رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۶ آذر ۱۳۸۹

۱۸ کشته در خشونت‌های تازه در افغانستان

در دو رويداد مرگبار در غرب و جنوب افغانستان، ۱۴ غير نظامی بر اثر انفجار بمب دست‌ساز کنار جاده‌ای و چهار سرباز ارتش در نتيجه حمله هوايی ناتو کشته شدند.

مسئولين محلی می‌گويند قربانيان اين بمب کنار جاده‌ای اعضا و بستگان نزديک يک خانواده بودند که سوار بر يک مينی‌بوس برای خواستگاری به يکی از روستاهای جنوب شهرک کشک کهنه ولايت هرات رفته بودند.


در اين انفجار که ظهر پنج‌شنبه ۲۵ آذر رخ داد، ۶ نفر نيز به شدت مجروح شدند که به‌منظور مداوا به بيمارستان شهرهرات انتقال داده شدند.

شفيق بهروزيان، سخنگوی ولايت هرات گفت که اين بمب دست‌ساز از سوی طالبان به‌منظور هدف قراردادن نيروهای دولتی و نظاميان بين‌المللی کارگذاری شده بود.

کارگذاری بمب‌های دست‌ساز کنار جاده‌ای از تاکتيک‌های اصلی شورشيان در ساليان اخير بوده است

آقای بهروزيان افزود که نيروهای امنيتی هرات، دو بمب دست‌ساز ديگر را از نزديک محل انفجار کشف و خنثی کرده‌اند.

کارگذاری بمب‌های دست‌ساز کنار جاده‌ای از تاکتيک‌های اصلی شورشيان در ساليان اخير بوده است. بر پايه آمار منتشر شده از سوی سازمان ملل بيشتر قربانيان اين نوع بمب‌ها، غيرنظاميان بوده‌اند.


همچنين در يک رويداد ديگر يک جنگنده ناتو شماری از نيروهای ارتش افغانستان را در شهرک موسی قلعه ولايت هلمند هدف قرار داده است.

وزارت دفاع افغانستان با انتشار اطلاعيه خبری گفته است که در اين حمله که چهارشنبه شب رخ داد، چهار سرباز ارتش جان باخته‌اند.

ناتو گفته است هیأتی را برای بررسی اين حمله به ولايت هلمند فرستاده است.

پيش از اين نيز در رويدادهايی مشابه، سربازان ارتش و پليس افغانستان و حتی نظاميان بين‌المللی هدف حملات جنگنده‌های ناتو قرار گرفته بودند. «اشتباه در تشخيص هدف» علل بروز اين رخدادها خوانده شده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

من مانده ام که این چپ ها با چه رویی هنوز از استالین و لنین دفاع میکنند . از جهان وطنی دفاع میکنند . از حقوق خلق ها و فدرالیسم دفاع میکنند . وقتی این بازماندگان شوروی ابر قدرت فروپاشیده اینقدر عقب مانده و درب و داغون هستند و تا این اندازه ضد هم و اسیر دشمن پنداری و خصومت های قومی هستند . تاجیک ها ، ترکمن ها ، ازبک ها ، قرقیزها ، گرجی ها ، ارمنی ها ، آذری ها ، چچنی ها ، اوستیا یی ها و اکراینی ها و روس ها و ....
پس ان ابر قدرت کجا بود ؟ اینها که یک سد و نیروگاه برق هم ندارند . کارخانه و تولیدات قابل عرضه به جهان پیش کش .
پس ۷۰ سال روس ها به اینها چی دادند ؟

-- sansor ، Dec 17, 2010 در ساعت 11:50 PM