رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۶ آذر ۱۳۸۹

پیوستن چندین گروه شورشی به دولت افغانستان

۱۶۰ تن از شورشيان عضو گروه طالبان در ولايت بغلان با دست کشيدن از فعاليت‌های مسلحانه عليه دولت افغانستان، سلاح و مهمات‌شان را به دولت اين کشور سپردند.

اين شورشيان که از مناطق روستايی شهرک بغلان مرکزی می‌باشند در ترکيب شش گروه مسلح با دست‌کم ۷۰ قبضه سلاح سبک از صفوف طالبان جدا شدند و حمايت‌شان را از دولت مرکزی افغانستان اعلام کردند.


ژنرال داود داود فرمانده حوزه ۳۰۳ پليس در شمال افغانستان گفت که با پيوستن اين گروه‌های شورشی، امنيت در ولايات شمالی اين کشور به ويژه بغلان بهبود خواهد يافت.

وی از ديگر مخالفان مسلح خواست تا با پيوستن به برنامه مصالحه ملی، به جنگ و خونريزی طولانی مدت پايان دهند و آرامش را به سرزمين‌شان برگردانند.

طی ساليان اخير دولت حامد کرزی برنامه‌هايی را برای جذب شورشيان به منظور برقراری صلح به اجرا گذاشته اما اين برنامه‌ها تاکنون موفقيت چندانی نداشته است

به گفته امير گل حسين خيل فرماندار بغلان مرکزی، تماس‌ها از يک سال پيش به اين سو با اين گروه‌ها برقرار بوده است تا آنان را برای دست کشيدن از جنگ و صلح با دولت ترغيب کنند.

هفته گذشته نيز، گل محمد يک فرمانده شورشيان در ولايت بغلان با ۱۲ نفر از افرادش از طالبان کناره گرفت و اسلحه و مهمات دست داشته گروه‌اش را به پليس اين ولايت سپرد.

به تازگی «شورای عالی صلح» با ترکيبی از رهبران محلی و شماری از نخبگان افغانستان از سوی حامد کرزی رئيس جمهور اين کشورايجاد گرديده است تا شورشيان را به صلح و دست برداشتن از مخالفت مسلحانه ترغيب کند.

طی ساليان اخير دولت حامد کرزی برنامه‌هايی را برای جذب شورشيان به منظور برقراری صلح به اجرا گذاشته است اما اين برنامه‌ها تاکنون موفقيت چندانی نداشته و شورشيان مسلح به‌ويژه طالبان، خروج نظاميان بين‌المللی را عنوان پيش‌شرط صلح مطرح کرده‌اند.

Share/Save/Bookmark