رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۵ آذر ۱۳۸۹

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

نقش استاد ویکی‌لیکس در روند مذاکرات
سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «نشست ژنو، توان آمریکا-ایران» در مورد نقش اسناد منتشر شده از سوی سایت ویکی‌لیکس در مذاکرات تازه هسته‌ای ایران و گروه ١+٥ است که قرار است از امروز در ژنو آغاز شود.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «اگر قرار است راه‌ حلی در موضوع هسته‌ای كشورمان حاصل شود باید از طریق مذاكره به آن رسید. استناد به اسنادی كه مبتنی بر مذاكرات آمریكا با مقامات برخی از كشورها می‌باشد و از سوی ویكی‌لیكس منتشر شده، نمی‌تواند سنخیتی با مذاكراتی با این ابعاد داشته باشد.»

نویسنده این سرمقاله افزوده: «اسناد منتشر شده توسط ویكی‌لیكس نقطه ضعفی به آن معنا محسوب نمی‌شود تا بتوان از آن در مذاكرات استفاده كرد، این اسناد مربوط به یك‌سری تعاملات سران آمریكا با سایر كشورها و ارزیابی رفتار مقامات آمریكایی و دیپلماسی آنان است، بنابراین چیزی كه با افشای آن غرب را در موضع ضعیف‌تر نسبت به مسأله مربوط، قرار دهد، نیست.»

در بخش دیگری از سرمقاله می‌خوانیم: «در خصوص موضوع ترورهای اخیر در تهران و تأثیر آن بر فضای مذاكرات، بایدگفت، اسرائیل مهم‌ترین متهم است، زیرا قبلاً نیز از سوی این رژیم اعلام شده بود كه تحریم‌ها علیه ایران بی‌اثر است و باید به روش‌های دیگری در برابر فعالیت هسته‌ای ایران متوسل شد. یكی از آن روش‌ها حذف فیزیكی و ترور است. اگر ایران بتواند با كمک اسنادی اثبات كند كه رژیم صهیونیستی در موضوع ترور دانشمندان هسته‌ای ایران دست داشته، در این صورت می‌تواند در روند مذاكرات تأثیر داشته باشد، بدین صورت كه سر منشأ تروریسم در تل آویو است.»

نویسنده سرمقاله آرمان ادامه داده است: «اصل مذاكره را خوب می‌دانم، زیرا اگر قرار است راه‌ حلی حاصل شود باید از طریق مذاكره به آن رسید. البته باید دید خانم كاترین اشتون در عمل چقدر دیپلمات هستند و تا چه اندازه می‌توانند به حل موضوع كمک كنند. نقش مذاكره كننده‌ها نیز حائز اهمیت است، اصل بحث در مذاكرات این است كه غرب همواره می‌خواهد نظر خود را بر ما تحمیل كند. توقف غنی‌سازی خط قرمز ما به شمار می‌رود و غرب نیز این موضوع را می‌داند، زمانی كه دو سال و نیم غنی‌سازی را متوقف كردیم غرب هیچ اقدام مناسبی در برابر حسن نیت ما انجام نداد. اگر رویه غرب در برابر موضوع هسته‌ای ایران تغییر كند آن وقت می‌توان بحث تغییر كه از سوی آن‌ها مطرح شد را باور كرد.»

متن کامل سرمقاله

«گفت‌وگو با زبان چاقو»
سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «گفت‌وگو با زبان دشنه» در مورد افزایش آمار قتل و همسرکشی در بین خانواده‌های ایرانی است.

در این سرمقاله آمده است: «این روزها در کشور ما زنگ هشدار دیگری به صدا در آمده است: "رواج پدیده همسرکشی". با نگاهی به صفحه حوادث روزنامه‌ها خبرهای زیادی از قتل یکی از زوجین به مباشرت و یا آمریت طرف دیگر را می‌توان خواند. فاجعه‌ای که در آن یکی از کسانی که روزی زیباترین واژه‌های زندگی را در گوش دیگری زمزمه کرده بودند، جز به مرگ دیگری راضی نمی‌شود.»

این سرمقاله افزوده: «چرا این دگردیسی از عاشق یا معشوق بودن به سمت قاتل یا مقتول شدن اتفاق می‌افتد. روان‌شناسان هرچه می‌خواهند بگویند. از افسردگی دوران کودکی و بحران‌های روانی تا پرخاشگری، دیگر آزاری، وسواس و شکاکی و...»

در ادامه سرمقاله اابتکار آمده است: «یک موضوع اما خود را بسیار پررنگ به رخ می‌کشد و آن عدم امکان ادامه گفت‌وگو است. زن و شوهری که گفت‌وگوهایشان را در عاطفی‌ترین لحظات آغاز کردند آن را در بحرانی‌ترین شرایط به پایان می‌برند. گویی معضلی ملی به درون خانواده نفوذ کرده است. ما اگر بتوانیم گفت‌وگو را آغاز کنیم، نمی‌توانیم آن را ادامه دهیم و گویی شق دیگری نمی‌توان متصور شد. یا باید گفت‌وگو ادامه یابد و یا پایان گفت‌وگو باید پایان دیگری هم باشد. خانواده بدون تردید مقیاسی کوچک از جامعه است، وجود هر مشکلی در این جامعه کوچک نشان از معضلی با همان مقیاس در همان جامعه بزرگ‌تر دارد.»

سرمقاله افزوده است: «ما البته چندان هم بی‌منطق نیستیم، اول گفت‌وگو را آغاز می‌کنیم. طرف مقابل اگر به زبان خوش حرف ما را فهمید که هیچ، اشکال ندارد زنده بماند. اما اگر نشد، منطق محکم و آهنین مشت مجابش خواهد کرد و اگر آنقدر نفهم بود که دیگر چاره‌ای نیست، منطق باید برنده‌تر باشد. اینجاست که طرف مقابل هم‌زمان با گفت‌وگو به پایان می‌رسد. نکته اما این جاست که طرف بازمانده پیروز این گفت‌وگو نیست، حالا باید بنشیند و برای مجاب کردن خودش وقت بگذارد. خدا کند که نخواهد با منطق دشنه خودش را هم مجاب کند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه تهران امروز با عنوان «ترورهای اتمی و نقض اعلامیه جهانی حقوق بشر»

سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «از مالیات تورمی تا مالیات تنفسی»

سرمقاله امروز روزنامه مردم‌سالاری با عنوان «بحران آلودگی و مدیریت آن در تهران»

Share/Save/Bookmark