رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۶ آذر ۱۳۸۹

«فتنه بنزينی را پشت سر گذاشتيم»

عبدالحسين بيات، معاون وزير نفت ايران از «فتنه بنزينی» سخن گفت و افزود «دشمنان» در اين رابطه برنامه‌ريزی رسانه‌ای برای ايجاد تشنج در کشور را نيز انجام داده بودند.

به گزارش خبرگزاری مهر،عبدالحسين بيات در يک گردهمايی نفتی بار ديگر از «خودکفايی بنزين» در ايران گفت و اظهار داشت «برنامه‌ريزی دشمن برای تحريم بنزينی ايران بسيار دقيق بود.»


عبدالحسين بيات، معاون وزير نفت ايران

وی در تشريح «فتنه بنزينی» گفت: «دشمنان طوری برنامه‌ريزی کرده بودند که با تحريم فروش بنزين به ايران و پايان ذخاير بنزين از ابتدای فصل بازگشايی مدارس ايران با بحران کمبود بنزين روبه‌رو شود.»

معاون وزير نفت ايران در مورد توليد بنزين در صنايع پتروشيمی ايران اظهار داشت که اين برنامه به مدت سه هفته در سکوت رسانه‌ای انجام شد.

معاون وزير نفت از افزايش صادرات محصولات پتروشيمی در مدتی که بنزين در کارخانه‌های پتروشيمی توليد شده‌اند نيز خبر داد

مسعود ميرکاظمی، وزير نفت ايران، در روز ۱۴ شهريورماه امسال، اعلام کرد که جمهوری اسلامی در زمينه توليد بنزين به مرز خودکفايی رسيده است.

وی همچنين افزود: «امکان توليد بنزين به صورت همزمان در شش مجتمع پتروشيمی اراک، بوعلی سينا، اميرکبير، بندر امام، برزويه و جم فراهم شده است» و «در مجموع ظرفيت توليد بنزين ايران به۵/۶۶ ميليون ليتر در روز افزايش يافته است.»

ميرکاظمی وعده داده بود که به‌زودی ايران بنزين صادر خواهد کرد.

به فاصله کوتاهی از اين سخنان در مهرماه گذشته علی‌اصغر عرشی، مدير امور بين‌الملل شرکت ملی نفت ايران از صادرات نخسيتن محموله بنزين خبر داد.

عبدالحسين بيات در سخنان امروز خود گفت اجرای اين طرح «بدون هيچ‌گونه مشکلی نتيجه داد.»

وی افزود: «در اين مدت تمام تلاش شد که ضمن توليد بنزين مشکلی در توليد محصولات پتروشيمی پيش نيايد و صنايع پايين دستی پتروشيمی نيز بدون خوراک نمانند.»

معاون وزير نفت از افزايش صادرات محصولات پتروشيمی در مدتی که بنزين در کارخانه‌های پتروشيمی توليد شده‌اند نيز خبر داد و گفت: «صادرات محصولات از نظر ارزشی ۵۲ درصد و از نظر وزنی ۲۷ درصد رشد داشته و ميزان فروش داخلی محصولات پتروشيمی در مهر ماه نيز ۵۵ درصد بيشتر از سال گذشته بوده است.»

اين در حالی است که آقای بيات در روز ۲۶ شهريورماه امسال گفته بود که با اجرای طرح توليد بنزين در واحدهای پتروشيمی بخش عمده‌ای از صادرات محصولات پتروشيمی کشور قطع شده است.

وی افزوده بود: «با توجه به توليد بنزين، توليد ساير محصولات پتروشيمی در سه مجتمع پتروشيمی بندر امام، بوعلی سينا و برزويه (نوری) متوقف شده است.»

عبدالحسين بيات همچنين از احتمال آغاز واردات بنزين توسط ايران با شرايطی جديد تا اول مهرماه خبر داده بود.

Share/Save/Bookmark