رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۴ آذر ۱۳۸۹

مهم‌ترین جایزه‌ ادبی اسپانیا اهداء شد

آنا ماریا ماتوتی، جایزه ادبی سروانتس را که مهم‌ترین جایزه ادبی در کشورهای اسپانیایی زبان است از آن خود کرد

به گزارش رویتر، جایزه ادبی سروانتس در سال ۲۰۱۰ به آنا ماریا ماتوتی، نویسنده اسپانیایی تعلق گرفت. جایزه سروانتس مهم‌ترین جایزه ادبی در کشورهای اسپانیایی‌زبان است. ‌


آنا ماریا ماتوتی، نویسنده اسپانیایی و برنده جایزه سروانتس

آنخلس گونزالس سیونی، وزیر فرهنگ اسپانیا، روز گذشته در ۲۴ نوامبر اعلام کرد که مهم‌ترین جایزه ادبی کشورهای اسپانیایی زبان به آنا ماریا ماتوتی تعلق می‌گیرد.

آنا ماریا ماتوتی از مدت‌ها پیش کاندید دریافت جایزه سروانتس بود. آنا ماریا ماتوتی تنها زنی است که عضو آکادمی پادشاهی اسپانیاست. وظیفه این آکادمی پاسداشت زبان اسپانیایی است.

رسم جایزه‌ سروانتس این است که یک سال به یک نویسنده آمریکای لاتین و در سال بعد به یک نویسنده اسپانیایی اهداء شود

جایزه سروانتس ۱۲۵ هزار یویرو ارزش دارد و هر سال به یک نویسنده اسپانیایی‌زبان اهداء می‌گردد. رسم جایزه‌ سروانتس که البته در جایی به طور مکتوب قید نشده، این است که یک سال به یک نویسنده آمریکای لاتین و در سال بعد به یک نویسنده اسپانیایی اهداء شود.

گرگوری سالوادور، دبیر جایزه ادبی سروانتس در گفت و گویی با خبرگزاری‌ها گفت: «ماریا ماتوتی بیش از هر چیز در قلمرو کتاب کودک و نوجوان آثار ماندگار و شگفت‌انگیزی آفریده و خوانندگان وفاداری دارد.»

آنا ماریا ماتوتی در سال ۱۹۲۶ در بارسلون متولد شد. او از مهم‌ترین نویسندگان اسپانیا پس از جنگ جهانی دوم به‌شمار می‌آید. او در آثارش به موضوعاتی مانند بی‌عدالتی اجتماعی، جنگ‌های داخلی اسپانیا و اسپانیا در قرون وسطی می‌پردازد. او نخستین رمان‌اش را در هفده سالگی با عنوان « Pequeño Teatro » (تئاترکوچک) منتشر کرد و به خاطر این رمان جایزه ادبی «نادال» را از آن خود کرد. در سال ۲۰۰۷ نیز جایزه ملی اسپانیا به این نویسنده تعلق گرفت.

مهم‌ترین درونمایه آثار آنا ماریا ماتوتی جنگ‌های داخلی در اسپانیاست. او با قلمی عاطفی و حساس در رمان‌هایی مانند «شب‌ها سربازان گریه می‌کنند» (Los soldados lloran de noche ) به فجایع جنگ‌های داخلی در اسپانیا می‌پردازد. اما داستان‌هایی که برای کودکان و نوجوانان نوشته، در کشورهای اسپانیایی‌زبان از شهرت و محبوبیت بیشتری برخوردار است.

سال گذشته جایزه سروانتس همان‌گونه که انتظار می‌رفت به یک شاعر آمریکای لاتین تعلق گرفت. خوزه امیلیو پاچکو، شاعر مکزیکی جایزه سروانتس ۲۰۰۹ را از آن خود کرده بود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

کی گفته از آنا ماریا ماتوته ( نه متوتی) چیزی به فارسی ترجمه نشده؟ شما هرگز کتابهای کانون پرورش فکری و ترجمه های محمد قاضی را نخوانده اید؟

-- مینا ، Nov 24, 2010 در ساعت 05:10 PM

Pequeño Teatro یعنی «تئاتر کوچک» و نه "دختر کوچک".
کاش نام این نویسنده را به زبان اصلی هم می‌نوشتید تا خواننده بتواند به راحتی در مورد وی تحقیق و مطالعۀ بیشتری انجام دهد و مجبور نباشد ابتدا با حدس و گمان دنبال نوشتار اسپانیایی این اسم بگردد!

-- یادداشتهای برفی ، Nov 25, 2010 در ساعت 05:10 PM