رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۶ آذر ۱۳۸۹

مؤسس ویکی‌لیکس بازداشت شد

جولیان آسانج، مؤسس سایت ویکی‌لیکس که اقدام به افشای اسناد محرمانه دولت آمریکا کرده، توسط پلیس لندن بازداشت شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آسانج ٣٩ که استرالیایی است، صبح امروز بر اساس حکم بین‌المللی بازداشت شد و قرار است تا پایان وقت امروز در دادگاه وستمینستر حاضر شود.


مارین نی، رئیس دفتر دادستانی سوئد آبان‌ماه گذشته از دادگاهی در این کشور خواسته بود تا حکم بازداشت آسانج را صادر کند. خانم نی، دلیل این درخواست را «بازجویی از آسانج در مورد اتهام تجاوز جنسی و حمله به یک زن در سوئد» اعلام کرده بود.

پیش‌تر نیز حکم بازداشت مؤسس سایت ویکی‌لیکس، مرداد ٨٩ هنگامی که برای شرکت در یک کنفرانس بین‌المللی به سوئد سفر کرده بود، صادر شده بود اما این حکم یک روز بعد لغو شد.

تارنمای دادستانی سوئد همان زمان در خبری اعلام کرد که اوا فین، دادستان کل سوئد به این نتیجه رسیده اتهام «تجاوز جنسی» درباره آسانج وارد نیست.

سایت ویکی‌لیکس در چند ماه اخیر اقدام به انتشار اسناد محرمانه‌ای کرده که باعث خشم رهبران جهان شده است. این سایت پس از آنکه در هفته گذشته اسناد محرمانه‌ای از گفت‌وگوهای رهبران جهان منتشر کرد، مورد حمله اینترنتی قرار گرفت.

مؤسس سایت ویکی‌لیکس به «تجاوز جنسی و حمله به یک زن در سوئد» متهم شده است

از زمانی که ویکی لیکس اسناد وزارت امور خارجه آمریکا را منتشر کرده است، عده‌ای از هکرها تلاش کردند با استفاده از شیوه‌ای به نام « DDoS» دسترسی کاربران به تارنمای ویکی‌لیکس را مختل کنند.

این حمله به این شکل انجام می‌شود که عده زیادی هم‌زمان به تارنمایی مراجعه می‌کنند و باعث می‌شوند که آن تارنما با مراجعات پیاپی فلج شود و از کار بیفتد.

به تازگی نیز شرکت آمریکایی «آمازون» ارائه خدمات‌اش به ویکی‌لیکس را قطع کرده و اسناد ویکی‌لیکس را از فضایی که در اختیار دارد، خارج نموده است.

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گزارش داده، پس از آن‌که همکاران جو لیبرمن، سناتور آمریکایی تحقیقاتی پیرامون چگونگی انتشار اسناد ویکی‌لیکس آغاز کردند، آمازون اسناد افشاگرانه ویکی‌لیکس را از فضایی که در اختیار دارد، خارج نمود.

به گزارش گاردین، جو لیبرمن آمازون را به تحریم تهدید کرده بود. لیبرمن در گفت‌وگو با گاردین به همکاری آمازون با دولت آمریکا اشاره کرد و گفت: «کاش آمازون پیش از انتشار اسناد و اطلاعات طبقه‌بندی شده توسط ویکی‌لیکس با این سازمان همکاری نمی‌کرد.»

لیبرمن در ادامه این گفت‌وگو از دیگران خواست که از ارائه خدمات اینترنتی به ویکی‌لیکس خودداری کنند. او همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرد که ویکی‌لیکس با انتشار این اسناد امنیت ملی آمریکا و زندگی آمریکاییان در سراسر جهان را به خطر انداخته است.

همچنین بانک سوئیس روز گذشته حساب آسانج را که به گفته سایت ویکی‌لیکس حدود ٣١ هزار یورو بود، مسدود کرد. این پول شامل دارایی‌های شخصی و پول وکلای مدافع آسانج بوده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

همونطوری که مشاهده می‌کنید فقط تو ایران نیست که به آزادی بیان تمام و کمال احترام گذاشته میشه، این مسأله همه‌جای دنیا به راهه.

تا وقتی خبرنگار و وبلاگر و نویسنده چیزی رو میگن که به نفع دولته، ازشون حمایت میشه و همه جور امکاناتی در اختیارشون قرار می‌گیره، ولی اگر طرف دو کلمه حرف حسابی بزنه که دولت دوست نداره مردم بدونن، اونوقته که دیگه انواع و اقسام بلاها بر طرف نازل میشه...

-- یادداشتهای برفی ، Dec 7, 2010 در ساعت 02:10 PM

اخبار کاملن مثل اخبار ج ا نقل شده .بدون اینکه درباره احتمال بی گناهی فرد حرفی زده بشه . (جرمش این بود که اسرار هویدا می کرد)

-- mahyar ، Dec 7, 2010 در ساعت 02:10 PM