رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۷ آذر ۱۳۸۹

«در ارائه فرهنگ اسلامی ناموفق بوديم»

جواد شمقدری، معاون سينمايی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی ايران گفت با گذشت ۳۰ سال در ارائه فرهنگ اسلامی ناموفق بوده‌ايم.

به گزارش خبرگزاری مهر، اولين جشنواره فيلم «قرآن و عترت (تسنيم)» در اصفهان شب گذشته گشايش يافت. در اين مراسم جواد شمقدری، معاون سينمايی وزير فرهنگ و ارشاد سخنانی ايراد کرد.


جواد شمقدری

جواد شمقدری با انتقاد از وضعيت فرهنگی در ايران گفت در حوزه‌های علميه فرهنگ اسلامی توليد می‌شود اما مؤثر نيست.

وی از «توطئه‌ای» نام برد که بر اساس آن تلاش شده تا «دست حوزه‌های علميه از سينما کوتاه بماند.»

شمقدری افزود اين ابزار (سينما) در حوزه‌های علميه و مراکز توليد فرهنگ اسلامی وجود ندارد.

حجت‌الاسلام محمدی، قائم مقام وزير ارشاد در امور قرآنی گفت «فيلم‌های قرآنی» بايد از جنس «هدايت آفرينی» باشند و فيلم‌ها به ترسيم «آينده مطلوب الهی» بپردازند.

معاون سينمايی وزارت ارشاد، سينما را «مهم‌ترين ابزار غرب» برای تسلط بر ايران دانست و گفت جمهوری اسلامی ايران در عرصه بين‌المللی با ابزار سينما و با «امواج توفنده و پيام‌های يک‌سويه» توسط دشمنانش مورد هدف قرار گرفته است.

جواد شمقدری جشنواره فيلم «قرآن و عترت» را منبعی برای ساخت و توليد «فيلم‌های قرآنی» دانست که بايد از سوی حوزه‌های علميه مورد نقد و بررسی قرار گيرد.

نخستين جشنواره فيلم «قرآن و عترت» هفتم تا نهم آذرماه جاری در سه سينمای شهر اصفهان برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام حميد محمدی ، قائم مقام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور قرآنی در مراسم گشايش اين جشنواره در معرفی «فيلم‌های قرآنی» گفت: «فيلم‌های قرآنی بايد درجه اميد را در انسان‌ها بالا ببرد کما اين‌که جريان‌های فتنه برای سياه‌نمايی و ضربه زدن به اميد انسان‌ها از سوی دشمنان طرح‌ريزی می‌شوند.»

حجت‌الاسلام محمدی افزود «فيلم‌های قرآنی» بايد از جنس «هدايت آفرينی» باشند و فيلم‌ها به ترسيم «آينده مطلوب الهی» بپردازند.

وی گفت اين نوع سينما بايد از «قصه‌های عبرت آموز قرآن» بهره بگيرد.

به گفته علی‌رضا حسينی، مدير کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، جشنواره فيلم «قرآن و عترت» در چهار بخش فيلم‌های کوتاه داستانی، فيلم‌های کوتاه مستند، پويانمايی و نماهنگ برگزار می‌شود که تماشای فيلم‌های بخش مسابقه رايگان خواهد بود.

وی «دشمن شناسی، عهد و پيمان، دنيا دوستی ، خانواده محوری در اسلام، خدمت به مردم، توجه و تکريم بزرگان» را موضوعات اين جشنواره از نگاه قرآن دانست.

علی‌رضا حسينی جوايز نخستين جشنواره فيلم «قرآن و عترت» را با توجه به حمايت دستگاه‌های اجرايی مختلف «جوايز ارزشمندی» در مقايسه با جشنواره‌های مشابه دانست و افزود: «به احتمال زياد دوره چهار ساله‌ای برای ادامه آن پيش‌بينی شده است.»

مسئولان فرهنگی جمهوری اسلامی ايران در ما‌ه‌های اخير در جهت اسلامی کردن هر چه بيشتر عرصه‌های آموزشی و فرهنگی اين کشور تلاش و برنامه‌ريزی می‌کنند.

توجه بيش از پيش به اين موضوع در زمينه‌های هنری، به‌ويژه در عرصه سينما، تغييرات گسترده در رشته‌های علوم انسانی و هيئت‌های علمی دانشگاه‌ها و افزايش آموزش‌های دينی در مدارس از جمله اين برنامه‌ريزی‌ها به‌شمار می‌روند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

چگونه انتظار دارید چیزی را که وجود ندارد روی پرده عظیم سینما به نمایش بگذارند.

-- بدون نام ، Nov 28, 2010 در ساعت 11:15 AM

این اراذل و اوباش که به بیماری تو هم تو طئه دچار هستند یک واقعیت را نمی دانند که در زمان حمله ی اسلام به ایران تنها کشور مغلوبی که توانست کشور غالب را تحت تاثیر فرهنگش قرار دهد ایران بود.. جفنگیاتی که این در رابطه با سینما و فر هنگ می گوید بقول عبید ذاکانی باید بر فلان خری نوشت و در کونش کرد...

-- مهران ، Nov 28, 2010 در ساعت 11:15 AM