رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۵ آذر ۱۳۸۹

اعلام خودکفایی ایران در تولید کیک زرد

علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران از «خودکفایی» این کشور در تولید کیک زرد خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، وی در مراسم ورود اولین محصول کیک زرد تولیدی کارخانه گچین بندرعباس به سایت هسته‌ای اصفهان گفت که این محموله تحت «نظارت و حسابرسی» آژانس بین‌المللی هسته‌ای قرار دارد.


وی با اشاره به اقدامات ایران برای «تامین مستمر سوخت هسته‌ای» گفت که با بهره‌برداری معدن «ساغند یزد» تاسیسات تولید کیک زرد اردکان شتاب بیشتری خواهد گرفت.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین اعلام کرد که می‌خواهیم در عرض چهار تا پنج سال آینده به خودکفایی در تولید «نیازهای مواد اولیه برای تولید سوخت هسته‌ای» برسیم.


این مقام مسئول با خودداری از اعلام میزان اولین محموله‌ کیک زرد وارد شده به سایت هسته‌ای اصفهان، اظهار داشت: «ما بخش قابل توجهی از کیک زرد را از طریق بندرعباس تامین می‌کنیم و امیدواریم در چند سال آینده بتوانیم تامین تمامی موجودی مورد نیازمان در داخل کشور دست یابیم.»

اعلام خودکفایی در تولید کیک زرد هسته‌ای در حالی است که ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ روز دوشنبه، ۶ دسامبر در شهر ژنو درباره مسائل هسته‌ای ایران گفت‌وگو خواهند کرد. این نخستین دیدار ایران با این گروه پس از اکتبر سال گذشته‌ است.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد که می‌خواهیم در عرض چهار تا پنج سال آینده به خودکفایی در تولید «نیازهای مواد اولیه برای تولید سوخت هسته‌ای» برسیم

علی اکبر صالحی با بیان اینکه تمامی این اطلاعات در اختیار آژانس اتمی قرار گرفته‌است، افزود: «یکی از مشکلات و گله‌های ما از آژانس این است که اطلاعاتی که ضرورتی برای بیان در گزارش‌ها ندارد و باید محرمانه در آژانس بماند منعکس می‌شود.»

پیش از این نیز برخی مقامات جمهوری اسلامی ایران از سازمان ملل به خاطر اعلام نام دانشمندان هسته‌ای این کشور گلایه کرده بودند.

کیک زرد یا اکسید اورانیوم تغلیظ شده ماده‌ای است که برای تهیه اورانیوم غنی‌شده جهت تأمین سوخت رآکتورهای هسته‌ای ستفاده می‌شود.

ایران در دهه ۷۰ میلادی ۶۰۰ تن کیک زرد از آفریقای جنوبی خرید و پساز آن اعلام کرد که در صورت تمام شدن ذخائر کیک زرد، آمادگی تولید آن را دارد.

در حالی‌ که ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را همواره صلح‌آمیز اعلام کرده‌است، کشورهای غربی به این برنامه با دیده تردید می‌نگرند و آن را پیش‌زمینه‌ای برای دستیابی به جنگ‌افزار هسته‌ای قلمداد می‌کنند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

در تهران شایع است که قرار است ایرانی روزانه برای روحانیت و دستگاه ولایت یک کیلو تا یک و نیم کیک زرد تولید کند و به آدرس بیت روحانیون هظام بفرستد. دستگاه روحانیت بد جوری روی این کیکها حساب باز کرده است. خدا خمینی رهبر کبیر انقلاب را بیمرزد که این حکومت کیک طلب را پایه گذاشت!

-- بدون نام ، Dec 5, 2010 در ساعت 02:38 PM

اين همه هزينه و ماجراجويی و تنش و. در صورتيکه مردم از مشکلات بيکاری و بی پولی و..زجرميکشند؟.. حکومت شاه در يک قلم سفارش در دهه ۷۰ میلادی ۶۰۰ تن کیک زرد از آفریقای جنوبی خرید!!.......

-- Mehran ، Dec 6, 2010 در ساعت 02:38 PM