رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۷ آذر ۱۳۸۹

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

نقش ایران در لبنان
سرمقاله امروز روزنامه تهران امروز با عنوان «سعد الحریری در سعدآباد» در مورد سفر سعد حریری، نخست وزیر لبنان به تهران است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «دیدار سعد الحریری، نخست وزیر لبنان از جمهوری اسلامی و استقبال پرشكوهی كه از وی در كاخ سعدآباد تهران به‌عمل آمد نشانگر وجود تحولی استراتژیک ومهم در مناسبات ایران ولبنان است.»

نویسنده این سرمقاله افزوده: «اگر‌چه این دیدار در واقع پاسخی به سفر اخیر محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به لبنان عنوان شده، اما زمان این سفر با توجه به رخدادهای اخیری كه در سطح لبنان به‌وقوع پیوسته از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اتهام‌زنی دادگاه ترور رفیق الحریری، نخست وزیر سابق لبنان علیه حزب‌الله بخشی از یک پروسه پیچیده امنیتی، سیاسی است كه از تلاش آمریكا، رژیم صهیونیستی و چند كشور عربی و اروپایی برای ایجاد فتنه در لبنان حكایت دارد.»

در بخش دیگری از سرمقاله می‌خوانیم: «در چنین فرآیندی نقش جمهوری اسلامی، سوریه و حزب‌الله برای مقابله با جریان سازی‌های فتنه‌انگیز سیاسی و رسانه‌ای در لبنان و منطقه بیش از پیش حساس‌تر شد. زیرا هر گونه واكنش احساسی و عجولانه اوضاع سیاسی لبنان را به سمت یک بحران سوق می‌داد.»

نویسنده سرمقاله تهران امروز ادامه داده است: «تجربه رهبران سیاسی لبنان نشان داده كه جمهوری اسلامی ایران بدون چشم‌داشت سیاسی در سخت‌ترین مراحل سیاسی و امنیتی لبنان به كمک این ملت شتافته است. طبیعی است این سفر كه نخستین سفر سعد الحریری به ایران است، می‌تواند در آینده به تقویت محور تهران-دمشق- بیروت كمک كند و اوضاع سیاسی منطقه را به‌سود ملت‌های خاورمیانه به‌ویژه ملت لبنان تغییر دهد. هر چند نمی‌توان از هم اكنون نتایج این سفر را پیش بینی كرد اما به نظر می‌رسد كه سعد الحریری در بازگشت به لبنان پرونده مربوط به ترور رفیق الحریری را كه به یک پروسه باج‌خواهانه تبدیل شده برای همیشه مختومه اعلام كند.»

متن کامل سرمقاله

«بی‌توجهی» دولت به حمل و نقل عمومی
سرمقاله امروز روزنامه مردم سالاری با عنوان «آلودگی هوا و دولت‌مردان» در مورد سخنان اخیر محمدرضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی‌نژاد است که گفته بود ایران توانایی به «ورشکستگی کشاندن» کارخانه پژوی فرانسه را دارد.

در این سرمقاله آمده است: «کشور ما در مقابل حوادث غیرمترقبه طبیعی همچون سیل، زلزله و موارد مشابه آن چندان مقاوم نیست. هر بار که سیل با زلزله‌ای در گوشه‌ای از کشور رخ می‌دهد، تا مدتی موضوع مقابله با حوادث طبیعی و پیش‌بینی نشده مورد توجه قرار می‌گیرد و پس از مدتی به دست فراموشی سپرده می‌شود. اما جالب‌تر موضوع مقابله با رویدادهایی است که صددرصد در اختیار انسان است اما در مقابل آن کوتاهی می‌کنیم. آلودگی هوا یکی از این مقوله‌هاست که طی سال‌های اخیر بارها به شرایط حاد رسیده و حتی موجب تعطیلی پایتخت شده، اما هیچ اقدامی برای مقابله با آن صورت نگرفته است.»

این سرمقاله افزوده: «دیروز در رادیو، در مورد آلودگی هوا بحث می‌کردند و وجود تعداد زیادی از خودروهای تک سرنشین را عامل اصلی بروز آلودگی هوا می‌دانستند. البته در این موضوع تردیدی نیست که خودروهای تک سرنشین، تأثیر زیادی در افزایش آلودگی هوا دارند اما در این‌گونه مباحث، اغلب یک نکته، نادیده گرفته می شود. به راستی چرا مردم در شهر تهران از خودروی شخصی استفاده می‌کنند؟»

در ادامه سرمقاله مردم سالاری آمده است: «موضوع بسیار ساده است. مترو گنجایش تمام مسافران را ندارد و مسافران فعلی مترو، هر روز فشرده شدن در واگن‌ها را تجربه می‌کنند. وضعیت اتوبوس‌ها هم بهتر از این نیست و اگر بخواهید کمی ولخرجی کنید و تاکسی سوار شوید، باید آن‌قدر کنار خیابان در انتظار تاکسی بمانید تا از تاکسی خبری شود.»

سرمقاله افزوده است: «ناوگان حمل ونقل عمومی تهران، همچنان از بی توجهی دولت رنج می‌برد و معلوم نیست پول‌هایی که پس از آغاز طرح سهمیه‌بندی بنزین از صرفه‌جویی در مصرف سوخت حاصل شده و قرار بود برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی هزینه شود، در کجا هزینه شده که روز به روز مشکل حمل و نقل عمومی در پایتخت افزایش می‌یابد و آلودگی هوا به مرز هشدار و بحران می‌رسد. شاید زمانی توجه دولت‌مردان به این موضوع جلب شود که دیگر خیلی دیر شده باشد.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «در اروپا چه می‌گذرد؟»

سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «صنعت نفت در برنامه پنجم»

سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «سپاس، اما...»

Share/Save/Bookmark