رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۷ آذر ۱۳۸۹

دادستان تهران: فعالیت مشارکت و مجاهدین «ممنوع» است

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران از «ممنوع» بودن هرگونه فعالیت جبهه مشارکت ایران اسلامی و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی خبر داد.

دادستان تهران با انتشار یادداشتی در شماره ششم نشریه دادسرای عمومی و انقلاب به بررسی حکم انحلال این دو حزب اصلاح‌طلب پرداخته است.


پس از حوادث انتخابات جنجالی ریاست‌جمهوری سال ٨٨ ایران، سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران با صدور کیفرخواستی، خواهان انحلال احزاب مشارکت و مجاهدین شده بود. در فروردين‌ماه ٨٩ نیز محمود عباس‌زاده مشکينی، دبير کميسيون ماده ۱۰ احزاب وزارت کشور، از تصميم اين کميسيون مبنی بر توقيف پروانه فعاليت جبهه مشارکت و سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی، دو حزب اصلاح‌طلب، خبر داده بود.

دادستان تهران در ادامه یادداشتش با اعلام اینکه اعضای این دو حزب مرتکب جرایم امنیتی شده‌اند، دادگاه انقلاب اسلامی را «مرجع صالح» برای رسیدگی به درخواست انحلال مشارکت و مجاهدین دانسته است.بنا بر اعلام جعفری دولت‌آبادی، دادگاه انقلاب اسلامی تهران با صدور دادنامه‌ای، حکم انحلال این احزاب را صادر کرده است.

دادستان تهران دادگاه انقلاب اسلامی را «مرجع صالح» برای رسیدگی به درخواست انحلال مشارکت و مجاهدین دانسته است

دادستان تهران افزوده: «اما آن‌ها (اعضای جبهه مشارکت) حكم دادگاه انقلاب اسلامی تهران را بی‌اثر دانسته و سخنگوی قوه قضاییه را به بیان ادعای كذب متهم نموده و وانمود كردند كه چنین حكمی صادر نشده است.»

به گفته وی «مقاومت و مناقشه این احزاب در برابر دادنامه صادره از دادگاه انقلاب اسلامی تهران، نشان داد كه این احزاب به قوانین و احكام قضایی احترام نمی‌نهند و صرفاً احكام و تصمیماتی را می‌پذیرند كه به نفع آن‌ها باشد.»

روز پنجم مهرماه ٨٩ غلامحسين محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران و دادستان کل این کشور، در یک نشست رسانه‌ای در تهران گفت: «کميسيون ماده ۱۰ احزاب پروانه فعاليت اين دو حزب (مشارکت و مجاهدین) را متوقف کرده و اعلام کرده که آن‌ها حق فعاليت سياسی ندارند.»

این اظهار نظر محسنی اژه‌ای با مخالفت شديد جبهه مشارکت روبه‌رو شد. اين حزب یک روز بعد در بيانيه‌ای تصميم قوه قضائیه ایران را برای انحلال مشارکت، «تصميم سياست‌زده، غير قانونی و غير الزام‌آور ماده ۱۰ احزاب» خواند.

همچنين علی شکوری‌راد، عضو شورای مرکزی اين حزب با انتشار مقالاتی در وبلاگش به سخنان محسنی اژه‌ای اعتراض کرد و اظهارت وی را «مغشوش، متناقض و دروغ» نامید.

جبهه مشارکت ايران اسلامی پس از انتخابات رياست جمهوری سال ٧٦ در ايران تأسيس شد و گروهی از اعضای اين حزب پس از انتخابات بحث‌برانگيز رياست جمهوری ايران در سال گذشته بازداشت و روانه زندان شدند. محسن ميردامادی و محسن صفايی‌فراهانی از جمله رهبران زندانی اين حزب هستند.

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی که ۳۷ نفر از اعضای جناح چپ‌گرا در سال ١٣٦١ از آن خارج شده بودند، در ١٦ مهر ١٣٧٠ با حضور «محمد سلامتی، بهزاد نبوی، محسن آرمین، مصطفی تاج‌زاده، هاشم آقاجری، ابوالفضل قدیانی، فیض‌الله عرب‌سرخی و صادق نوروزی» دور تازه فعالیت خود را آغاز کرد.

فیض‌الله عرب سرخی از جمله اعضای شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی است که پس از انتخابات بحث‌برانگیز ریاست‌جمهوری سال گذشته ایران بازداشت شد.

Share/Save/Bookmark