رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۰ آذر ۱۳۸۹

دو دانشجو در ایران به حبس محکوم شدند

نسیم سلطان بیگی، دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی و مجتبی هاشمی دانشجوی دانشگاه تهران به حبس محکوم شدند.

به گزارش تارنمای دانشجونیوز، نسیم سلطان بیگی از سوی شعبه ١٥ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام» به چهار سال حبس تعزیری محکوم شده است.


نسیم سلطان بیگی

خانم سلطان بیگی همچنین در تجمع فعالان جنبش زنان در ۲۲ خرداد سال ۱۳۸۵ بازداشت و به دو سال حبس تعلیقی محکوم شده بود. این حکم نیز از تعلیق خارج شده و به چهار سال حبس تعزیری افزوده شده است.

امروز همچنین تارنمای جرس خبر داده که مجتبی هاشمی دانشجوی دانشگاه تهران به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی، توهین به رهبری و اخلال در نظم» به یک سال حبس تعزیری محکوم شده است.

دادگاه این دانشجو را به اتهام « اخلال در نظم» به ٧٤ ضربه شلاق نیز محکوم کرده است. مجتبی هاشمی همچنین به اتهام «توهین به رئیس‌جمهور» به پرداخت یک میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شده است.

پس از انتخابات بحث‌برانگیز ریاست‌جمهوری ایران در سال گذشته، ده‌ها نفر از فعالان دانشجویی بازداشت شدند

تارنمای دانشجو نیز همچنین امروز گزارش داده که امین آریا و عباس رشیدی، دو دانشجوی دانشگاه تربیت معلم تهران از این دانشگاه اخراج شده‌اند.

بنابر این گزارش، اخراج دو دانشجوی دانشگاه تربیت معلم به منظور «جلوگیری از تجمعات احتمالی در ١٦ آذر روز دانشجو» در این دانشگاه اعلام شده است.

پس از انتخابات بحث‌برانگیز ریاست‌جمهوری ایران در سال گذشته، ده‌ها نفر از فعالان دانشجویی بازداشت شدند و برخی از آن‌ها به حبس‌های طولانی محکوم شدند.

در یکی از سنگین‌ترین محکومیت‌ها علیه دانشجویان، مرداد ٨٩ حکم ٩ سال و نیم حبس بهاره هدایت و ٧ سال و نیم حبس میلاد اسدی دو عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، بزرگ‌ترین تشکل دانشجویی ایران در دادگاه تجدید نظر تأیید شد.

بهاره هدایت در دادگاه بدوی به اتهام «اجتماع و تبانی علیه نظام» به پنج سال حبس، به اتهام «توهین به رهبری» به دو سال و به اتهام «توهین به رئیس‌جمهوری» و «تبلیغ علیه نظام» به شش ماه حبس محکوم شده بود.

در همین حال حکم دو سال حبس تعلیقی این عضو پیشین دفتر تحکیم وحدت به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق برگزاری تجمع ۲۲ خرداد سال ۸۵» نیز از حالت تعلیق خارج شده و به این حکم اضافه شده است.

در مرداد ٨٩ همچنین حکم میلاد اسدی، دیگر عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت نیز که پیش‌تر در دادگاه بدوی به هفت سال و نیم حبس محکوم شده بود، در دادگاه تجدیدنظر تأیید شد.

اتهامات میلاد اسدی نیز « اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری» بوده است.

Share/Save/Bookmark