رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۸ آذر ۱۳۸۹

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

شفافیت در اجرای هدفمندی یارانه‌ها
سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «روز موعود فرا رسید» در مورد اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها است که از امروز یک‌شنبه ٢٨ آذر ٨٩ در ایران آغاز شد.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «رئیس‌جمهور دیشب بعد از اخبار سراسری شبكه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران، بار دیگر از رسانه ملی با مردم سراسر كشور به طور زنده سخن گفت و بخشی از انتظارات خود را با مردم در میان گذاشت. سخنان دیشب رئیس‌جمهور حول یک محور مهم بیان شد: طرح هدفمندی یارانه ها. بدون تردید در طی سال‌های اخیر هیچ‌گاه موضوعی این قدر در معرض قضاوت‌ها، گمانه‌زنی‌ها، نگرانی‌ها و تحلیل‌های اقتصادی مردم ایران قرار نگرفته است.»

نویسنده این سرمقاله افزوده: «مردم ایران هرگاه طرف توجه و اعتماد سیاست‌مداران قرار بگیرند، می‌توانند نیروی عظیمی برای حمایت و پشتیبانی باشند. همان آزمونی که در سال‌های انقلاب و هشت سال دفاع مقدس به خوبی جواب داده است. اکنون که کشور در مرحله جراحی بزرگ قرارگرفته است و تن نحیف اقتصاد کشور به چاقوی جراحی سپرده شد تا بلکه سالم‌تر و پویاتر از گذشته برخیزد ،گفت‌وگو با مردمی که لبه تیز این چاقوی درمان بخش متوجه آنان خواهد بود، بهترین تصمیم است.»

در بخش دیگری از سرمقاله می‌خوانیم: «اغلب رسانه‌ها و تحلیل‌گران معتقدند كه دولت با ظرافت خاصی در حال آغاز جراحی بزرگ اقتصاد كشور است و از آنجا كه رئیس‌جمهور اعتقاد راسخی به ارتباط با مردم و پیشبرد امور كشور با مشاركت همه جانبه آنان دارد، این گفت‌وگوی تلویزیونی حلقه دیگری از تماس‌های نزدیک رئیس قوه مجریه با افكار عمومی است. محمود احمدی‌نژاد در سال‌های اخیر نشان داده که به خوبی توانسته است بیش‌ترین استفاده را از رسانه‌ها ببرد. اینک نیز می‌تواند در ادامه گفت‌وگوی تلویزیونی دیشب و البته گفت‌وگوهای رسانه‌ای گذشته وی با مردم از این ابزار قدرتمند بهره ببرد.»

نویسنده سرمقاله ابتکار ادامه داده است: «امروزه واژه و مفهوم شفافیت، بیش‌ترین نزدیکی را با حوزه‌های مالی و اقتصادی برقرار کرده است و گویی این مفهوم است که به مسائل مالی مشروعیت و مقبولیت بیش‌تری می‌دهد . بدین سبب است که انتظار می‌رود در اجرای این طرح بزرگ اقتصادی کشور که با حساب دخل و خرج و کیسه مردم سرو کار دارد، مفهوم شفافیت به یک اصل کلیدی و بنیادی بدل شود تا بتواند اعتماد مردم را به سمت دست‌اندرکاران و مجریان آن سرازیر کند.»

متن کامل سرمقاله

برکناری متکی و تبدیل موافق به مخالف
سرمقاله امروز روزنامه مردم‌سالاری با عنوان «غیبت متکی در مراسم تودیع و چند نکته» در مورد پیامدهای چگونگی برکناری منوچهر متکی از وزارت امور خارجه ایران است.

در این سرمقاله آمده است: «دیروز مراسم تودیع منوچهر متکی از وزارت امور خارجه و معارفه علی اکبر صالحی به عنوان سرپرست این وزارت‌خانه، بدون حضور متکی و همچنین احمدی‌نژاد برگزار شد. البته کسی از غیبت متکی در این مراسم شگفت‌زده نشد و شاید حضور او در این مراسم تعجب برانگیزتر بود. چرا که شیوه برکناری متکی، همه را شگفت زده کرد.»

این سرمقاله افزوده: «منوچهر متکی به عنوان رئیس دستگاه دیپلماسی کشور، پیام رئیس‌جمهور احمدی‌نژاد را به سنگال برده (بود) تا سوءتفاهم حاصل از ادعای ارسال تسلیحات نظامی از سوی ایران به نیجریه و از آنجا به سنگال و گامبیا را رفع کند. اما در میانه همان سفر، ناگهان خبر برکناری او در رسانه‌ها منتشر می‌شود. این بار بر خلاف دفعات گذشته که خبرهای برکناری متکی صرفاً شایعه بود، خبر با حکم رسمی رئیس‌جمهور همراه بود و این یعنی برکناری متکی توسط احمدی‌نژاد، آن هم در میانه سفری که هدف از آن اعطای پیام احمدی‌نژاد به رئیس کشوری دیگر بود. این بدترین نوع برخورد با یک وزیر دولتی است که قصد دارد دیپلماسی جدیدی را ارائه دهد.»

در ادامه سرمقاله مردم سالاری آمده است: «شائبه‌های مختلفی که در پی کشف محموله سلاح در نیجریه رخ داد و تبعات آن به گامبیا و سنگال هم رسید، می‌توانست با سفر متکی رفع شود اما وقتی آن‌ها دیدند که متکی در میانه سفر برکنار شده، نه تنها شائبه‌ها رفع نشد بلکه شائبه‌های جدیدی ایجاد شد که حاصل آن، فراخوانده شدن سفیر سنگال از تهران و البته کمک کردن به شائبه‌های قبلی و ایجاد شایعات جدید بود. اما ای کاش برکناری ناگهانی متکی، آن هم در حین مأموریت، به شخص متکی یا همان سفر یا همان کشور خاص محدود می‌شد.»

سرمقاله افزوده است: «از این پس نه تنها دیپلمات‌های ایرانی در مأموریت‌های خارجی خود با اطمینان خاطر کامل حضور نخواهند یافت بلکه مهم تر از آن این که طرف‌های مقابل مذاکره با مقامات ایرانی در هر کشوری، با دیده تردید به دیپلمات‌های ایرانی و تأثیرگذاری آن‌ها می‌نگرند که آثار نامطلوب آن، گریبان‌گیر کشور خواهد شد. اقدام به برکناری وزیر امور خارجه در حین مأموریت، موجب شده تا منتقدان دستگاه دیپلماسی و حتی منتقدانی از جمع اصولگرایان که سیاست‌های متکی را در عرصه دیپلماتیک نمی‌پسندیدند و به انتقاد از او می‌پرداختند، این بار با شیوه برکناری او به مخالفت بپردازند و این یعنی پتانسیل دولت در تبدیل موافق به مخالف.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «مهندسی معكوس ضد امام»

سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «رفتار شایسته با مخالفان»

سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «رهایی از افیون حمایت‌گرایی»

Share/Save/Bookmark