رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳ آذر ۱۳۸۹

جايزه سينمايی برای «فيلم‌سازان ناشناس» ايران

جايزه «سينمای بدون محدوديت» جشنواره جهانی فيلم‌های مستند آمستردام (IDFA) به «فيلم‌سازان ناشناس» ايرانی که در جريان وقايع پس از انتخابات ايران تصاويری از اعتراضات مردم را به تصوير کشيدند تعلق گرفت.

بنا بر گزارش تارنمای جشنواره جهانی فيلم‌های مستند آمستردام، روز پنج‌شنبه ۲۵ نوامبر اين جايزه توسط ليونل فير، سفير حقوق بشر هلند به فيلم «صدای اکثريت خاموش» که مجموعه‌ای از فيلم‌های تهيه شده توسط مردم در اعتراضات پس از دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری در ايران است، اهدا خواهد شد.


جايزه «سينمای بدون محدوديت» به دليل مسايل امنيتی، به نمايندگی از سوی اين جوانان ناشناس به محبوبه عباس‌قلی‌زاده، فعال حقوق زنان در ايران، تقديم خواهد شد.

اين جايزه به مبلغ پنج هزار يورو است که از سوی سينما ـ تئاتر «پته توشينسکی» که يکی از قديمی‌ترين و معتبرترين سالن‌های سينما در آمستردام است به برنده آن تقديم می‌شود.

فيلم «صدای اکثريت خاموش» مجموعه‌ای از ۱۴ فيلم است که توسط تلفن‌های دستی از ناآرامی‌ها و لحظه‌های خشونت‌بار تظاهرات مردم گرفته شده‌اند

وب‌سايت جشنواره نوشته است که فيلم «صدای اکثريت خاموش» کار گروهی از جوانان ايرانی است که در آن «اميد به تغيير در تظاهرات‌های گسترده مردم عليه تقلب در انتخابات سال ۲۰۰۹ در ايران را به تصوير کشيده‌اند.»

وب سايت جشنواره می‌افزايد: «اين فيلم ۹۳ دقيقه‌ای مجموعه‌ای از ۱۴ فيلم است که توسط تلفن‌های دستی از ناآرامی‌ها و لحظه‌های خشونت‌بار تظاهرات مردم گرفته شده‌اند، تظاهرات‌هايی که طی آن‌ها چندين نفر کشته شدند.»

اين مستند توسط انستيتوی انسان‌گرا برای توسعه که بنياد فرهنگی Hivos ناميده می‌شود، ساخته شده است. اين انستيتو از فيلم‌سازان آفريقايی، آسيايی و آمريکای لاتينی پشتیبانی می‌کند.

پيش از اين، جعفر پناهی، فيلم‌ساز ايرانی که پس از انتخابات سال گذشته به مدت سه ماه در زندان به‌سر برد و اخيرأ دادگاه نخست او برگزار گرديد در سال ۲۰۰۷ جايزه جشنواره جهانی فيلم‌های مستند آمستردام را از آن خود کرده بود.


يکی از تظاهرات‌های اعتراضی پس از انتخابات در ايران

پل اوسترن، مدير بنياد فرهنگی Hivos می‌گويد: «اين‌که اين بار نيز جايزه‌ای به ايران تعلق می‌گيرد اتفاقی نيست. در ايران فرهنگ سينمايی با استعدادهای بسيار و تأکيد بر مسائل اجتماعی پر رونق است.»

قرار است پس از اهدای اين جايزه به محبوبه عباس‌قلی‌زاده، نشست مطبوعاتی‌ای با اين فعال کمپين يک ميليون امضاء زنان ايرانی، برگزار شود.

محبوبه عباس‌قلی‌زاده در گفت‌وگو با راديو زمانه گفت: «با توجه به اين‌که مسئله "ویدئوسازی شهروندی" يکی از دغدغه‌ها و فعاليت‌هايی است که من در چند سال اخير در روش‌های اعتراضی، در دفاع از جنبش دمکراتيک و جنبش زنان به آن خيلی توجه کرده‌ام فرصتی شد تا اين جشنواره از اين فيلم تقدير کند و من هم بتوانم جايزه اين فيلم را دريافت کرده و آن را به همه فيلم‌سازان ناشناسی که در اعتراضات اخير در خيابان‌ها، وقايع تاريخ ايران را ثبت کردند، تقديم کنم.»

محبوبه عباس‌قلی‌زاده در روز پنجم دسامبر نيز جايزه يوهان فيليپ پالم در آلمان را به‌خاطر فعاليت‌هايش در راه آزادی دريافت خواهد کرد.

وی که امسال از ايران خارج شده است پس از خروج از اين کشور به‌طور غيابی به دو سال و نيم زندان و ۳۰ ضربه شلاق محکوم شد.

جشنواره جهانی فيلم‌های مستند آمستردام (IDFA) از ۱۷ نوامبر آغاز شده و به مدت ۱۰ روز ۲۵۰ فيلم مستند را به‌نمايش می‌گذارد.

در بهمن ماه سال گذشته نيز فيلم لحظه کشته شدن ندا آقاسلطان در تظاهرات خيابانی، که توسط فرد ناشناسی گرفته شده بود، از سوی دانشگاه «لانگ ايلند» در آمريکا برنده جايزه «جورج پولک»، به‌عنوان بهترين فيلم خبری سال انتخاب شد.

Share/Save/Bookmark

در همين زمينه:
گفت‌وگوی راديو زمانه با محبوبه عباس‌قلی‌زاده را بشنويد