رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۰ آذر ۱۳۸۹

مونیچلی در ۹۵‌ سالگی خودکشی کرد

ماریو مونیچلی، کارگردان برجسته‌ سینمای ایتالیا، در رم، در سن ۹۵‌ سالگی خودکشی کرد.

به گزارش رویتر، ماریو مونیچلی، کارگردان برجسته سینمای ایتالیا که از روز دوشنبه، ۲۸ نوامبر ۲۰۱۰ به‌خاطر سرطان پروستات در بیمارستانی در رم بستری بود، خود را امروز، سه‌شنبه از پنجره اتاق‌اش در طبقه‌ پنجم بیمارستان به بیرون پرت کرد و بلافاصله درگذشت.


ماریو مونیچلی، کارگردان برجسته‌ی سینمای ایتالیا



ماریو مونیچلی همراه با فریدریکو فلینی و میکل آنجلو آنتونیونی از بزرگ‌ترین و برجسته‌ترین کارگردانان سینمای ایتالیا پس از جنگ جهانی دوم بود.

در فیلم «جنگ بزرگ» که از مهم‌ترین فیلم‌های مونیچلی به‌شمار می‌آید، آلبرتو سوردی و ویتوریو دسیکا ایفای نقش کردند. این فیلم همراه با «دزدهای ناشناس» و «دختری با اسلحه» جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی را از آن خود کردند. ماریو مونیچلی کارگردانی بود که کلودیا کاردیناله، بازیگر سرشناس دهه‌ ۵۰ را به شهرت و محبوبیت جهانی رساند.

ماریو مونیچلی اعتقاد داشت که سینما باید واقعیت‌ها را نشان دهد. در سینمای او تماشاگر با خندیدن به واقعیت‌های تلخ به تغییر امیدوار می‌شود

ماریو مونیچلی اعتقاد داشت که سینما می‌بایست آینه تمام‌نمای واقعیت باشد. او که استاد «خنده تلخ» و «طنز سیاه» در سینما بود گفته بود: «سینما واقعیت را نشان می‌دهد و اگر بخت با سینماگر باشد، می‌تواند تماشاگر را تحت تأثیر قرار دهد.»

در مرکز توجه مونیچلی زندگی مردم خرده‌پا و محروم قرار داشت. او موفق شد با زبانی طنزآمیز زندگی ایتالیایی‌های خرده‌پا را با استادی به نمایش درآورد. از این‌نظر سینمای او با کمدی دلارته و نمایش‌های بوکاچیو خویشاوند بود.

او به نوعی کمدی اعتقاد داشت که راز معماها گشوده نمی‌شود و با این‌حال تماشاگر را با خنداندن و قهقهه زدن به تباهی‌ها و بی‌عدالتی‌ها به تغییر امیدوار می‌کند.


ماریو مونیچلی در توسکانا به‌دنیا آمده بود. او در سال ۱۹۱۵در رشته پزشکی در دانشگاه مایلند آغاز به تحصیل کرد. اما به‌زودی تغییر رشته داد و تحصیلات‌اش را در رشته‌های تاریخ و فلسفه به پایان رساند.

او نخستین فیلم ۱۶ میلیمتری‌اش را در سال ۱۹۳۴ بر اساس رمانی از فرانس مولنار ساخت و در همان سال در جشنواره فیلم ونیز در بخش فیلم‌هایی با بودجه اندک تقدیر شد.

مونیچلی در سال ۱۹۳۵ نخستین فیلم سینمایی‌اش را که فیلمی صامت بود، با عنوان «پسرهای ویاپال» ساخت.

مونیکا ویتی، آنا مانیانی، ویتوریو دسیکا و سوفیا لورن فعالیت سینمایی خود را مدیون مونیچلی بودند. آخرین فیلم او «گل‌های سرخ صحرا» نام داشت که در سال ۲۰۰۶ ساخته شد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

چه خوب! هنرمند يعني همين! تو دقيقه نود گل پيروزي رو زده و از فرصت اش براي اثبات هنرمند بودنش استفاده كرده، هنرمند تن به خفت پيري بي حاصل نميده. اينم كاراشو كرده بوده ديگه و از جهنم بيمارستان به آرامش نيستي ره برده. الان با هدايت و همينگوي و ... جمعشون جمعه! درود به شجاعتش!

-- پيمان ، Dec 1, 2010 در ساعت 01:08 PM