رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۶ آذر ۱۳۸۹

انصراف برنده نوبل ادبی از شرکت در نشست نویسندگان اروپایی

سر ویدیاد هار نایپال، برنده نوبل ادبی به‌خاطر عقاید ضداسلامی‌اش از شرکت در نشست نویسندگان اروپایی که در استانبول برگزار می‌شود، انصراف داد.

به گزارش خبرگزاری‌های جهان، سر ویدیاد هار نایپال، نویسنده انگلیسی که در کارائیب متولد شده است، و در ۱۸ سالگی به انگلستان مهاجرت کرده و نوبل ادبی در سال ۲۰۰۱ را از آن خود کرده، از شرکت در نشست نویسندگان اروپایی در استانبول صرف‌نظر کرد. به‌خاطر عقاید ضد اسلامی او، نویسندگان ترک به شرکت او در این نشست معترض شده بودند و تهدید کرده بودند اگر نایپال در این نشست شرکت کند، آن را تحریم می‌کنند.


سر ویدیاد هار نایپال

رسانه‌های انگلیسی‌زبان و بسیاری از روزنامه‌های ترکیه این خبر را در ۲۵ نوامبر همزمان منتشر کردند. سخنگوی نایپال از اعلام هرگونه نظری نسبت به این موضوع خودداری کرد، اما نایپال روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که از شرکت در نشست نویسندگان اروپایی در استانبول خودداری می‌کند.

بر اساس گزارش گاردین قرار بود نایپال با سخنانی نشست نویسندگان اروپایی در ترکیه را افتتاح کند. گاردین همچنین گزارش می‌دهد که نویسندگان ترک هنگامی که از دعوت نایپال به سخنرانی در این نشست آگاه شدند، واکنش‌هایی خشمگینانه نشان دادند و به سخنرانی نایپال در سال ۲۰۰۱ اشاره کردند و تهدید کردند که در صورت حضور نایپال این نشست را تحریم می‌کنند.

نشست نویسندگان اروپایی به ابتکار اورهان پاموک برگزار می‌شود و هدف آن ایجاد تفاهم بین نویسندگان از فرهنگ‌های گوناگون است.

در سال ۲۰۰۱ هنگامی که سر ویدیاد هار نایپال جایزه ادبی نوبل را از آن خود کرد، در یک نشست داستان‌خوانی به‌خاطر عقاید ضد اسلامی‌اش مورد اعتراض قرار گرفت. در آن زمان نایپال بخش‌هایی از رمان «نیمی از یک زندگی» را که از اسلام و از رفتار مسلمانان انتقاد می‌کند خوانده بود. او در آن زمان گفته بود هر کس که به دین اسلام بپیوندد، می‌بایست در وهله‌ نخست پیشینه و فرهنگ خود را انکار و نابود کند و از چیستی و کیستی و هویت فردی‌اش چشم بپوشد.

اورهان پاموک، نویسنده ترک و برنده نوبل ادبی از مبتکران برگزاری نشست نویسندگان اروپایی است. هدف این نشست ایجاد تفاهم میان نویسندگان از فرهنگ‌های گوناگون است.

سر ویدیاد هار نایپال در ۱۸ سالگی به انگلستان مهاجرت کرد. او در زندگی‌نامه خودنوشته‌اش (اتوبیوگرافی) می‌گوید در هواپیما از مهماندار قلم و کاغذ خواست، زیرا تصمیم گرفته بود با مهاجرت به انگلستان به یک نویسنده مطرح تبدیل شود. او می‌نویسد پس از ورود به انگلستان به خودم گفتم به تمدن خوش آمدی.

نایپال در اواسط سال‌های دهه ۵۰ با بی‌بی‌سی همکاری می‌کرد، اما بعدها یکسر به نویسندگی روی آورد.

او در سال ۱۹۷۹ در جریان انقلاب ضد سلطنتی ایران به تهران و برخی شهرستان‌ها و دیگر کشورهای اسلامی سفر کرد و مشاهدات خودش را در کتابی با نام «یک سفر اسلامی» منتشر نمود. این کتاب که به انتقاد تند از آداب مسلمانان و از بنیادگرایی اسلامی می‌پردازد با مخالفت روشنفکران جهان اسلام از جمله ادوارد سعید مواجه شد. سعید در نقد این کتاب نایپال را متهم می‌کند که با نگاه استعماری و با پیش‌داوری آشکار به فرهنگ اسلامی پرداخته و مانند استعمارگران تجدد غرب را در مقابل سنت‌های اسلامی قرار داده و به‌گونه‌ای جانبدارانه مسلمانان را تحقیر و شیوه زندگی آنان را نفی کرده است.

نایپال در سال ۱۹۷۱ به خاطر رمان «در یک سرزمین آزاد» جایزه بوکر را از آن خود کرد. نوبل ادبی در سال ۲۰۰۱ به خاطر مجموعه آثارش به او تعلق گرفت.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

آفرين و صد آفرين الحق كه با شعوري اي مرد

-- بدون نام ، Nov 26, 2010 در ساعت 04:12 PM

"پس از ورود به انگلستان به خودم گفتم به تمدن خوش آمدی." همین یک جمله کافی است که حالم از این شخص بهم بخوره

-- امیر ، Nov 26, 2010 در ساعت 04:12 PM

آقای بی نام، معلومه که با شعوره! آخه مگر «مرد» بی شعور هم میشه؟
زن

-- بدون نام ، Nov 26, 2010 در ساعت 04:12 PM

این اقا فراموش کرده ولی دنیا فراموش نکرده است که تمدن مورد بحث
ایشان توسط استعمار انگلیس و با مکیدن خون کشورهای تحت استعمار
انگلیس مثل هند وکشورهای اسلامی و ... بوجود امد.

-- ali ، Nov 26, 2010 در ساعت 04:12 PM

حالت بهم نخوره آقای امیر راست میگه
ازبس تو بی تمدنی زندگی کردین عادت کردین

-- بدون نام ، Nov 27, 2010 در ساعت 04:12 PM

به امیر: همین جمله شما حکایت از کمبودهای تمدنی دارد. توصیه می‌کنم حتما به انگلستان بروید و با چشم باز ببیبنید، شاید یک کم بیامزید. ضمنا، این چپ‌های آبکی (نه راستکی) که در دانشگاههای نیو یورک به نایپل میپرند لطفا تشریف بیاورند در تهران خودمان زندگی‌ کنند و از مواهب ما ملتی‌ که مدعی هستیم از قرن ۱۶ مدرن بده ایم (!) دست اول بهره‌مند شوند لطفا!!!

-- علی ، Nov 27, 2010 در ساعت 04:12 PM

شاهدی بیش از رفتار این ترکان بر فاصلهٔ تمدنی؟ بعدش چی‌؟ بریزیم تو خیابون و عروسک نایپل بسوزونیم و تهدید به تکفیرش کنیم؟؟؟ بنازم به این تمدن!!!

-- علی ، Nov 27, 2010 در ساعت 04:12 PM

قدرت رو از مذهب که بگیرید، فرهنگ و تمدن خود به خود پیشرفت میکنه.

-- بهرام ، Nov 27, 2010 در ساعت 04:12 PM

دم نایپل گرم

-- بدون نام ، Nov 27, 2010 در ساعت 04:12 PM

گوش کنید! گوش کنید!
مسلمانان در سراسر جهان شب و روز به غرب فحش می دهند و آن را جنایتکار و استثمارگر می خوانند. حالا یک نفر پیدا شده و گفته است اسلام هم استثمار کرده است. در برابر مثلا نویسندگان و مثلا روشنفکران ترکیه گفته اند این منتقد نباید در این اجلاس شرکت کند.
مسلمانان متاسفانه از نظر سطح تمدنی و سطح تحمل و مدارار چند کهکشان نوری با متفکران و روشنفکران سکولار و حتا مسیحی فاصله دارند.
متاسفم از این همه رفتار تعصب آلود.

-- // ، Nov 27, 2010 در ساعت 04:12 PM

جای تاسف است که افرادی مثل ادوارد سعید، اینگونه از بنیادگرایان و دین خرافی و خشونت ستیز اسلام، دفاع میکند. ترکان ترکیه نیز مانند عربها، به اسلام به عنوان نوعی ناسیونالیست نگاه میکنند که انگار اگر کسی از آن انتقاد کرد، دارد از فرهنگشان انتقاد میکند، باز هم خوب است که روشنفکران و تحصیلکرده های ایرانی، اکثراً اینگونه نیستند و دید بسیار روشنتری نسبت به اسلام دارند. اسلام در ابتدا بربریت بود. آنچه تمدن و هنر اسلامی نام گرفت که ایران مرکزش بود، در واقع همه چیزش را از هنر و تمدن ساسانی گرفته بود. همین ایرانیان در آینده ای نزدیک و در میان ناباوری این ترکان و عربان، اسلام را که اینگونه پرورد، به دور می افکنند.

-- بدون نام ، Nov 27, 2010 در ساعت 04:12 PM

بهرام باهات موافقم اما فراموش نکنیم که باید بر اندیشه ی مردم نور آگاهی هم پاشید وگرنه همچون دوران رضاشاه حکومت سعی در مذهب زدایی داشت اما جهل و ناآگاهی اجازه ی پیشرفت سریع نداد که تا زمان انقلاب 57 ایران، ادامه یافت و امروز آثار سوءاش برهمگان روشن شده.
البته جای خوشنودیست که نسل جوان به لطف تحصیلات آگاه شدند و این نوید فردایی روشن و بدور از حماقت و تعصب و مذهب در سطح جامعه است.

-- شهرزاد ، Nov 27, 2010 در ساعت 04:12 PM

به علی: بنده سالهست در امریکا زندگی میکنم و هیچ چیز قابل توجهی در ان ندیده ام این تو هستی که دچار عقده خود کمبینی هستی و بلید به روانپزشک مراجعه کنی

-- امیر ، Nov 27, 2010 در ساعت 04:12 PM