رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۸ آذر ۱۳۸۹

تنش بر سر نتایج انتخابات پارلمانی افغانستان

توزيع گواهی‌نامه به برندگان انتخابات پارلمانی افغانستان از سوی کميسيون مستقل انتخابات اين کشور با واکنش منفی دادستانی افغانستان مواجه شده است.

هفته گذشته، پس اعلام نتايج نهايی انتخابات، دادستانی کل افغانستان اين اقدام کميسيون مستقل انتخابات را زودهنگام و غيرقابل قبول خوانده بود.


رحمت‌الله نظری، معاون دادستانی کل افغانستان

روز دوشنبه هشتم آذر، کميسيون مستقل انتخابات از آغاز توزيع گواهی‌نامه قبولی نامزدان برنده خبر داد و اعلام کرد در اولين روز، ۱۰۰ تن از اين نامزدان موفق به دريافت گواهی‌نامه شده‌اند.

اما رحمت‌الله نظری، معاون دادستانی کل افغانستان، در يک نشست خبری در کابل گفت که «گواهی‌نامه کسانی که با رأی تقلبی برنده اعلام شده‌اند، پذيرفتنی نيست».

وی از کميسيون انتخابات خواست هرچه زودتر به اين کار پايان دهد.

تاکنون حکم احضار چهار نفر از اعضای کميسيون‌های انتخاباتی را که دو نفر از آنان شهروندان خارجی هستند، صادر شده است

دادستانی گفته است که بررسی‌های جدی را در مورد «تقلب، فساد، سوء استفاده از اختيارات و نقض قانون» در اين انتخابات آغاز کرده است و تاکنون حکم احضار چهار نفر از اعضای کميسيون‌های انتخاباتی را که دو نفر از آنان شهروندان خارجی هستند، صادر کرده است.

پيش از اين نيز به دستور دادستانی پنج نفر، از جمله دو صراف بازار اسعار خارجی کابل به اتهام «انجام معاملات پولی به‌خاطر تغيير نتيجه انتخابات» بازداشت شده بودند.

کميسيون مستقل انتخابات افغانستان هفته گذشته پس از حدود دو ماه بررسی و شمارش برگه‌های رأی‌دهی، فهرست نهايی برندگان را به‌جز فهرست برندگان ولايت غزنی، منتشر کرد.

انتخابات پارلمانی افغانستان ۲۷ شهريورماه سال جاری با وجود تهديدات و حملات خشونت‌آميز طالبان در ۳۴ ولايت اين کشور برگزار شد.

در اين انتخابات در حدود پنج ميليون و شش صد هزار برگ رأی به صندوق ريخته شده بود اما سپس بيش از يک ميليون رأی از سوی کميسيون رسيدگی به شکايات انتخاباتی بی‌اعتبار خوانده شد.

افزون بر آن، کميسيون بررسی شکايات انتخاباتی نام ده‌ها نامزد را به اتهام تقلب از فهرست برندگان حذف کرد و ۴۱۳ نامزد نيز به اتهام تقلب و تخلف انتخاباتی به دادستانی معرفی شدند.

به گفته فضل احمد معنوی، رئيس کميسيون مستقل انتخابات افغانستان، اين نتايج از سوی کميسيون رسيدگی به شکايات انتخاباتی تنظيم شده است.

به گفته آقای معنوی، صلاحيت نقض و استيناف‌خواهی در مورد اين نتايج وجود ندارد و اين تصميم «تغييرناپذير» است.

رئيس کميسيون انتخابات گفت است آن‌ها باور دارند که کميسيون رسيدگی به شکايات انتخاباتی کارهای خود را «مطابق با قانون» انجام داده است.

پیش از این، عملکرد کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی مورد انتقاد شماری از نامزدان حذف‌شده از فهرست ابتدايی، قرار گرفته بود و هواداران آن‌ها تظاهرات اعتراض‌آمیزی را در ولایات مختلف برگزار کرده بودند.

اما وحید عمر، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، رئیس جمهوری این کشور نمی‌خواهد در تنشی که بین دادستانی و کمیسیون‌های انتخاباتی به‌وجود آمده است مداخله کند.

آقای عمر گفت که حامد کرزی، رئیس جمهور امیدوار است این تنش از راه‌های قانونی حل شود و پارلمان جدید این کشور به‌زودی آغاز به‌کار کند.

Share/Save/Bookmark