رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۰ آذر ۱۳۸۹

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

التهابات سیاسی زودگذر
سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «اسناد ویکی لیکس اثر روانی دارد نه اثر دیپلماتیک» در مورد انتشار اسناد تازه از سوی سایت ویکی‌لیکس است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «اسنادی که اخیراً توسط پایگاه اینترنتی ویکی‌لیکس منتشر شده است و اطلاعات محرمانه‌ای را که درباره روابط آمریکا و دیگر کشورها و هم چنین عملکرد این کشور در مناطق مختلف جهان افشا کرده است، اعتبار دیپلماتیک چندانی ندارد. یعنی مستنداتی نیست که کسی بتواند با اتکا به آن‌ها روابط آمریکا را با دیگر کشورها خدشه‌دار کند.»

نویسنده این سرمقاله افزوده: «به نظر می‌رسد که افشای بعضی از این اسناد به پرستیژ دولت اوباما لطمه بزند. در ارتباط با سیاست خارجی آمریکا و کشورهای دیگر آن قدر معتبر نیست که بخواهد نقشی را در سیاست خارجی آمریکا بازی کند یا روابط خارجی این کشور را دچار مشکل کند.»

در بخش دیگری از سرمقاله می‌خوانیم: «برخی این بحث را مطرح می‌کنند که انتشار گزارش‌های این پایگاه اینترنتی، با آگاهی دولت آمریکا و به طور عامدانه انجام می‌شود، باید از این افراد این سئوال را پرسید که اگر افشاگری سایت ویکی‌لیکس عامدانه است، چه نتیجه‌ای می‌تواند برای دولت آمریکا به ارمغان آورد؟ به نظر می‌رسد اگر برنامه‌ریزی و عمدی هم در رابطه با افشاگری سایت ویکی‌لیکس در کار باشد، بیش‌تر به ضرر دولت آمریکا است تا به نفع این کشور. چرا که این گزارش‌ها نشان می‌دهد که دولت آمریکا کنترلی بر امور ندارد و علی رغم شعارهای بسیار نتوانسته است به اهداف خود دست پیدا کند.»

نویسنده سرمقاله آرمان ادامه داده است: «این قبیل کارها با هدف تأثیرگذاری بر افکار عمومی مردم آمریکا و در گستره وسیع‌تر مردم دنیا انجام می‌شود و بیش‌تر اثر روانشناختی دارد تا اثر دیپلماتیک. به این معنی که کشوری نمی‌تواند روابط خود را با دیگر کشورها بر اساس اطلاعات این اسناد تنظیم کند و این اطلاعات قابلیت استناد سیاسی ندارد، اما به لحاظ روانشناختی بر فضای جامعه آمریکا تأثیر گذاشته و آن را ملتهب کرده، سوالات و ابهاماتی را درباره عملکرد آمریکا در نقاط مختلف جهان به وجود آورده و حتی اعتراضاتی هم ایجاد کرده است. اما باید توجه داشت که این گونه التهابات سیاسی زودگذر هستند و چون پایه و اساسی ندارند، چندان دوام نخواهد آورد.»

متن کامل سرمقاله

ماشه را بچکانید
سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «آقای رئیس‌جمهور؛ مردم به تب راضی شده‌اند» در مورد سخنان اخیر محمدرضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی‌نژاد است که گفته بود ایران توانایی به «ورشکستگی کشاندن» کارخانه پژوی فرانسه را دارد.

در این سرمقاله آمده است: «علیرغم دورخیز چندماهه اقتصاد خرد و کلان کشور برای ماراتن نفس گیر تغییر قیمت‌ها در قالب هدفمندسازی یارانه‌ها، ظاهراً بازهم به هر دلیل توافق شده است که دوره انتظار برای چکاندن ماشه طپانچه آغاز این رقابت تمدید شود. دلیل این کارهم این است که با همه تمهیداتی که اندیشیده شده هنوزشرایط برای ورود اقتصاد به مقطع و فازی تازه فراهم نشده و حداقل به اراده و تصمیم و تصویب و اقداماتی تازه‌تر نیاز دارد.»

این سرمقاله افزوده: «رئیس دولت طی یکی دو ماهه گذشته بارها بر لزوم صرفه‌جویی مردم، صفر کردن خریدهای غیر ضروری و نرفتن به بازار و به اصطلاح آماده باش برای نوعی ریاضت در گام آغازین اجرای هدفمندی یارانه‌ها تأکید کرده‌اند. طی ٧٠ روزی که از فصل پاییز یعنی فصل آماده‌باش ذهنی مردم برای ورود اقتصاد به دوران جدید گذشته است، بازارهای مبل و پرده، خودرو و مسکن، لوازم خانگی و صوتی و تصویری ودیگر و دیگر ... همه نوعی رکود نسبی ناشی ازتردید مردم و بازاریان درخرید و فروش را تجربه می‌کنند و به‌جز فروشنده های مواد غذایی و مخابرات و شارژهای ایرانسل و همراه اول که بازارشان از نفس نیفتاده است، سایر صنوف برای خروج از برزخ انتظاری به‌وجود آمده، لحظه شماری می‌کنند.»

در ادامه سرمقاله ابتکار آمده است: «این برزخ انتظاری اما درکنار رکود و کسالت بازار و اقتصاد به اعتقاد بسیاری از اقتصاددانان، تورم انتظاری را نیز بر تورم قابل پیش‌بینی ناشی از ماراتن هدفمندی و اصلاح قیمت‌ها اضافه خواهد کرد. به گونه‌ای که مصباحی مقدم روحانی اقتصاددان مجلس هشتم و رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی، پریروز ضمن گلایه از عدم اعلام زمان افزایش قیمت حامل‌های انرژی تا کنون، گفته است که تأخیر در اجرای این قانون، تورم انتظاری در جامعه را افزایش می‌دهد و این به صلاح مردم نیست.»

نویسنده سرمقاله در انتها خطاب به احمدی‌نژاد نوشته است: «جناب آقای رئیس؛ شواهد نشان می‌دهد که مردم به تب راضی شده‌اند دیگر، مرحمت فرموده، یا اجازه دهید مثل سابق برویم سرخانه و زندگی‌هایمان، یا آن ماشه را بچکانید و دستور فرمایید ماراتن را آغاز کنند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «افزایش قیمت جهانی کالاهای پایه و هدفمند شدن یارانه‌ها»

سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «یک هویت با دو شناسنامه»

سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «ایران و تناقضات رفتاری غرب»

Share/Save/Bookmark