رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲ آذر ۱۳۸۹

جايزه افتخاری به خانواده مخملباف

دهمين دوره جشنواره زنان در شهر توبينگن آلمان جايزه ويژه ده سالگی خود را به خاطر تلاش خانواده مخملباف در دفاع از حقوق زنان در آثارشان به اين خانواده اهدا کرد. محسن مخملباف اين جايزه را به زهرا رهنورد تقديم کرد.

به گزارش سايت «خانه فيلم مخملباف»، ايرنه يونگ، مدير اين جشنواره به هنگام اهدای اين جايزه افتخاری گفت: «آثار خانواده مخملباف آينه روزگار ماست. آينه زن و حقوق پايمال شده‌اش. آينه بشر و رنج‌هايی که می‌برد و همين‌طور آينه اميدی برای فردايی بهتر. من افتخار دارم که صد و دهمين جايزه بين‌المللی اين خانواده را به آن‌ها اهدا می‌کنم.»


ايرنه يونگ، مدير جشنواره، محسن مخملباف و مرضيه مشکينی

محسن مخملباف که به همراه مرضيه مشکينی، همسرش در اين جشنواره شرکت کرده بود ضمن قدردانی از مدير جشنواره به هنگام دريافت اين جايزه گفت: «ما فيلم می‌سازيم، نه برای آن که تنها زشتی‌ها و زيبايی‌های دنيا را نشان دهيم، بيش از آن برای آن که دنيا را تغيير دهيم. »

مخملباف افزود: «جوايز شما هم تنها برای قدرشناسی از کار فيلم‌سازان نيست، با اين جوايز شما بر کار هنرمندان نور می‌تابانيد تا بگوييد: نگاه کن! آن‌جا هنوز کسی هست که از تغيير جهان نااميد نشده است.»

در ۱۸ نوامبر نيز محسن مخملباف دکترای افتخاری دانشگاه نانتق پاريس را که به وی اهدا شده بود به مادران کشته‌شدگان وقايع يک سال گذشته ايران تقديم کرد

محسن مخملباف در پايان سخنان خود اظهار داشت: «اجازه می‌خواهم از طرف خانواده مخملباف نور اين جايزه ارزشمند را بر شخصيتی بتابانم که بيش از اين‌ها سزاوار قدرشناسی و احترام مردم روزگارماست. به زنی هنرمند، آگاه و شجاع که سری سبز دارد و زبانی سرخ و صليب سرنوشت ما و خودش را بر دوش می‌کشد و به خاطر آن چه نامش زندگی است از مرگ هراسی ندارد: به زهرا رهنورد.»

چند روز پيش، در ۱۸ نوامبر نيز محسن مخملباف دکترای افتخاری دانشگاه نانتق پاريس را که به وی اهدا شده بود به مادران کشته‌شدگان وقايع يک سال گذشته ايران تقديم کرد.


ايرنه يونگ، مدير جشنواره و محسن مخملباف

جشنواره فيلم زنان در شهر توبينگن بخش جنبی‌ای از فعاليت‌های نهاد مدنی «سرزمين زنان» در آلمان است که از سال ۲۰۰۱ تاکنون هر سال در ماه نوامبر همزمان با روز جهانی مبارزه با خشونت عليه زنان برگزار می‌شود.

در دهمين دوره اين جشنواره بيش از ۳۰ فيلم داستانی و مستند از بيش از ۲۰ کشور جهان با موضوع حقوق زنان شرکت دارند.

اين جشنواره از ۱۸ تا ۲۴ نوامبر ادامه دارد.

Share/Save/Bookmark