رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۲ آذر ۱۳۸۹

جایزه انجمن پژوهش‌های خاورمیانه

«ایران در زمان ساسانیان»، نوشته تورج دریایی برنده جایزه انجمن پژوهش‌های خاورمیانه در بریتانیا شد.

به گزارش بخش ادبی و فرهنگی رادیو زمانه، پژوهش تاریخی «ایران در زمان ساسانیان» نوشته تورج دریایی، دانشیار دانشگاه کالیفرنیا در فولرتن و کارشناس تاریخ ایران باستان، جایزه انجمن پژوهش‌های خاورمیانه در بریتانیا را از آن خود کرد.


انجمن پژوهش‌های خاورمیانه در بریتانیا در بیانیه‌ای که به این مناسبت در تارنمای خود منتشر کرده است، پس از اعلام این خبر، نوشت: «ایران در زمان ساسانیان» دستاوردی در تاریخ خاورمیانه به‌شمار می‌آید و پژوهشگر موفق شده است از نگاه اروپامحور باخترشناسان اروپایی فاصله بگیرد و به گونه‌ای مستقل و با زبانی که برای همگان قابل فهم است به فصلی مهم از تاریخ ایران در زمان ساسانیان بپردازد.

تورج دریایی می‌گوید هدف‌اش این است که دوران فراموش‌شده ساسانیان را در پژوهش‌های‌اش بازآفریند

دکتر تورج دریایی در گفت‌وگو با روزنامه توقیف‌شده اعتماد درباره انگیزه‌اش در پژوهش تاریخ ساسانیان گفته بود تصمیم گرفته است زندگی علمی‌اش را وقف تاریخ ساسانیان کند، «برای اين‌كه فراموش شده‌اند؛ در ايران به نوعی، و در خارج كاملاً. به هر حال بايد يك ناجی داشته باشند.»

دریایی در گفت‌وگو با اعتماد می‌گوید: «فكر می‌كنم هر شخصی، هر قسمتی از تاريخ را كه دوست دارد برايش شيرين‌ترين است. ما ايرانی‌ها بعضی‌وقت‌ها به فكر شكست‌ها و اين‌ها هستيم كه می‌شود تلخ‌ترين قسمت‌های تاريخ، ولی خب، بستگی به ديد آدم دارد.»

دکتر تورج دریایی که در سال ۱۳۴۶در تهران متولد شده است، از دانشگاه لس آنجلس دکترای خود را در رشته تاریخ دریافت کرده و به‌عنوان استادیار در دانشگاه کالیفرنیا در فولرتن تدریس می‌کند.

او علاوه بر پژوهش‌های بی‌شمار دانشگاهی سردبیری نشریه تمدن ساسانی را به‌عهده داشته و در انجمن‌های متعدد ایران‌شناسی در اروپا و آمریکا فعالیت می‌کند. از او در نشریات تخصصی مقالات متعدد منتشر شده و کتاب‌های علمی زیادی را نیز به خوانندگان‌اش شناسانده است.

ایران در زمان ساسانیان به ترجمه مهرداد قدرت دیزجی، توسط انتشارات ققنوس در سال ۱۳۸۴ در تهران منتشر شده است. افزون بر این اثر پژوهشی، «شاهنشاهی ساسانی»، «غروب یک امپراطوری»، و نیز «شهرستان‌های ایران‌شهر» از دیگر آثار پژوهشی دکتر تورج دریایی به شمار می‌آید.

Share/Save/Bookmark