رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۴ آذر ۱۳۸۹
وکيل سه آمريکايی بازداشت‌شده در ايران:

«پس از آزادی شورد دو موکل‌ ديگرم را نديده‌ام»

مسعود شفيعی، وکيل سه آمريکايی بازداشت‌شده در ايران نسبت به زمان برگزاری دادگاه موکلانش اعتراض کرد و گفت پس از آزادی سارا شورد هنوز موفق به ديدار دو موکل ديگرش در زندان نشده است.

مسعود شفيعی در گفت‌وگو با وب‌سايت کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران اعلام کرد که از ۲۳ شهريورماه، زمان آزادی سارا شورد، يکی از سه تبعه بازداشت‌شده آمريکايی، موفق به ديدار شين باوئر و جاشوا فاتال، دو آمريکايی زندانی نشده است.


وی گفت زمان بعدی دادگاه ۱۳ بهمن‌ماه اعلام شده و خيلی دير است. آقای شفيعی افزود در همين رابطه نامه‌ای به ابوالقاسم صلواتی، قاضی پرونده نوشته است تا زمان برگزاری دادگاه را زودتر اعلام کنند.

مسعود شفيعی همچنين پيشنهاد داده است که شين باوئر و جاشوا فاتال تا روز دادگاه با قرار وثيقه آزاد شوند و تا آن زمان در خانه سفير سوئيس يا سفارت اين کشور که حافظ منافع آمريکا در ايران است، بمانند.

مسعود شفيعی در مورد شرکت سارا شورد در دادگاه گفت که برای وی حکم احضار فرستاده نشده است

وکيل سه آمريکايی زندانی گفت علت عدم تشکيل دادگاه قبلی «قصور مسئولان زندان و دادگاه» بود و وی و موکلانش در اين رابطه تقصيری نداشتند. وی از دليل نيامدن شين باوئر و جاشوا فاتال به دادگاه روز ۱۵ آبان‌ماه اظهار بی‌اطلاعی کرد.

آقای شفيعی در مورد شرکت سارا شورد در دادگاه گفت که برای وی حکم احضار فرستاده نشده است.

مسعود شفيعی همچنين اظهار داشت که تقاضای ملاقات با موکلانش و خواندن پرونده آن‌ها را داده است اما قاضی صلواتی به او گفته است که در روز دادگاه می‌تواند موکلان خود را ببيند. اين در حالی است که به گفته اين وکيل دادگستری برای دفاع، وی می‌بايست پيش از برگزاری دادگاه با آن‌ها ديدار کرده و دفاعيه را تنظيم نمايد.

وی افزود به دشواری موفق شده است پرونده را مطالعه کند اما هنوز اجازه ملاقات با شين باوئر و جاشوا فاتال به او داده نشده است.

ماه گذشته غلامحسين محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائيه ايران و دادستان اين کشور گفت که سارا شورد نيز بايد در دادگاه اين دو تبعه آمريکا حاضر شود در غير اين صورت وثيقه او توقيف خواهد شد.

مسعود شفيعی اين اقدام را به دليل اين‌که سارا شورد اخطار رسمی دريافت نکرده است غيرقانونی خواند. وی گفت: «تا زمانی که برای سارا شورد احضاريه رسمی از سوی دادگستری ايران فرستاده نشود ضبط وثيقه‌اش نيز بی‌معنی و غيرقانونی است.»

اين وکيل در مورد «جرم جاسوسی» موکلانش تأکيد کرد که تمام جزئيات پرونده را خوانده و دليلی که بتواند آن‌ها را به جرم جاسوسی متهم کند وجود ندارد. وی افزود حتی در مورد ورود غيرمجاز به خاک ايران نيز تقصيری متوجه موکلانش نيست چون تشخيص مرز جغرافيايی به دليل نامشخص بودن آن دشوار است.

سارا شورد ، شين باوئر و جاشوا فاتال، سه کوهنورد آمريکايی در مرز ايران و کردستان عراق در تاريخ هشتم مردادماه ۱۳۸۸ در ايران دستگير و به جاسوسی و ورود غيرقانونی به ايران متهم شدند.

۲۳ شهريورماه گذشته، سارا شورد با قرار وثيقه۵۰۰ ميليون تومانی آزاد شد اما دو نفر ديگر همچنان در زندان اوين به‌سر می‌برند.

Share/Save/Bookmark