رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۹ آذر ۱۳۸۹

رضا شهابی به اعتصاب غذای خود پايان داد

رضا شهابی، فعال کارگری و يکی از پنج زندانی سياسی که دست به اعتصاب غذا زده بودند به اعتصاب خود پايان داد.

به گزارش کميته دانشجويی دفاع از زندانيان سياسی، رضا شهابی کارگر و عضو هيأت مديره سنديکای کارگران شرکت واحد و اتوبوسرانی تهران و حومه بنا به درخواست گروهی از فعالان مدنی و اعضای اين سنديکا روز گذشته ۲۸ آذرماه به اعتصاب غذای خود پايان داد.


اين فعال کارگری از روز ۱۳ آذرماه در اعتراض به وضعيت پرونده خود دست به اعتصاب غذای خشک زده بود.

وی از روز ۲۲ آذرماه به درخواست عده‌ای از فعالان کارگری و سياسی و همين‌طور خانواده‌اش که از وضعيت او نگران بودند اعتصاب غذای خشک خود را به اعتصاب تر تبديل کرد.

محمد نوری‌زاد، نسرين ستوده، آرش صادقی و غلام‌حسين عرشی چهار زندانی‌ ديگری هستند که هم‌اکنون در زندان دست به اعتصاب غذا زده‌اند

رضا شهابی، خزانه‌دار سنديکای شرکت واحد، در روز ۲۲ خردادماه امسال پس از فراخوانده شدن به دفتر مرکزی شرکت واحد، توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد و در مدت نزديک به شش ماه در بند ۲۰۹ زندان اوين تحت بازجويی قرار گرفت.

وی از جمله کسانی است که طی اعتصاب کارگران شرکت واحد در سال ۲۰۰۵، حکم تعلیق از کار دریافت کرد. او چند هفته پیش از دستگیری، پس از چهار سال بیکاری و قطع دستمزد، با رأی دیوان‌عدالت اداری به سر کار بازگشته بود.

بنا بر گزارش مدافعان حقوق بشر، شهابی تحت انواع فشارهای روحی و جسمی قرار گرفت تا اتهامات طرح‌شده عليه خود را بپذيرد.

با بازداشت رضا شهابی، گروه‌های مختلف در داخل ايران و خارج از اين کشور خواهان آزادی وی شدند که با آغاز اعتصاب غذا اين حمايت‌ها افزايش پيدا کرد.

شهابی در هفتمین روز از اعتصاب غذای خود، به علت وخامت وضع جسمانی‌ به بیمارستان منتقل شد.

در ۱۹ مهرماه با اعلام کتبی از سوی بازپرسی امنيت مستقر در زندان اوين، خانواده او برای آزادی‌اش وثيقه ۶۰ ميليون تومانی توديع کرده بود اما بازجوی او درخواست وثيقه ۱۰۰ ميليون تومانی کرد.

با وجود گذشت دو ماه از صدور نامه آزادی شهابی، مقامات قضايی و امنيتی ايران پرونده قضايی وی را بلاتکليف گذاشته‌اند و دادگاه انقلاب و بازپرسی مستقر در اوين از در اختيار داشتن پرونده اين فعال کارگری اعلام بی‌اطلاعی می‌کنند.

در حال حاضر منصور اسانلو، ابراهيم مددی، رضا شهابی،غلامرضا غلامحسينی، مرتضی کمساری و علی اکبر نظری، شش تن از رهبران و اعضای سنديکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در زندان‌های اوين، گوهردشت و قزل‌حصار کرج به‌سر می‌برند.

محمد نوری‌زاد، نسرين ستوده، آرش صادقی و غلام‌حسين عرشی چهار زندانی‌ ديگری هستند که هم‌اکنون در زندان دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

Share/Save/Bookmark