رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۲ آذر ۱۳۸۹

حمله‌ی هکرها به آمازون یا ایراد فنی؟

کتاب‌فروشی اینترنتی آمازون روز گذشته، دوازدهم دسامبر به مدت چند ساعت در دسترس نبود. مدیریت آمازون اما حمله طرفداران ویکی‌لیکس به سایت آمازون را تکذیب کرد.

به گزارش خبرگزاری آلمان روز گذشته، دوازدهم دسامبر، شعبه اروپایی کتاب‌فروشی اینترنتی آمازون به مدت چند ساعت در دسترس کاربران قرار نداشت.


در ماه دسامبر و در آستانه‌ تعطیلات کریسمس عده زیادی از مسیحیان هدایای خود را از کتاب‌فروشی آمازون تهیه می‌کنند و هم‌ازین‌روی از کارافتادگی سایت آمازون در این ماه خسارت مالی عظیمی را در پی دارد. مدیریت آماوزون اما حمله طرفداران ویکی‌لیکس به کتاب‌فروشی آمازون را تکذیب کرد.

در بیانیه‌ای که شرکت آمازون به این مناسبت منتشر کرده، آمده است که بخش اروپایی سایت آمازون به‌دلیل نقص فنی برای مدتی از کار افتاده بود و اکنون این نقص برطرف شده است. با این‌حال گمانه‌هایی هم مبنی بر این‌که طرفداران ویکی‌لیکس سایت آمازون را هک کرده‌اند وجود دارد.

گروهی از طرفداران ویکی‌لیکس از هکرها خواسته‌اند به برخی شرکت‌های عظیم مالی و کتاب‌فروشی آمازون حمله کنند.

کتاب‌فروشی آمازون در کشورهای انگلستان، آلمان، اسپانیا و فرانسه در دسترس کاربران قرار نداشت. بخش آمریکایی سایت آمازون به فعالیت خود بدون هیچ‌گونه وقفه‌ای ادامه داد.

بسیاری از طرفداران ویکی‌لیکس در روزهای گذشته به سایت آمازون حمله کرده بودند. هدف آن‌ها از کار انداختن این کتاب‌فروشی عظیم اینترنتی است.

شرکت آمازون با ارائه دادن بسته‌ای به نام « Cloud Computing » این امکان را برای شرکت‌ها فراهم می‌کند که بتوانند در برابر چنین حملاتی از خود دفاع کنند. آمازون از ارائه این خدمات اینترنتی به ویکی‌لیکس خودداری کرده بود.

به گزارش ویکی لیکس در تویتر، کتاب‌فروشی آمازون اسناد ویکی‌لیکس را از فضایی که در اختیار دارد خارج نمود و به‌این ترتیب دسترسی به این اسناد را مختل کرد. ویکی‌لیکس، اول دسامبر ۲۰۱۰ در تویتر نوشت: «آزادی بیان در سرزمین آزادگان. آمازون اسناد ویکی‌لیکس را از فضایی که در اختیار دارد، تبعید کرد.»

فعالان ویکی‌لیکس اسناد افشاگرانه درباره سیاست خارجی آمریکا را در فضای کتاب‌فروشی آمازون منتشر کرده بودند، با این قصد که با بهره‌گیری از امکانات فنی آمازون عده بیشتری به این اسناد دسترسی داشته باشند.

ویکی‌لیکس در تویتر نوشت: «بسیار خوب، به این ترتیب [حالا می‌دانیم] که با دلارهای ما عده‌ای در اروپا چه می‌کنند. اگر آمازون با آزادی بیان مشکل دارد، چرا کتاب می‌فروشد؟»

طرفداران ویکی‌لیکس علاوه بر آمازون به شرکت‌های مالی مسترکارد، ویزا و پایپال حمله کرده‌اند. گروهی از طرفداران ویکی‌لیکس که خود را «Anonymous » می‌نامند از هکرها خواسته‌اند به تارنماهای این شرکت‌های عظیم حمله کنند.

Share/Save/Bookmark