رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۵ آذر ۱۳۸۹

دادستان ایران: خبرنگاران آلمانی «جاسوس» نیستند

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران و دادستان کل این کشور گفت که خبرنگاران آلمانی زندانی در ایران، «جاسوس» نیستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محسنی اژه‌ای امروز در یک نشست خبری در تهران گفت:‌ «این افراد ادعا می‌كنند كه خبرنگار هستند اما با وزارت ارشاد هماهنگی نكردند و در كاری كه خلاف بوده، وارد شدند كه این پرونده هم‌اكنون در حال رسیدگی است.»


محسنی اژه‌ای: عاملان مستقیم ترورها دستگیر نشده‌اند

یکشنبه ۱۸ مهرماه ٨٩ دو خبرنگار آلمانی که برای گفت‌وگو با سجاد قادرزاده، پسر سکينه محمدی آشتيانی زندانی محکوم به سنگسار و جاويد هوتن‌کيان، وکيل خانم آشتيانی به دفتر هوتن‌کيان رفته بودند٬ توسط مأموران وزارت اطلاعات بازداشت شدند.

عاملان مستقیم ترورها دستگیر نشده‌اند
سخنگوی قوه قضائیه ایران درباره سوءقصد به جان دو استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران گفت: «عاملان مستقیم این دو ترور اخیر و ترور قبلی هنوز دستگیر نشده‌اند.»

وی افزود: «اما افرادی كه مرتبط با این موضوع هستند، یعنی كسانی كه از ناحیه سرویس‌های بیگانه در جهت اقدامات تروریستی در كشور دستور می‌گرفتند یا آموزش دیده‌اند و ابزاری در اختیار داشته‌اند؛ توسط سیستم اطلاعاتی ما شناسایی و دستگیر شده‌اند و الان در بازداشت هستند.»

١٢ «واردکننده» موادر مخدر به زندان بازداشت شده‌اند که هفت نفر از آن‌ها به اعدام محکوم شده‌اند

دوشنبه هشتم آذر، بين ساعت ۷ و ۸ صبح، بر اثر دو انفجار بمب در دو نقطه تهران، مجيد شهرياری و فريدون عباسی، دو استاد دانشگاه بهشتی تهران مورد سوء قصد قرار گرفتند. در اين سوءقصدها، مجيد شهرياری جان سپرد.

دادستان کل ایران همچنین، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را درباره این دو سوءقصد، دارای «مسئولیت» دانست و افزود:‌ «آژانس طبق قوانین خود اجازه ندارد فراتر از وظیفه‌اش اطلاعاتی را جمع‌آوری كند و اگر اطلاعاتی را جمع‌آ‌وری كردند، حق ندارند در اختیار افراد دیگر قرار دهند.»

فريدون عباسی یکی از کسانی که هشتم آذر مورد سوءقصد قرار گرفت، نامش در قطعنامه ۱۷۳۷ شورای امنيت سازمان ملل به‌عنوان يکی از افراد مرتبط با فعاليت‌های هسته‌ای ايران ذکر شده است. ایران می‌گوید که جان این استاد دانشگاه با قرار گرفتن نامش در لیست تحریم‌های شورای امنیت به خطر افتاده است.

دفاعیات روزنامه ایران «توهین و افترا» است
محسنی اژه‌ای در این نشست گفت که عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران معتقد است دفاعیات روز گذشته کاوه اشتهاردی، مدیر مسئول روزنامه ایران در دادگاه مطبوعات، «توهین و افترا» بوده و به همین دلیل با ارسال نامه‌ای به روزنامه‌ها خواهان جلوگیری از چاپ آن شده است.

امروز برخی از روزنامه‌ها، بخش‌هایی را که مربوط به دفاعیات مدیر مسئول روزنامه ایران بوده، حذف کردند و به صورت سفید منتشر شدند.

امروز برخی از روزنامه‌ها، بخش‌هایی را که مربوط به دفاعیات مدیر مسئول روزنامه ایران بوده، حذف کردند و به صورت سفید منتشر شدند

مدیرمسئول روزنامه ایران که روز گذشته با شکایت مهدی هاشمی رفسنجانی به اتهام «افترا» در دادگاه مطبوعات محاکمه شد، در دفاعیاتش اتهامات تازه‌ای علیه فرزند آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی مطرح کرد. هیأت منصفه دادگاه مطبوعات، مدیر مسئول روزنامه ایران را مجرم نشناخت.

دادستان کل ایران با اعلام اینکه قوه قضائیه ایران، مدعی مهدی هاشمی رفسنجانی است، افزود که ایران برای بازداشت وی از طریق اینترپل، پلیس بین‌الملل اقدامی نکرده است.

فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی که در بریتانیا به سر می‌برد، از سوی حامیان دولت به «دخالت در فتنه سال ٨٨ و ارتباط با بیگانگان» متهم شده است. حکومت ایران از اعتراض به نتیجه انتخابات سال گذشته ریاست‌جمهوری ایران به عنوان فتنه یاد می‌کند.

متهم اصلی پرونده کوی دانشگاه
دادستان کل ایران در بخش دیگری از این نشست گفت که متهم اصلی پرونده کوی دانشگاه فردی نظامی است اما نام وی را اعلام نکرد.

وی همچنین درباره سخنان رییس قوه قضائیه در خصوص «عدم همكاری» نیروهای امنیتی در پرونده كوی دانشگاه گفت: «اگر در چنین پرونده‌هایی مانند پرونده كوی دانشگاه اطلاعات دقیق و درست را از مراجع رسمی داشته باشیم به سرعت می‌توانیم پرونده را به نتیجه برسانیم.»

ابتدای آذرماه جاری آیت‌الله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران گفت که وزارت اطلاعات در پرونده کوی دانشگاه با قوه قضائیه همکاری نکرده اما حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات می‌گوید که این وزارت‌خانه با قوه قضائیه همکاری کرده است.

حمله به کوی دانشگاه تهران چند روز پس از انتخابات بحث‌برانگيز دهمين دوره رياست جمهوری ايران در ۲۵ خرداد ۱۳۸۸ رخ داد. در جريان حمله نيروهای لباس‌شخصی و پليس به اين کوی، تاکنون برخی منابع از کشته‌شدن دو نفر و برخی ديگر از به‌قتل رسيدن پنج نفر خبر داده‌اند.

محکومیت هفت نفر به اعدام
سخنگوی قوه قضائیه ایران همچنین خبر داد که ١٢ «واردکننده» موادر مخدر به زندان بازداشت شده‌اند که هفت نفر از آن‌ها به اعدام محکوم شده‌اند.

تارنمای کلمه نیز روز گذشته خبر داده بود که برادر فرج‌الله صداقت، رییس پیشین زندان اوین به اتهام «قاچاق و توزیع مواد مخدر در زندان اوین» بازداشت شده است.

ایران بالاترین آمار اعدام در جهان را پس از چین دارد و به گزارش سازمان عفو بین‌الملل در سال ۲۰۰۹ بیش از ۴۰۰ نفر در ایران اعدام شده‌اند. بنا بر همین گزارش از سال ۲۰۰۵ تا کنون هر سال آمار اعدام در ایران افزایش پیدا کرده‌ است. قتل، حمل و نگهداری مواد مخدر، تجاوز به عنف و محاربه از جمله جرائمی هستند که مجازات مرگ را در ایران در پی دارند.

Share/Save/Bookmark