رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۵ آذر ۱۳۸۹

آزادی تعدادی از زندانيان سياسی در ايران

تعدادی از دانشجويان و فعالان سياسی زندانی در ايران به‌مناسبت عيد غدير از زندان آزاد شدند. اين آزادی در پی فرمان آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران صادر شده است.

در پی فرمان دو روز پيش آيت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران در آستانه عيد غدير و خبر عفو يا تخفيف مجازات ۶۴٩ نفر از محکومان محاکم عمومی و انقلاب، ۱۹ نفر از زندانيان سياسی ايران که بيشتر آنان را دانشجويان زندانی تشکيل می‌دهند از زندان آزاد شدند.


يکی از تجمعات خانواده‌های زندانيان سياسی

خبرگزاری‌های ايران در روز چهارشنبه نوشته بودند که سازمان تعزيرات حکومتی و سازمان قضايی نيروهای مسلح طرح عفو زندانيان را به رهبر جمهوری اسلامی داده بودند و افراد مورد عفو از سوی آيت‌الله صادق آملی لاريجانی، رئيس قوه قضائيه ايران پيشنهاد شده بودند.

مخالفان دولت ايران پيش‌بينی نمی‌کردند که زندانيان سياسی نيز شامل اين تخفيف‌های قضائی قرار گيرند.

اگرچه اکثر زندانيان عفو شده جرائم اقتصادی، جنايی، مالی و موارد مشابه داشتند، آزادی اين گروه از زندانيان سياسی غيرمترقبه به‌نظر می‌رسد

اگرچه اکثر زندانيان عفو شده جرائم اقتصادی، جنايی، مالی و موارد مشابه داشتند، آزادی اين گروه از زندانيان سياسی غيرمترقبه به‌نظر می‌رسد.

به‌ويژه از آن رو که منابع خبری مختلف از سوی مخالفان دولت در آستانه عيد غدير خم، خبر داده بودند که زندانيان سياسی بند ۳۵۰ زندان اوين، طی هفته‌های اخير تحت فشارهای مختلفی برای نوشتن توبه‌نامه و تقاضای عفو قرار داشتند.

به گزارش اين منابع، از روز چهارشنبه تاکنون، عباس کاکايی، دانشجوی کُرد دانشگاه تهران، اميرحسين کاظمی، عضو شاخه جوانان نهضت آزادی، جواد ماه‌زاده، نويسنده و روزنامه‌نگار، علی‌رضا مرادی، دانشجوی کُرد دانشگاه تهران، آرمان رضاخانی، دانشجوی نخبه المپيادی رشته آی‌تی، ياسر ترکمن، دانشجوی دانشگاه اميرکبير، حمزه باغبان، سينا گلچين، دانشجوی دانشگاه آزاد تهران مرکز، آبتين غفاری، هنرمند، ناصر عبدالحسينی، رضا خادمی، ايمان آذربان، دانشجو، مسعود باباپور، دانشجوی مهندسی صنايع دانشگاه آزاد گرمسار، اميررضا (گلچين) عارفی، سامان نورانيان، دانشجو، عبدالرحمان ماهوش، سعيد رهبری، فتاح سبحانی و محسن جعفری از زندان آزاد شده‌اند.

همه اين افراد در جريان اعتراضات پس از انتخابات بحث‌برانگيز دهمين دوره رياست جمهوری در ايران و در روزهای مختلف بازداشت شده بودند.

با اين حال خبر آزادی اين زندانيان سياسی هنوز از سوی منابع خبری رسمی در ايران اعلام نشده است.

پيش از اين در روز ۱۲ خردادماه سال جاری عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران اعلام کرد به دستور رهبر جمهوری اسلامی ايران ۸۱ نفر از «محکومان نادم» وقايع پس از انتخابات مورد عفو قرار گرفتند.

به گفته وی فهرست پيشنهادی از «محکومان نادم» قضايای پس از انتخابات متناسب با نوع محکوميت، وضعيت محکومان و رفتار آنان تهيه شده بود.

اين در حالی است که آيت‌الله احمد جنتی، دبير شورای نگهبان در نماز جمعه تهران به مناسبت ۱۳ آبان، از آزادی زندانيان سياسی و مرخصی به آن‌ها انتقاد کرده و گفته بود: «اين درست است که يک زندانی که محکوم شده و در فتنه نقش داشته است، باز هم کارهای خود را دنبال کند و به دنبال کار خودش باشد؟ نبايد به اين‌ها مرخصی داد.»

مخالفان دولت ايران و نهادهای مدافع حقوق بشر در جهان بارها از مقامات ايران خواسته‌اند که زندانيان سياسی را آزاد کنند و يا با آن‌ها عادلانه رفتار نمايند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

خوش خبر باشید! هر چند که وظیفه شون بود و هنر نکردن و باید بقیه زندانیان را هم آزاد کنند.

-- رها رهنورد ، Nov 26, 2010 در ساعت 01:31 PM