رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۹ آذر ۱۳۸۹

مذاکرات ایران و ۱+۵ هفته آینده آغاز می‌شود

سخنگوی كاترين اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحاديه اروپا اعلام کرده که دور تازه گفت‌وگوهای هسته‌ای بین خانم اشتون و سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران، ششم و هفتم دسامبر (١۵ و ١٦ آذر هفته آینده) آغاز می‌شود.

به گزارش رویترز، ماجا كوسيجانكيک، سخنگوی کاترین اشتون همچنین از دریافت پاسخ موافق ایران برای انجام مذاکرات در ژنو خبر داد.


خبرگزاری‌های ایران امروز گزارش دادند که دفتر دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران اعلام کرده که بستر مناسب برای انجام گفت‌وگوها در ١۵ آذر فراهم شده است.

مقامات دولت ایران پیش از این گفته بودند که مایل هستند دور تازه مذاکرات هسته‌ای با گروه ۱+۵ که ١٤ ماه است متوقف شده، در کشور ترکیه برگزار شود.

سخنگوی کاترین اشتون از دریافت پاسخ موافق ایران برای انجام مذاکرات در ژنو خبر داده است

آمریکا، روسیه، بریتانیا، فرانسه، چین و آلمان اعضای گروه ۱+۵ هستند که در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران که به گفته آن‌ها در جهت «مقاصد نظامی» است، فعالیت می‌کنند. اما ایران می‌گوید که برنامه هسته‌ای‌اش، صلح‌آمیز است.

جمهوری اسلامی ايران و گروه ١+۵ پيش از اين دو دور مذاکرات را پشت سر گذاشته‌اند. کاترین اشتون که نمایندگی گروه ۱+۵ را بر عهده دارد، ۲۲ اکتبر، درنامه‌ای پیشنهاد داده بود که مذاکرات وین با ایران از تاریخ ۱۵ تا ۱۷ نوامبر از سر گرفته شود.

ایران در پاسخ به نامه اشتون، خواهان مذاکرات بر اساس نامه ١۵ تیر سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی این کشور شد. جلیلی در نامه ١۵ تیر ٨٩ به اشتون، گفته بود که ایران «حول بسته پیشنهادی اردیبهشت ٨٧ حاضر به گفت‌وگو است.»

گروه ۱+۵ در سال ١٣٨٧ در یک بسته پیشنهادی اعلام کرد که پس از تعلیق غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران، حاضر است در زمینه‌های اقتصادی، انرژی، کشاورزی، محیط زیست و زیرساخت‌ها، مشوق‌هایی به ایران بدهد.

ایران اما در مقابل، یک بسته پیشنهادی دیگر به غرب ارائه کرد که در آن موضوعات گسترده‌تری مانند تروریسم، موادمخدر و برنامه هسته‌ای سایر کشورها گنجانده شده بود. اما آمریکا اعلام کرد محتویات اين بسته به «نگرانی‌ها درباره برنامه اتمی ایران» پاسخ نمی‌دهد.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران آبان‌ماه گذشته گفت که ایران در مورد «حقوق اساسی» خود با هیچ‌کس مذاکره نمی‌کند. احمدی‌نژاد خواهان مذاکراتی با غرب شد که به گفته وی بر پایه «عدالت و احترام» باشد.

کشورهای غربی می‌گویند که ایران باید در مورد برنامه هسته‌ای‌اش با جامعه جهانی وارد گفت‌وگو شود اما رئیس‌جمهور ایران با گسترش دادن محورهای مذاکرات، بارها خواهان گفت‌و‌گو بر سر «مشکلات جهانی» شده است.

شورای امنیت سازمان ملل برای تحت فشار قرار دادن ایران برای توقف برنامه هسته‌ای‌اش چهار قطعنامه تصویب کرده است. قطعنامه ١٩٢٩ خرداد ٨٩ به عنوان چهارمین قطعنامه علیه برنامه هسته‌ای ایران تصویب شد. بر اساس این قطعنامه، برنامه هسته‌ای، صنایع نظامی و افراد مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران تحریم شده‌اند.

Share/Save/Bookmark