رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۲ آذر ۱۳۸۹

برگزاری نشست سه‌جانبه افغانستان، هند و پاکستان

چهارمین نشست بین کشورهای افغانستان، هند و پاکستان به منظور دستيابی به راه حل صلح و ثبات دایمی در منطقه، در کابل برگزار شد.

این سه کشور خود را قربانی تروریسم می‌دانند اما در این میان انگشت اتهام بیشتر متوجه پاکستان است. پاکستان همواره از سوی افغانستان و هند به بازی دوگانه در مبارزه علیه تروریسم و طالبان متهم شده است.


در مقابل پاکستان رقیب هند از نفوذ این کشور در افغانستان نگران است و با رد اتهام حمایت از طالبان و دیگر عناصر افراطی، خود را قربانی وضعیت موجود می‌داند.

عیاض امیر، عضو شورای ملی پاکستان که در نشست روز دوشنبه کابل حضور داشت گفت که نباید بی‌اعتمادی که طی ۹ سال گذشته میان سه کشور وجود داشته و روابط ضعیف سه جانبه را پنهان کرد.

این دیدگاه در افغانستان وجود دارد که این کشور به میدان رقابت‌های بزرگ منطقه‌ای، از جمله میان هند و پاکستان تبدیل شده است

به گفته آقای امیر، پس از حضور ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری آمریکا در افغانستان، هر سه کشور تجارب مثبتی را داشته‌اند که باید بر روی آن کار کرد.

داود مرادیان، رئیس مرکز مطالعات راهبری وزارت امور خارجه افغانستان می‌گوید آن‌ها می‌خواهند سوء تفاهم‌هايی که در پاکستان در مورد نقش هند در افغانستان وجود دارد را با برگزاری چنین نشست‌هايی از بین ببرند.

وی ابراز امیدواری کرد که ادامه گفت‌وگوهای سه جانبه بتواند در کاهش تنش موجود کمک کند.

این دیدگاه در افغانستان وجود دارد که این کشور به میدان رقابت‌های بزرگ منطقه‌ای، از جمله میان هند و پاکستان، دو قدرت متخاصم منطقه‌ای که دارای سلاح اتمی هستند، تبدیل شده است.

از سوی دیگر گاتم مکوپادیا، سفیر هند در کابل با تأکید بر سودمند بودن این‌گونه نشست‌ها، بر این باور است که گفت‌وگوهای سه‌جانبه برای برقراری روابط خوب منطقه‌ای مفید است تا مشکلات و سوء تفاهم‌های موجود برطرف شوند.

عبدالحمید مبارز، روزنامه‌نگار و عضو شورای عالی صلح افغانستان که در نشست سه‌جانبه کابل حضور داشته است به نتایج این‌گونه نشست‌ها خوش‌بین است.

اما آقای مبارز گفت که نباید انتظار داشت این گفت‌وگوها تأثیر فوری در امنیت و ثبات منطقه‌ای داشته باشد.

به تازگی نشانه‌هايی از تلاش‌های سه کشور در راستای بهبود روابط، به‌ویژه در عرصه اقتصادی، دیده شده است.

پاکستان و افغانستان اخیرأ توافق‌نامه تجارتی را به امضاء رساندند که بر اساس آن دو کشورمتعهد شده‌اند تسهیلات تجارتی را برای یکدیگر فراهم کنند.

افزون بر آن درهفته جاری قرارداد انتقال گاز میان رؤسای جمهور ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و وزیر خارجه هند در عشق‌آباد به امضاء رسید که براساس آن گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به پاکستان وهند انتقال خواهد یافت.

Share/Save/Bookmark