رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۶ آذر ۱۳۸۹

تاج‌زاده: محسنی اژه‌ای «متهم شکنجه‌ها» است

مصطفی تاج‌زاده، عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی که در زندان به سر می‌برد، غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل ایران را در رابطه با اعمال «شکنجه» در زندان‌ها، «متهم» دانسته است.

به گزارش تارنمای کلمه، تاج‌زاده در ملاقات کابینی با همسرش فخرالسادات محتشمی‌پور در زندان اوین گفته است: «مسئولیت آقای اژه‌ای "دادستانی" است در حالی که خود "متهم" است. زیرا اولاً آقای مرتضوی را که متهم ردیف اول جنایت کهریزک و شهادت دست کم چهار نفر از جوانان پاک این مرزوبوم است و هم چنین متهم ردیف اول پرونده دکتر زهرا کاظمی است، برای معاونت خود انتخاب کرده است.»


بازداشتگاه کهریزک

آیت‌الله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران شهریورماه ١٣٨٨ در حکمی سعید مرتضوی، دادستان پیشین تهران را به عنوان معاون دادستان کل کشور منصوب کرد.

تاج‌زاده افزوده: «او (محسنی اژه‌ای) پس از انتخابات و در زمام وقوع اقدامات غیرقانونی در زندان‌ها، مدتی وزیر اطلاعات بوده و بسیاری از شکنجه‌ها در زمان وزارت ایشان رخ داده است. باید معلوم شود که کدام شکنجه‌ها در بند ۲۰۹ که در اختیار وزارت اطلاعات است، در زمان وزارت آقای اژه‌ای و کدام شکنجه‌ها در زمان مسئولیت آقای احمدی‌نژاد و سرپرستی‌اش بر این وزارتخانه انجام شده است؟»

محسنی اژه‌ای، دوشنبه اول آذر ٨٩ در یک نشست خبری در تهران، شکنجه در زندان های ایران را تکذیب کرد. وی در پاسخ به خبرنگاری درباره نامه عبدالله مومنی به رهبر جمهوری اسلامی ایران و اظهارات وی درباره «شکنجه فیزیکی، فروبردن سر در فاضلاب، دادن فحش‌های رکیک و اینکه بازجویان وی اعلام کرده‌اند قاضی و دادگاه هیچ نقشی ندارد»، گفته بود: «هیچکدام از این مسائل صحیح نیست.»

تاج‌زاده: می‌خواهم بدانم از نظر آقای محسنی اژه‌ای اساساً مصادیق شکنجه چه هست؟

تاج‌زاده با ابراز تعجب از تکذیب شکنجه توسط محسنی اژه‌ای گفته که علاوه بر خودش محسن صفایی فراهانی، داوود سلیمانی، فیض‌الله عرب سرخی، احمد زیدآبادی، عیسی سحرخیز، حمزه کرمی، عبدالله مؤمنی و مهدی محمودیان مورد «شکنجه و آزار» واقع شده‌اند.

وی افزوده: «می‌خواهم بدانم آقای اژه‌ای برچه مبنایی همه این موارد را تکذیب کرده است و اساساً مصادیق شکنجه از نظر ایشان چه هست؟»

شماری از بازداشت‌شدگان پس از وقایع انتخابات در ایران می‌گویند که مورد شکنجه های شدید فیزیکی قرار گرفته‌اند. بسیاری از این افراد در تجمعات خیابانی حضور نداشته‌اند و به دلیل فعالیت‌های مدنی و سیاسی خود دستگیر شده‌اند.

تاج‌اده همچنین از محسنی اژه‌ای خواسته تا برای «حفظ ظاهر» هم که شده، دادگاه رسیدگی به شکایت علیه نهادهای امنیتی را برگزار کند.

هفت عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ۱۷ مرداد ماه جاری با ارسال نامه‌ای به آیت‌الله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه ایران و محمدکاظم بهرامی، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح، نسبت به «دخالت غیرقانونی» یک گروه نظامی و اطلاعاتی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ اعلام جرم کرده بودند.

محسن امین‌زاده، بهزاد نبوی، مصطفی تاج‌زاده، عبداله رمضان‌زاده، فیض‌الله عرب‌سرخی، محسن صفایی‌فراهانی و محسن میردامادی هفت نفری هستند که این شکایت را امضا کرده‌اند.

مصطفی تاج‌زاده ‌که اسفند ۸۸ به مرخصی آمده بود، ٢٤ مرداد ٨٠ پس از حدود پنج ماه مرخصی به زندان اوین بازگشت. وی در جریان حوادث پس از انتخابات بحث‌برانگیز ریاست‌جمهوری ایران در سال ۸۸ بازداشت شد.

Share/Save/Bookmark