رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۶ آذر ۱۳۸۹
عبدالله مؤمنی:

«شکنجه‌هايی که نوشته بودم واقعيت دارد»

عبدالله مومنی، سخنگوی سازمان دانش‌آموختگان ايران (ادوار تحکيم وحدت) که در زندان اوين زندانی است به اظهارات اخير غلامحسين محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائيه پاسخ داد و نوشت هر چه در نامه قبلی خود در مورد شکنجه‌ها نوشته بود واقعيت دارد.

به گزارش خبرگزاری حقوق بشر ايران (رهانا)، مؤمنی در پاسخ خود نوشته است که اظهارات محسنی اژه‌ای در نشست خبری اول آذرماه را در روزنامه‌ها خوانده و آن‌ها را «نادرست و کذب» می‌داند و به همين خاطر برای آگاهی اذهان عمومی به نوشتن اين نامه مبادرت ورزيده است.


غلامحسین محسنی اژه‌ای چهار روز پيش در نشست مطبوعاتی خود در پاسخ به خبرنگاری درباره نامه عبدالله مؤمنی به رهبر جمهوری اسلامی ایران و اظهارات وی درباره «شکنجه فیزیکی، فروبردن سر در فاضلاب، دادن فحش‌های رکیک و این‌که بازجویان وی اعلام کرده‌اند قاضی و دادگاه هیچ نقشی ندارد»، گفت: «هیچ‌کدام از این مسائل صحیح نیست.»

مؤمنی در پاسخ خود آورده است که در چند نوبت موارد ذکر شده در نامه قبلی خود را با برخی مقامات قضائی در ميان گذاشته و در مهرماه نيز در ملاقاتی با عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، ضمن بازگويی «شکنجه‌ها و رفتارهای غيرقانونی» شکايت خود را در اين مورد در اختيار وی گذاشته است.

«کليه مطالب مذکور در نامه سرگشاده‌ام درخصوص نحوه شکنجه فيزيکی و روانی وارده، بدون سر سوزنی اغراق تشريح شده و تماماً منطبق با واقعيت می‌باشد»

وی اظهارات محسنی اژه‌ای در نشست مطبوعاتی را دارای «اشکال حقوقی» دانسته و نوشته است از آن‌جا که مجموعه تحت مديريت وزارت اطلاعات در پرونده وی نقش داشته‌اند سخنگوی قوه قضائيه می‌بايست نه از طريق رسانه‌های عمومی که از طريق بازپرس در اين مورد وارد می‌شد.

مؤمنی افزوده است مخاطب نامه قبلی او رهبر جمهوری اسلامی ايران بود و حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در مقام پاسخ قرار نداشت.

اين فعال سياسی سپس تأکيد کرده است: «کليه مطالب مذکور در نامه سرگشاده‌ام درخصوص نحوه شکنجه فيزيکی و روانی وارده، بدون سر سوزنی اغراق تشريح شده و تماماً منطبق با واقعيت می‌باشد.»

عبدالله مؤمنی در پاسخ خود نوشته است که «تجربه تلخ» او در زندان و همچنين «اخبار و قرائن فراوانی که پيش روی افکارعمومی طی يک سال و نيم گذشته وجود دارد» نشان می‌دهد که انتخاب مخاطب وی در نامه قبلی درست بوده است.

وی در همين رابطه افزوده است که در مورد مسئله‌ای چون بازداشتگاه کهريزک نيز مقامات و مديران وقت قضايی جنايت‌ها را تکذيب می‌کردند اما تنها پس از افشاگری‌های مکرر در سطح افکار عمومی بود که رهبر جمهوری اسلامی خواهان رسيدگی به آن شد.

مؤمنی در پايان پاسخ خود اظهار اميدواری کرده است که مراجع قضايی به شکايت او رسيدگی کنند و زمينه‌ها و عوامل بروز اين قانون‌شکنی‌ها ريشه‌کن شوند.

عبدالله مؤمنی ۳۱ خردادماه سال گذشته در جريان وقايع پس از انتخابات بحث‌برانگيز دهمین دوره ریاست جمهوری ایران در ساختمان ستاد پشتيبانان مهدی کروبی، نامزد انتخاباتی گروهی از اصلاح‌طلبان ايران بازداشت شد.

از آن زمان تاکنون وی تنها يک بار در ۱۵ اسفندماه سال گذشته با قرار وثيقه‌ سنگين از زندان به مرخصی آمد و در ۲۴ فروردين ماه امسال به زندان بازگشت.

وی در دادگاه بدوی به تحمل شش سال حبس و اجرای دو سال حبس تعليقی محکوم شده بود اما دادگاه تجديد نظر او را به چهار سال و ۱۱ ماه حبس تعزيری محکوم کرد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

نوبت ما هم می رسه بلاخره سقوط می کنند بلدیم باهاشون چه کار کنیم

-- reza ، Nov 27, 2010 در ساعت 11:21 PM