رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۶ دی ۱۳۸۹

بهاره هدایت و مهدیه گلرو اعتصاب غذا کردند

بهاره هدایت و مهدیه گلرو، دو فعال دانشجویی در ایران که در زندان به‌سر می‌برند، دست به اعتصاب غذا زده‌اند و هم‌زمان نیز از سوی مسئولان قضایی، ممنوع‌الملاقات شده‌اند.

به گزارش تارنمای کلمه، بهاره هدایت از سه روز پیش دست به اعتصاب غذا زده و مهدیه گلرو نیز از امروز اعتصاب غذای خود را آغاز کرده است.


پس از انتخابات جنجالی سال گذشته در ایران، ده‌ها دانشجو بازداشت شدند

در همین حال تارنمای میزان‌خبر نیز خبر داد که صبح امروز، مأموران زندان اوین از ملاقات همسران بهاره هدایت و مهدیه گلرو با آن‌ها جلوگیری کرده‌اند.

این دو فعال دانشجویی، روز ١٦ آذر که در ایران روز دانشجو نام دارد، به‌طور جداگانه پیام‌هایی منتشر کرده بودند.

محمد نوری‌زاد، نسرين ستوده، آرش صادقی، رضا شهابی و غلامحسين عرشی از جمله زندانيانی هستند که از هفته پیش دست به اعتصاب غذا زدند. از اين ميان تاکنون رضا شهابی، غلامحسين عرشی و نسرين ستوده اعتصاب غذای خود را شکسته‌اند.

صبح امروز، مأموران زندان اوین از ملاقات همسران بهاره هدایت و مهدیه گلرو با آن‌ها جلوگیری کردند

بهاره هدایت در حالی دست به اعتصاب غذا زده که روز گذشته امین احمدیان همسر وی در گفت‌وگو با کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران اعلام کرد که او در زندان به سنگ کیسه صفرا دچار شده و نیازمند جراحی است.

احمدیان همچنین خبر داد که هشت ماه است نتوانسته با همسرش در زندان ملاقات حضوری داشته باشد. به گفته احمدیان، عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران با درخواست ملاقات حضوری موافقت نکرده است.

بهاره هدایت از اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، بزرگ‌ترین تشکل دانشجویی در ایران، ١٠ دی ٨٨ بازداشت شد. وی از سوی شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب اسلامی به ٩ سال و نیم حبس محکوم شد. این حکم مرداد ٨٩ از سوی شعبه ٥٤ دادگاه تجدیدنظر تهران عیناً تأیید شد.

وی در دادگاه بدوی به اتهام «اجتماع و تبانی علیه نظام» به پنج سال حبس، به اتهام «توهین به رهبری» به دو سال و به اتهام «توهین به رئیس‌جمهوری» و «تبلیغ علیه نظام» به شش ماه حبس محکوم شده بود.

در همین حال حکم دو سال حبس تعلیقی این عضو پیشین دفتر تحکیم وحدت به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق برگزاری تجمع ۲۲ خرداد سال ۸۵» نیز از حالت تعلیق خارج شده و به این حکم اضافه شده است.

مهدیه گلرو، فعال دانشجویی و عضو شورای دفاع از حق تحصیل نیز که ١١ آذر ٨٨ بازداشت شد، فروردین ٨٩ به اتهام «تبلیغ علیه نظام و تجمع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت ملی» به دو سال و چهار ماه حبس تعزیری محکوم شد. این حکم در مرداد ٨٩، عیناً از سوی شعبه ٥٤ دادگاه تجدیدنظر تهرات تأیید شد.

٣٠ مرداد ٨٩ نیز حکم یک سال حبس تعلیقی که پیش‌تر برای گلرو صادر شده بود، از حالت تعلیق خارج شد و به دو سال و چهار ماه حبس تعزیری وی افزوده گرديد.

پس از انتخابات بحث‌برانگیز دهمين دوره ریاست‌جمهوری در ایران، ده‌ها نفر از مخالفان دولت، از جمله فعالان دانشجویی در این کشور بازداشت و عمدتاً به حبس‌های طولانی مدت محکوم شدند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

واقعاً متاسفام واسه این کشور و این دولت که با دم زدن از خدا و پیغمبر بدترین حکمها را برای دانشجویان این کشور رقم می زنند . امیدوارم که تمامی این دوستان از مبحس بیرون بیایند . دوستان صبور باشید که خدا با صابرین است .نه با ظالمین

-- مصطفی غفاری ، Dec 22, 2010 در ساعت 01:14 PM

انتقال زندانی سیاسی محکوم به اعدام علی صارمی به نقطه ای نامعلوم.( به نقل از سایت پژواک ایران)

بنابه گزارشات رسیده به “فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران” زندانی سیاسی علی صارمی ۶۲ ساله و محکوم به اعدام بعد از ظهر امروز از بند ۲ زندان گوهردشت خارج به نقطۀ نامعلومی منتقل شد .
روز دوشنبه ۶ دی ماه حوالی ساعت ۱۳:۳۰ زندانی سیاسی علی صارمی که محکوم به اعدام می باشد به طور ناگهانی و غیر معمول از بند ۲ خارج و به نقطۀ نامعلومی منتقل شد. پیگیریهای مستمر همبندیانش از مسئولین زندان جهت اطلاع محل انتقال او تا به حال بی نتیجه بوده است و حرفهای ضد ونقیضی در این باره اظهار می دارند.
بعضی از آنها به زندانیان سیاسی گفته اند که به زندان اوین منتقل شده است. زندانیان سیاسی از نحوۀ انتقال و برخوردهای ضد و نقیض مسئولین زندان مشکوک هستند و در نگرانی فزاینده ای بسر می برند که امکان دارد او را برای اجرای حکم اعدام منتقل کرده اند. از طرفی دیگر حکم های اعدام روزهای سه شنبه معمولا به اجرا می گذارند.
رژیم ولی فقیه معمولا از ترس واکنشها بین المللی و در عمل انجام شده قرار دادن مردم ایران و جهانیان از شیوۀ ناگهانی اعدام زندانیان سیاسی استفاده می کنند همانند اعدام ۵ زندانی سیاسی در ۱۹ شهریور سال جاری می باشد.

-- مازیار حقوقی ، Dec 27, 2010 در ساعت 01:14 PM