رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۶ آذر ۱۳۸۹

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

اعدام با کدام قانون؟
سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «آقای یوسفیان‌ملا شما چرا؟» در مورد اظهارات اخیر عزت‌الله یوسفیان‌ملا، نماینده مجلس ایران است که خواهان اعدام کسانی شده که به گفته وی در اجرای قانون هدفمندکردن یارانه ها «اخلال» می‌کنند.

در این سرمقاله آمده است: «به گزارش خبرگزاری مهر آقای یوسفیان‌ملا اعلام داشته اند دستگاه قضائی و مسئولان اجرایی کشور باید برای افراد و عوامل سازمان یافته‌ای که قصد برهم زدن و تخریب در اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها را دارند، مجازات اعدام در نظر بگیرند.»

نویسنده این سرمقاله افزوده: «اگرآقای یوسفیان‌ملا با قانون آشنا نبود، می‌شد اغماض کرد، فرض کنیم ایشان هنوز پشت می دادگستری مشغول قضاوت باشند، یکی از همان چند نفر را که در لایحه یا قانون هدفمندکردن یارانه‌ها اخلال کرده، نزد ایشان بیاورند؛ با کدام قانون و چه مجوزی می‌خواهند این فرد را اعدام کنند؟»

در بخش دیگری از سرمقاله می‌خوانیم: «به گفته رئیس‌جمهور، قراراست با اجرای لایحه یا قانون هدفمند کردن یارانه‌ها دیگر در مملکت فقیری نباشد. وقتی که هدف این قانون یا لایحه این است چه کسی دنبال بازار سیاه اجناس می‌رود؟»

نویسنده سرمقاله آرمان ادامه داده است: «مگر قرار نیست که اجناس به قیمت واقعی خود برسند و طبیعتاً بهای اجناس با نرخ فعلی متفاوت است، کدام عقل سلیم می‌پذیرد که کسی بتواند خارج از چرخه عرضه دولتی، جنسی را با قیمت ارزان‌تر پیدا کند و گران‌تر بفروشد. قانونی می‌خواهد اجرا شود که یارانه‌های دولتی را هدفمند کند، دولت هم قبل از عملیاتی کردن این قانون به هر نفر ٨١ هزارتومان پرداخته است که تفاوت قیمت را بپردازد و رئیس‌جمهور هم گفته است علاوه بر پرداخت مابه‌التفاوت مبلغی هم اضافه خواهد ماند و توصیه به پس‌انداز آن نموده‌اند. حال اگر آقای یوسفیان‌ملا برداشت دیگری دارند، آن را اطلاع‌رسانی کنند.»

متن کامل سرمقاله

«محاکمه غرب در مذاکرات هسته‌ای»
سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «گفت‌وگو برای روشنگری» در مورد دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ١+٥ است که روز گذشته در ژنو آغاز شد.

در این سرمقاله آمده است: «دیروز سعید جلیلی دور تازه‌ای از گفت‌وگوها را در ژنو با ١+٥ آغاز كرد. وی در تیر ماه سال جاری طی نامه‌ای به اشتون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه گفت‌وگوها را منوط به پاسخ صادقانه به سه سئوال کرد: هدف از گفت‌وگوها برای تعامل و همكاری است یا ادامه دشمنی و تقابل با حقوق ملت ایران؟، آیا به منطق گفت‌وگو كه لازمه آن اجتناب از هر گونه تهدید یا فشار است التزام خواهید داشت؟، برای روشن شدن مبانی مشترک گفت‌وگو، نظر صریح و روشن شما درباره سلاح‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی چیست؟»

این سرمقاله افزوده: «غرب به سئوال اول با ادامه خصومت و پرهیز از تعامل و همكاری پاسخ روشن داد. غرب در پاسخ به سئوال دوم جمهوری اسلامی ایران در خصوص منطق گفت‌وگو از مدت‌ها پیش با صدور قطعنامه‌‌های شورای امنیت پاسخ روشن داشت. اما در آستانه گفت‌وگوهای تازه یک پاسخ جدید هم داشت و آن این بود كه به تهدید و تحریم، مقوله ترور را هم اضافه كرد. لذا عدم التزام خود به منطق گفت‌وگو را هم اعلام كرد. اما در خصوص سئوال سوم كه اعلام نظر صریح و روشن در خصوص سلاح‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی است، ما با یک منطق دوگانه روبه‌رو هستیم.»

در ادامه سرمقاله رسالت آمده است: «این سئوال مطرح است كه چرا غرب این قدر اصرار و اشتیاق برای گفت‌وگو دارد و به همان میزان جمهوری اسلامی پرهیز از گفت‌وگو ندارد. غرب گفت‌وگو برای گفت‌وگو را جهت گرفتن امتیازات بیش‌تر در دستور كار خود دارد، این استراتژی در دولت اصلاحات مقداری جواب داد. اما با آمدن محمود احمدی‌نژاد در دولت نهم و در پاسخ به شعار مردم "انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست" به این سیاست پایان داده شد و از موضع عزت و با تكیه به دستاورد دانشمندان هسته‌ای ایران زمین، بدون دعوت قبلی، جمهوری اسلامی وارد باشگاه هسته‌ای جهان شد.»

سرمقاله افزوده است: «جمهوری اسلامی می‌خواهد نشان دهد غرب در آنچه مدعی است، صادق نیست و (غرب) به همین دلیل به تهدید و تحریم و ترور روی آورده است. ایران با پذیرش هزینه‌های گفت‌وگو در حقیقت به درآمد آن كه اصل روشنگری است، می‌اندیشد. محاسبات ایران در این هزینه، فایده درست است. دیروز دكتر جلیلی اولین دور مذاكرات با ١+٥ را با اشاره به ترور دانشمندان هسته‌ای ایران به صحنه محاكمه غرب تبدیل كرد. این اولین درآمد گفت‌وگو های دیروز بود.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «عصر علنیت»

سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «ان‌شاءالله كار به فرسایش نكشد»

سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «آیا مصر در دست مبارک می‌ماند؟»

Share/Save/Bookmark