رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۳ آذر ۱۳۸۹

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

«برکناری تحقیرآمیز»
سرمقاله امروز روزنامه تهران امروز با عنوان «بگذارید یكدیگر را تحمل كنیم» در مورد برکناری منوچهر متکی از وزارت امور خارجه ایران است.

در این سرمقاله آمده است: «خبر بركناری وزیر خارجه توسط رئیس‌جمهور در حالی منتشر شد كه ایشان برای ابلاغ پیام آقای احمدی‌نژاد در سنگال به‌سر می‌برد. معلوم نیست تا زمان نوشتن این یادداشت ایشان از حكم بركناری خود باخبر شده است یا نه. فارغ از اینكه آقای متكی در مقام خود چگونه عمل كرده این نحوه بركناری وزیر خارجه آثار منفی بر چهره جمهوری اسلامی ایران در خارج از كشور دارد.»

نویسنده این سرمقاله افزوده: «تصور كنید وزیر خارجه روسیه یا ژاپن یا هر كشور دیگری برای مذاكره به تهران آمده اما در نیمه راه و در حین مأموریت، حكم بركناری وی ابلاغ می‌شود. این فرد با چه پشتوانه‌ای و به چه اعتباری می‌تواند از منافع ملی حمایت كند. اگر یک وزیر ‌خارجه‌ای این‌گونه بركنار می‌شود، چه تضمینی وجود دارد كه جانشین وی هم به این سرنوشت دچار نشود و اگر چنین است، وزیر خارجه یا هر وزیر دیگری چگونه می‌تواند از جانب خود وعده‌ای بدهد و دیگران چگونه می‌توانند به وعده‌های او اطمینان كنند. به هر حال درست یا غلط، وزیر خارجه و نماینده نظام در خارج از كشور و در مذاكرات بین‌المللی است و حرف‌های او مواضع رسمی نظام تلقی می‌شود.»

در بخش دیگری از سرمقاله می‌خوانیم: «بگذارید خودمان را جای وزیر خارجه بگذاریم؛ در مأموریتی هستیم و در حال آماده شدن برای ابلاغ پیام و بحث در مورد لزوم گسترش روابط و تبیین مواضع نظام و پاسخ دادن به انتقادات، در گرماگرم كار، خبر بركناری را در وب‌سایت‌ها می‌بینیم. چه حالی به ما دست می‌دهد؟ جز اینكه اطرافیان‌مان در وهله نخست در دل خود بگویند فلانی خواست فلانی را تحقیر كند. گذشته از این، خارجی‌ها چگونه به این مسأله نگاه می‌كنند. می‌گویند اختلافات چقدر عمیق و جدی بوده كه وزیر‌ خارجه در مأموریت بركنار شده است.»

نویسنده سرمقاله تهران امروز ادامه داده است: «ما كه همواره شعار وحدت در برابر دشمن را سر می‌دهیم، شایسته است اختلاف‌های داخلی‌مان را در معرض دید خارجی‌ها قرار ندهیم. در همه جای دنیا به عنوان یک اصل پذیرفته شده كه اختلاف‌های داخلی در عرصه سیاست خارجی وارد نشود و به یک ‌تعبیر در همان محدوده مرزهای ملی بماند. همه ما باید به اختیارات رئیس‌جمهور در انتخاب همراهان و همكاران خود احترام بگذاریم. این یک اصل بدیهی است كه هر رئیس دولتی حق دارد وزیری را بركنار كرده و فرد دیگری را جایگزین كند. آقای رئیس‌جمهور معتقدند وزارت ‌خارجه در حد دولت نهم (دهم) نیست و به این نتیجه رسیده‌اند، بركناری وزیر خارجه می‌تواند حلال برخی از مشكلات باشد. ما هم به نظر رئیس‌جمهور احترام می‌گذاریم اما نمی‌توانیم انتقاد خود را از این نحوه بركناری پنهان نماییم. مهم شخص نیست، رویه‌ای است كه شكل می‌گیرد. باید حرمت افراد را نگه داشت و رئیس‌جمهور باید در این مورد، الگوی سایرین باشد.»

متن کامل سرمقاله

«پرونده سیاه انگلیس»
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «آنچه سفیر انگلیس باید بداند» در مورد اظهارات سایمون گس، سفر بریتانیا در تهران است که چند روز با انتشار یادداشتی به دفاع از نسرین ستوده، وکیل زندانی در ایران پرداخته بود.

در این سرمقاله آمده است: «هم‌زمان با سركوب شدید تظاهرات دانشجویان انگلیسی معترض به افزایش شهریه‌های دانشگاه‌ها در لندن و سایر شهرهای انگلیس توسط پلیس این كشور، سفیر انگلیس در تهران در یک مداخله آشكار به اظهارنظر درباره رفتار دولت جمهوری اسلامی ایران با شهروندان ایرانی پرداخت. سایمون گس، در سایت سفارت انگلیس نوشت: "دولت بریتانیا از ایران خواسته از دستگیری‌های خودسرانه خودداری كند و انگلیس به فعالیت‌های خود برای جلب توجه عمومی به موارد حاكی از عدم بهره‌مندی مردم از این آزادی‌ها ادامه خواهد داد." این مداخله سفیر انگلیس، مورد اعتراض وزارت امور خارجه كشورمان قرار گرفت و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اظهارات مداخله‌جویانه سفیر انگلیس در تهران اعلام كردند با مطرح ساختن پیشنهادی به مجلس، درصدد كاهش روابط با دولت انگلیس برخواهند آمد.»

این سرمقاله افزوده: «این، اولین بار نیست كه مقامات انگلیسی به خود اجازه می‌دهند در مسائل سایر كشورها دخالت كنند و نه تنها با اظهارنظر بلكه حتی در عمل نیز هر كاری كه از دست‌شان بر آید برای مدیریت كشورها و ملت‌های دیگر براساس منافع مورد نظر خودشان اقدام نمایند. در بخش عملی، البته اكنون ٣٢ سال است كه انگلیسی‌‌ها در ایران از هرگونه مداخله محرومند و از اینكه نمی‌توانند مثل گذشته اراده استعماری خود را به مسئولان ایرانی دیكته كنند، به شدت ناراحت هستند.»

در ادامه سرمقاله جمهوری اسلامی آمده است: «سفیر انگلیس اگر قرار است برای كسی دل بسوزاند، به سراغ دانشجویان انگلیسی برود كه زیر ضربات پلیس لندن با صورت خون آلود می‌گویند: "دولت انگلیس با سه برابر كردن شهریه دانشگاه‌ها می‌خواهد فقط ثروتمندان امكان درس خواندن داشته باشند." آقای سفیر اگر راست می‌گوید به اعتراض مقامات ایرانی و جوانانی كه روز یكشنبه همین هفته در برابر سفارت كشور متبوعش در تهران تظاهرات كردند كه چرا دولت انگلیس، ترورهای دانشمندان ایرانی را محكوم نمی‌كند، پاسخ بدهد. آن همه جنایت كه ارتش انگلیس در افغانستان و عراق در سال‌های اخیر و در شبه قاره هند و كشورهای آفریقائی و فالكلند و ایرلند و بسیاری نقاط دیگر مرتكب شده، آن همه خیانت كه سازمان‌های جاسوسی انگلیس علیه ملت‌های مختلف انجام داده و آن همه حمایت كه مقامات انگلیسی از رژیم صهیونیستی برای اشغال فلسطین و آواره ساختن ملت مظلوم آن سرزمین و كشتار آنان نمودند، هرگز از حافظه ملت‌ها و تاریخ جهان محو نخواهد شد. با داشتن چنین پرونده سیاهی، انگلیسی‌‌ها چگونه می‌توانند به خود اجازه بدهند در امور سایر كشورها دخالت كنند؟»

سرمقاله افزوده است: «سفیر انگلیس در تهران و كلیه مقامات انگلیسی باید این واقعیت را به درستی درک كنند كه ایران بعد از انقلاب اسلامی كه با نظام مردمی و دینی جمهوری اسلامی اداره می‌شود، تفاوت زیادی دارد. دولت‌مردان انگلیسی گویا هنوز نفهمیده‌اند كه در ایران انقلاب شده و مردم و مسئولان ایران مسائل خود را بدون دخالت خارجی حل و فصل می‌كنند و به هیچ دولت و كشور بیگانه‌ای اجازه دخالت در امور خود را نمی‌دهند و همه استعمارگران باید آرزوی باز گرداندن نفوذ خود به ایران را به گور ببرند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «تحقیر و تخریب دیگران، وزن هیچ‌کس را نمی‌افزاید»

سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «درباره برکناری متکی»

سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «ریشه‌یابی افزایش تورم»

Share/Save/Bookmark