رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۷ آذر ۱۳۸۹

متکی به مراسم تودیع خود نرفت

منوچهر متکی، وزیر سابق امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مراسم تودیع وی که امروز، شنبه در ساختمان وزارت امور خارجه برگزار شده بود، شرکت نکرد.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران در حالی‌که بر اساس اعلام قبلی قرار بود این مراسم با حضور منوچهر متکی، محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور ایران و علی‌اکبر صالحی، سرپرست وزارت خارجه برگزار شود، این مراسم پس از ۴۵ دقیقه انتظار، بدون حضور منوچهر متکی برگزار شد.


منوچهر متکی، ۲۲ آذرماه جاری در حالی که برای انجام یک مأموریت در آفریقا به سر می‌برد، از سوی محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران از کار برکنار شد.

محمود احمدی‌نژاد پس از برکناری متکی، علی‌ اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی را به عنوان سرپرست وزارت امور خارجه منصوب کرد.

امیرمنصور برقعی، قائم مقام وزارت خارجه که در غیاب آقای متکی بر صندلی وی در جایگاه نشسته بود، گفت: «اگر آقای متکی در این جلسه حضور داشت، شاید این بیت را می‌خواند، وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم، که در طریقت ما کافریست رنجیدن»

محمدرضا رحیمی در این مراسم بدون ارائه هیچ توضیحی درباره علت عدم حضور منوچهر متکی در مراسم تودیع خود گفت: «قرار گذاشتیم آقای متکی در مجلس اصلی که به معنای واقعی از ایشان تودیع و تقدیر به عمل آید، حاضر شوند.»

معاون اول رئیس جمهور با تکذیب اخبار منتشر شده مبنی بر اتخاذ تصمیم عزل منوچهر متکی در زمان سفر وی به سنگال، افزود: «هرگز چنین نبود و چنین هم نخواهد شد. اینکه مسئولی به این وضع از مسئولیت خداحافظی کند جنبه اخلاقی ندارد.»

معاون اول رئیس جمهور:اینکه مسئولی به این وضع از مسئولیت خداحافظی کند جنبه اخلاقی ندارد

به گفته وی: «صحبت مشروحی بین آقای متکی و آقای رئیس جمهور و قبل از سفر به سنگال شکل گرفت و توافقات انجام شد، زمانی آقای متکی به سنگال تشریف بردند می‌دانستند آقای صالحی در چنین روزی معارفه خواهد شد و چنین اتفاقی خواهد افتاد، منتها مسئولان جمهوری اسلامی تا آخرین لحظه بدون اینکه خم به ابرو بیاورند به تلاش و کوشش خود ادامه می‌دهند.»

معاون محمود احمدی‌نژاد همچنین از انتصاب مجدد منوچهر متکی در دولت خبر داد و اظهار داشت: «جای آقای متکی در دولت محفوظ است و بعد از رفع خستگی و استراحت کوتاه به یکی از امور در دولت دعوت خواهد شد.»

برکناری ناگهانی منوچهر متکی انتقادات بسیاری را در پی داشته‌ است. گفته می‌شود محمود احمدی‌نژاد و منوچهر متکی در سیاست‌های خارجی با یکدیگر اختلاف داشته‌اند و وزیر سابق امور خارجه به فرستادن نماینده ویژه رئیس جمهور به برخی کشورهای خارجی اعتراض داشت.

Share/Save/Bookmark