رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۵ آذر ۱۳۸۹

سه فیلم مستند از ناصر صفاریان در بازار ویدئو

از ناصر صفاریان، مستندساز ایرانی در پاییز امسال سه فیلم مستند منتشر شد که از آن میان تاکنون دو فیلم وارد بازار ویدئو کشور شده است.

به گزارش ماهنامه فیلم از ناصر صفاریان، سینماگر و روزنامه‌نگار در پاییز امسال سه فیلم مستند منتشر شد که از آن میان دو فیلم وارد بازار ویدیو و کتاب شد و فیلم دیگر در آذر ماه پخش می‌شود.


احمدرضا احمدی

«بانو مرا دریاب» مستند دیگری از نصر صفاریان است که به زندگی احمدرضا احمدی، شاعر نام‌آشنای ایران می‌پردازد. در این مستند علاوه بر احمدرضا احمدی هنرمندان، شاعران و نویسندگانی مانند آیدین آغداشلو، احمد پوری، محمدعلی سپانلو، شمس لنگرودی و عمران صلاحی حضور دارند. تصویربرداری این فیلم را محمد رضا سکوت و ناصر صفاریان به عهده داشته‌اند و صدابرداری آن کار مهرداد دادگری و حسن شاهوردی است. تهیه‌کننده، کارگردان و تدوین‌گر این فیلم نیز ناصر صفاریان است.

ماهنامه فیلم که این فیلم را دیده است می‌نویسد که ناصر صفاریان در مستند «بانو مرا دریاب» بیشتر بر وجه شاعری احمد رضا احمدی تأکید می‌کند. در حالی‌که در مستند دیگری که پیش از این با نام «وقت خوب مصائب» درباره احمدرضا احمدی ساخته بود، بر روحیات، شخصیت و خلق و خوی شاعر تمرکز داشته است.

کارگردان در فیلم مستند «بانو مرا دریاب» بيشتر بر وجه شاعری احمدرضا احمدی می‌پردازد تا به شخصیت او

مستند بعدی از این کارگردان، فیلمی است درباره خاطره پروانه. این مستند به‌دلیل محدودیت‌هایی که برای اخذ مجوز داشت، بیشتر گفت‌وگویی تصویری با این چهره‌ ماندگار موسیقی ایران است.

صفاریان درباره این‌که چرا فقط به مصاحبه با خاطره پروانه اکتفا کرده و فیلمی درباره شخصیت او نساخته به ماهنامه فیلم گفت: «با توجه به شرایط و موضوع فیلم، طبیعی است که امکان استفاده از هیچ قطعه صدا و تصویر از اجراهای ایشان را نداشتیم و حتی نمی‌شد به سراغ عکس‌های او رفت. از طرفی هم برایم مهم بود که این فیلم در داخل کشور مجوز نمایش بگیرد تا بتواند این چهره را بهتر و بیشتر معرفی کند؛ پس چاره‌ای نبود جز قناعت به همین مصاحبه. ولی تلاش بر این بوده که به شکلی تدوین و آماده‌سازی شود که خسته‌کننده نباشد.»

«آواز آفتاب» سومین مستندی است که از این کارگردان فیلم‌های مستند در ایران منتشر شده، اما هنوز پخش نشده است.

«آواز آفتاب» پیرامون ادبیات داستانی ایران با تمرکز بر محمود دولت‌آبادی، جواد مجابی و علی‌اشرف درویشیان است. هر سه این نویسندگان از اعضای کانون نویسندگان ایران و از کوشندگان آزادی بیان‌اند.

به گزارش ماهنامه فیلم «آواز آفتاب» در آذرماه وارد بازار ویدئو می‌شود و آن را می‌توان مانند دو فیلم دیگر از کتاب‌فروشی و مراکز فرهنگی تهیه کرد.

ناصر صفاریان در این زمینه به ماهنامه فیلم گفت «با این‌که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست و حتی شبکه‌های ویدئویی هم هنوز روی دی‌وی‌دی حساب نمی‌کنند و بازار ایران عملاً در تصرف وی‌سی‌دی است، تصمیم گرفتم برای حفظ کیفیت، هر سه فیلم در فرمت دی‌وی‌دی عرضه شود؛ آن هم با قیمتی پایین‌تر از نمونه‌های ایرانی موجود در بازار.»

در هجدهم آبان‌ماه امسال مستند «خواب و خورشید»، ساخته دیگری از این مستندساز را فقط چند ساعت پیش از نمایش عمومی از برنامه‌های جشنواره بین‌المللی فیلم مستند در تهران حذف کردند. پس از انتشار این خبر در رادیو زمانه، برخی خبرگزاری‌های نزدیک به دولت با انتشار خبر نمایش عمومی «خواب و خورشید» که البته با واقعیت همخوان نبود، واکنش نشان دادند.

در نخستین جشنواره فیلم‌های ایرانی در لندن نيز «وقت خوب مصائب» از ناصر صفاریان شرکت دارد و به نمایش درآمده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

امیدوارم روزی معنای فیلم مستند بر منتقدین و بر تماشاگران واز همه مهمتر بر سازندگانی که بعد از انقلاب اسلامی و از برکت انقلاب دیجیتالی، تصاویری رابه نام فیلم مستند سرهم می کنند و بخورد سینما دوستان می دهند روشن شود. اینکه چند نفر را جلو دوربین بنشانیم و آنها در باره اشخاص یا موضوعات مختلف حرف بزنند وخاطره بگویند واظهار نظر کنند، حاصلش یک فیلم مستند نیست واصلاً سینما یا فیلم نیست. خیلی که بخواهیم برایش عنوان بتراشیم، یک گزارش تلویزیونی است.فیلمهای مستند دهه های میانی قرن گذشته را ببینید تادر یابید سینمای مستند واقعی چیست. در همه موزه های سینمائی جهان هم به راحتی در اختیار علاقمندان هست.

-- بدون نام ، Nov 26, 2010 در ساعت 01:05 PM