای پای محکمی برای خود ساخته اند که دیگر امید به استقلال حرفه ای این رسانه را به سرابی تبدیل کرده است. در این میان اگر بخواهیم کسی را نکوهش کنیم، همانا ایرانیان، به ویژه ایرانیان خارج از کشور هستند که نه توان ایچاد رسانه ای مستقل دارند، و نه توان استفاده از امکانات حمایتی کشورهای خارجی در جهت برقراری یا حفظ چنین رسانه ای را دارند.

-- محمود شیرازی ، Nov 12, 2008 در ساعت 02:45 PM

نکته جالب توجه در اکثر اظهار نظرها حالت طلبکاري ومدعي بودن پيام گذاران وصاحبنظران است.راديو زمانه بدون دريافت هيچ گونه پول يا حق اشتراکي برنامه هايي را اجرا ميکند و خدمات کم و بيش باارزشي را به ايرانيان وفارسي زبانان سرتاسر جهان عرضه ميدارد . کساني که در دو سه هفته اخير مسؤلان واقعي راديو زمانه را مورد انتقاد وگاه حملات خارج از اندازه خود قرارداده اند ميتوانند بگويند که در سي سال گذشته چه تذکرات و چه اعتراضاتي به صدا و سيماي جمهوري اسلامي ويا برنامه هاي فارسي راديوهاي کشور هاي ديگر کرده اند و آيا هرگز فکر کرده اند که اگر از برنامه اي خوششان نمي آيد آن راگوش نکنند؟ خدمات آقاي جامي به جاي خود ولي فراموش نکنيم که کاربسيار وصلت عاشقانه به «طلاق» کشيده است

-- سهراب ، Nov 12, 2008 در ساعت 02:45 PM

javabe aghaye Jami ra chap konid.

-- Shabnam ، Nov 12, 2008 در ساعت 02:45 PM

چرا پاسخ غرای مهدی جامی به اين ... را چاپ نمی کنيد؟

-- سرور ، Nov 12, 2008 در ساعت 02:45 PM

این خودمحوری و خودشیفتگی در مدیریت آقای جامی و زیاده خواهی و پافشاری ایشان در تصدی دو پست مهم و کلیدی که بی شک در دیگر بنگاههای سخن پراکنی این وظایف بین چهار نفر تقسیم میشود کاملا بارز بود، آخر شما مگر همین الان مدیر بخش فارسی بی بی سی و یا دویچه وله را می شناسید که آقای جامی از روز اول، طوری برخورد کرد با رادیو زمانه که انگاری رادیویی وبلاگی و شخصی ایشان است؟ و مدام خود را نمایش دادن! که من آنم که رستم بود پهلوان.!
اتفاقا اگر اعضای هیات مدیره زمانه این موارد را با حساسیت دنبال می کردند، اجازه مطرح شدن نام اشخاص را به مدد بودجه دولتی هلند نمی دادند. کجای دنیا دیده ایم که با رفتن یک ستاره یا یک مدیر و یا یک روزنامه نگار،رادیویی تعطیل شود؟

-- فرانک ، Nov 13, 2008 در ساعت 02:45 PM

این آقا سند روزنامه نگاری اش را نوشتن مطالبی در سایت رادیو زمانه اعلام کرده!
بقیه سندهای تان هم همین طوری باشد، عالیست.

-- بدون نام ، Nov 13, 2008 در ساعت 02:45 PM

چرا با مهدی جامی صحبت نمی کنين تا اون ور قضيه رو بگه؟ انصاف هم چيز خوبيه...

-- منصف ، Nov 14, 2008 در ساعت 02:45 PM

من مقاله ای تحليلی در باره عشق از آقای جهان وليان خواندم که برايم جالب بود می خواستم ايميل و يا آدرس وبلاگ ايشان را داشته باشم و سوالاتم را با ايشان در ميان بکذارم متشکرم

-- شهين ، Dec 4, 2009 در ساعت 02:45 PM