رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۸ آذر ۱۳۸۹

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

تقویت جایگاه مستقل اروپا
سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «ایران، اروپا و مذاکرات آینده» در مورد مذاکرات تازه ایران و گروه ١+٥ بر سر برنامه هسته‌ای این کشور و نقش اتحادیه اروپا در این مذاکرات است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «موفقیت مذاکرات هسته‌ای آتی بین ایران و گروه ١+٥ و در رأس آن اتحادیه اروپا، بستگی مستقیم به تقویت اعتمادسازی بین دو طرف درگیر دارد. در این چهارچوب، بازگشت اتحادیه اروپا به نقش مستقل و میانجی‌گرانه خود در روند مذاکرات، فرصت جدیدی برای اعتمادسازی متقابل با ایران و به تبع تقویت مسیر دیپلماسی تا دست‌یابی به یک راهکار پایدار خواهد بود.»

نویسنده این سرمقاله افزوده: «نزدیکی مواضع اتحادیه اروپا به آمریکا که اساساً برنامه هسته‌ای ایران را به موضوع بازدارندگی و جنبه تسلیحاتی ارتباط می‌دهد، پرونده هسته‌ای ایران را پیچیده‌تر و سیاسی‌تر و در نهایت به سوی شورای امنیت سوق داده که حاصل آن تصویب قطعنامه ١٩٢٩ است. این تحول، برای اتحادیه اروپا زیان‌هایی در پی داشت.»

در بخش دیگری از سرمقاله آمده است: «تضعیف نقش اتحادیه اروپا به عنوان یک بازیگر مستقل و واسطه‌ای در روند مذاکرات هسته‌ای ایران، فراتر از زیان‌های اقتصادی، پیامدهای منفی استراتژیک و سیاسی نسبت به توان و جایگاه این اتحادیه در کل منطقه خاورمیانه داشته که البته برای خود منطقه هم در بلندمدت خوب نیست. در حوزه اقتصادی و با اعمال تحریم‌های جدید، فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی (نفت و گاز) و تبادلات اقتصادی با ایران از دست اتحادیه اروپا خارج می‌شود؛ تحولی که منجر به جایگزینی سریع چینی‌ها شده است. در حوزه سیاسی و استراتژیک، شکست اتحادیه اروپا در پیشبرد مذاکرات هسته‌ای اولین ناکامی این اتحادیه در پیشبرد و هدایت یک مسأله استراتژیک منطقه‌ای در خاورمیانه با ابعاد جهانی بوده است.»

نویسنده سرمقاله روزنامه آرمان ادامه داده است: «تقویت رویکرد مستقل اروپایی در مسائل سیاسی ـامنیتی و استراتژیک منطقه‌ای هم به سود اتحادیه اروپا و هم منطقه و ایران خواهد بود. اما لازمه آن، تقویت جایگاه مستقل اروپا در منازعه جاری بین آمریکا و کشورهای منطقه از جمله ایران است. مذاکرات هسته‌ای آینده بین ایران و گروه ١+٥ فرصت خوبی برای اتحادیه اروپا برای بازگشت به نقش مستقل و واسطه‌ای خود با هدف کاربرد دیپلماسی تا دست‌یابی به یک راهکار پایدار است. این سیاست، می‌تواند زمینه‌های اعتمادسازی دوباره بین ایران و اتحادیه اروپا را فراهم کند.»

متن کامل سرمقاله

سنگی بر تابلوی ایران
سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «به تابلوی ایران سنگ نزنید» در مورد اتفاقاتی است که در بازی‌های آسیایی گوانگجو رخ داده و از نگاه نویسنده سرمقاله «تأسف برانگیز» است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «در روزهای گذشته اخباری از حواشی دو اتفاق ورزشی در فضای رسانه‌ای کشور منتشر شد که اگر چه از نظر ارزش خبری جالب توجه بود، اما برا ی آنان که دل در گرو مفاهیم و ارزش‌های ذیل نام ایران دارند، تأسف برانگیز بود.»

نویسنده سرمقاله درباره نخستین اتفاقی که از دیدگاه وی «تأسف برانگیز» بوده، چنین نوشته: «رقابت آشکار دو مسئول مهم ورزش کشور در بازی‌های آسیایی کوانگجو بر سر اهدای مدال ورزشکاران کشور و دلخوری‌ها و عصبانیت‌های پیش آمده‌ای که از دید خبرنگاران دیگر کشورها پنهان نماند. موضوعی که در زیر تابلوی بزرگی با نام ایران اتفاق افتاد.»

در ادامه سرمقاله به دومین اتفاق اشاره شده : «درگیری شدید یک ورزشکار ایرانی با همسر خود در آمریکا و مداخله پلیس در اختلافات علنی شده یک خانواده ایرانی و رسانه‌ای شدن این موضوع خصوصی. امری که بلافاصله در صدر خبرهای رسانه‌های امریکایی قرار گرفت. این دو تصویر و صدها تصویر دیگر که در آن‌ها یک نفردر خارج از کشور با نام ایرانی، اعمالی انجام می‌دهد که نشانی از فرهنگ ایرانی با خود ندارد. هنوز هم در بسیاری از خانواده‌های ایرانی اختلافات به بیرون از خانه راهی ندارند و حجب و حیا و آبروی ایرانی پرده‌پوش اختلافاتی می‌شود که ارتباطی با خارج از حصارهای خانه ندارد. این در حالی است که در خانه بزرگ‌تری به نام ایران ساکن هستیم.»

سرمقاله روزنامه ابتکار افزوده است: «بدون تردید هر کدام از خطاهای ما در منظر جهانیان سنگی است که به سوی این تابلوی بزرگ پرتاب می‌کنیم. فرقی نمی‌کند که چه کسی باشیم. فردی ساده در گوشه‌ای از خیابانی در نیویورک، پاریس، لندن و شهرهای دیگر جهان یا مسئولی بلندپایه بر صفحه تلویزیون و صفحه اول روزنامه‌ها. فرقی هم نمی‌کند که چه کاری کرده باشیم، یک سیلی ساده به صورت همسر و فرزند و دوست و یا شهروندی دیگر زده باشیم و یا بی‌توجه به فرهنگ معنوی ایران زمین سخنی به گزاف و خارج از عرف بر زبان رانده باشیم.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه تهران امروز با عنوان «آلودگی هوا و بحث‌های این ایام»

سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «رابطه اقتصادی با لبنان»

سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «حجاز در بستر تحولات»

Share/Save/Bookmark