رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۰ آذر ۱۳۸۹

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

سلامت اداری، شعار یا عمل؟
سرمقاله امروز روزنامه تهران امروز با عنوان «فساد، رشد را كاهش می‌دهد» در مورد ضرورت مبارزه با «فساد در سازمان‌های دولتی» در ایران است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «فساد در نظام‌های اداری و اجرایی آشكارا تمام رشته‌ها را پنبه می‌كند. شاید به همین دلیل است كه هیچ‌گاه بین پیشرفت و فساد تجانسی وجود نداشته و تاریخ، نمونه‌ای سراغ ندارد كه در جایی فساد و پیشرفت توأمان وجود داشته باشند.»

نویسنده این سرمقاله افزوده: «پس از انقلاب یكی از دغدغه‌های اصلی مسئولان، مواجهه و برخورد با سنت‌های غلطی بوده كه زمینه‌ساز بروز فساد می‌شد. شاید به همین علت بود كه رهبر انقلاب ٩ سال پیش با صدور فرمانی هشت ماده‌ای، همه دستگاه‌ها را به مبارزه با فساد فراخواند و تأكید كرد كه در این راه هیچ مصالحه و مسامحه‌ای با هیچ‌كس و در هیچ رده‌ای صورت نگیرد و با هر مفسدی و در هر جایی باید برخورد كرد زیرا امنیت مفسدان یعنی ناامنی كسانی كه می‌خواهند از راه مشروع و قانونی به فعالیت بپردازند و این است كه مفسدان هم منابع مالی جامعه را به یغما می‌برند و هم اعتماد اجتماعی را به عنوان سرمایه اصلی جوامع تخریب می‌كنند.»

در بخش دیگری از سرمقاله می‌خوانیم: «برخورد با مفسدان و فسادهای اداری، بركات و ثمرات بسیار شایسته‌ای به همراه دارد و باعث بازسازی رفتارهای معطوف به توسعه جوامع می‌شود. براساس مطالعات صورت گرفته، برخی دستگاه‌ها همواره در طول تاریخ معاصر در معرض آسیب و فساد بودند كه شهرداری نیز یكی از این ارگان‌ها بود. اما مدیریت جدید با اصلاح ساختارهای مناسب توانسته بخش قابل توجهی از انحرافات را جلوگیری كند و به افزایش توانمندی و كارآمدی و بالابردن اعتبار اجتماعی نزد مردم بپردازد.»

نویسنده سرمقاله تهران امروز ادامه داده است: «قطعا حكمرانی خوب محقق نمی‌شود، مگر آنكه سلامت اداری و مالی در تمام اركان جامعه نه یک شعار تبلیغاتی برای خارج كردن حریف از میدان كه یک اسلوب و روش همیشگی برای ارتقای سطح زندگی مردم، افزایش كارآیی دستگاه‌ها و بهبود معیشت جامعه باشد. چنین روشی، حكمرانی را مطلوب و پیشرفت را محقق می‌كند.»

متن کامل سرمقاله

«ترور و اخلال در برنامه هسته‌ای»
سرمقاله امروز روزنامه مردم‌سالاری با عنوان «هم‌سویی ترورها با تحریم‌ها» در مورد سازمان مجاهدین خلق ایران و حزب دموکرات ایران است که به گفته نویسنده سرمقاله با اقدامات «تروریستی» همسو با تحریم‌های بین‌المللی، قصد ایجاد «اخلال در برنامه‌ هسته‌ای» ایران را دارند.

در این سرمقاله آمده است: «در خصوص ترورهای اخیر، گمانه‌زنی‌های زیادی صورت گرفت که کشورهای آمریکا، اسرائیل و انگلیس به عنوان پشتیبانی‌کننده نقش تعیین‌کننده‌ای در این فجایع داشته‌اند به خصوص سازمان ام‌.آی‌.شش انگلستان که توسط برخی خبرگزاری‌ها انعکاس یافت و حتی دفتر ریاست‌جمهوری نیز در پیامی با تروریستی خواندن این اقدام آن را نشانه ورشکستگی خودخواهان و سلطه‌جویان بین‌المللی خواند.»

این سرمقاله افزوده: «در طول سه دهه گذشته پایگاه اصلی سازمان مجاهدین خلق ایران و حزب دمکرات ایران در عراق یعنی دشمن شماره یک ایران بوده است. این گروه های تروریستی بیش از صدها عملیات تروریستی علیه حکومت ایران در داخل و خارج از کشور را از عراق سازماندهی و اجرا کردند که در جریان این حملات تروریستی عده ای از رهبران انقلاب و صدها تن از مردم بی‌گناه جان باخته‌اند. سازمان مجاهدین خلق، از طریق دفاتر خود در اروپا و آمریکا آشکارا به عملیات خشونت‌آمیز علیه ایران می‌پردازد و علنا‍ً از طریق برنامه رادیویی از مزدوران خود در داخل ایران می‌خواهد که به خرابکاری و بمب‌گذاری در اماکن پر جمعیت اقدام کند.»

در ادامه سرمقاله مردم سالاری آمده است: «سازمان مجاهدین خلق از سال‌های قبل از طرف مقامات وزارت امور خارجه آمریکا یک سازمان تروریستی بین‌المللی شناخته شده است، اما هنوز بیش از ٢٠٠ نفر از اعضای کنگره آمریکا و بخشی از مقامات دولتی آمریکا از این سازمان فعالانه حمایت می‌کنند.»

سرمقاله افزوده است: «به‌رغم همه اسناد و شواهد موجود، یک چهارم سناتورهای مجلس سنای آمریکا مجاهدین خلق را یک سازمان دمکراتیک می‌دانند نه یک گروه تروریستی. حزب دمکرات نیز مثل مجاهدین خلق یک سازمان خشونت‌گرا علیه ایران است و از نظر نظامی و مالی از طرف عراق حمایت می‌شدند. می‌توان گفت تحریم‌های بین‌المللی و ترورهای انجام شده در یک راستا انجام شده و از نوعی هم‌سویی برخوردارند تا در مسیر دست‌یابی به انرژی هسته‌ای، خلل ایجاد کنند؛ هر چند که عملکرد مسئولا ن نشان داده در مقابل این موانع ایستادگی می کنند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «عاشورا و جامعه گرفتار وارونگی ارزش‌ها‌»

سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «گامی بلند به سوی همگرایی»

سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «دستاوردهای راهبردی ژنو سه»

Share/Save/Bookmark